Vis full versjon : Termindato
Jeg fikk to forskjellige termindatoer da jeg gikk gravid med jentene.
Den ene fikk jeg fordi da var det eggene ble satt inn, mens den andre fikk jeg da en lege plutselig mente at det var mer riktig å ha uttagelsesdatoen som termin.
Hva har dere andre jenter fått som termin etter ivf forsøk?
1- Innsetningsdatoen
eller
2- Uttakelsesdatoen.
Jeg lurte bare på som var vanligst. Jeg trodde selv at det var innsetningsdatoen.
Hei!
Jeg har fått termin akkurat 40 uker etter innsettingsdagen. Jeg tror også at det er dette som er mest vanlig. Hva tid har du termin? Jeg har 2 juni og er medlem i juniklubben.
Pulsatilla
23-10-2004, 12:34
Litt forskjellig hos de ulike legene og jordmødre jeg har vært hos; men de fleste regner fra innsettingsdagen hos meg. De som ikke insisterer på å regne fra siste mens da. :herregud:
Trodde det ville være riktigst å regne fra uttaksdagen, det er jo da befruktningen skjer og det som dermed må tilsvare eggløsningsdagen om det hadde vært befruktning i normal syklus?
synnemor
23-10-2004, 13:50
Hos meg regner :lege: fra innsettingsdato.
Og så la JM på enda noen dager under ul.
Jeg regner fra innsettingsdato, testet jo positivt 10 DPO og kjente festesmertene+hadde festeblødning 2 dager etter innsettingen.
Min terminteller viser MIN termin, :lege: kommer altså hele 6 dager etter denne. Og da skulle jeg altså ha testet positivt 2 dager etter at jeg ble gravid ??!! På alle ul`er jeg har vært på etterpå, viser målingene at jeg er kommet så langt som telleren viser.
Sist gang jeg var :gravid: kom jenta 3 uker for tidlig, liksom... 3810 og 52 cm lang. :lege: bare ristet på hodet og sa at hun overhodet ikke var tidlig, heller litt på overtid faktisk. Men jeg trodde ikke sånt tull ville skje når jeg hadde hatt egginnsetting, og med datoer å forholde seg til ? :herregud:
Bryr meg ikke om den terminen jeg, skal uansett ha full oppfølging på både babyens vekt og min modenhet. Så :babygutt: kommer når han kommer.
Takk for alle svar.
Mine to ivf barn fikk jeg 20. des. 02, og nå er jeg utrolig nok gravid spontant.
Det at jeg lurte på om når termin ble satt er at ut fra de to datoene jeg har, er det noen som mener de var premature - født i uke 36, mens andre ikke - født i uke 37. Egentlig har det jo ikke noen betydning. Jeg pleier å svare at de ble født en liten måned fortidlig. Dermed er det ikke galt svar uansett.
Slik jeg forstod under ivf forsøket, ble ikke egg og sæd ført sammen samme dag som uttaket, men at egget ble satt til modning først. Dermed tror jeg at det er mest korrekt med innsettningsdatoen.
Lykke til alle ivf- mammaer!
I følge legene på IVF-klinikken på Rikshospitalet brukes uttaksdatoen som datoen man regner fra. Dette fordi at det kan svinge mellom en-fire dager etter uttak før eggene settes inn igjen, og det vil derfor bli variasjon. Egg og sædcelle føres som regel samme kveld/natt som de tas ut hvis kvaliteten er normal/god.
E766.. Det er 38 uker fra uttak (evnt innsetting hvis du vil det).. Et svangerskap varer 40 uke fra første dag på siste mens, som normalt er to uker før befruktning. Derfor blir det 38 uker som vi kan legge til... eller du kan da datoen for uttak/innsetting trekke fra 14 dager så du får en "liksom SM-dato" og legge til 40 uker.. og faktisk så regnes det 40+2 i Norge da.. egentlig lite viktig om den kommer f eks den 4. eller den 6. i en mnd.. bare den kommer :nikker:
Håper dere skjønte litt mer av dette nå??
Jeg fikk skriftlig termindatodato fra klinikken (som jeg regner som temmelig nøyaktig beregnet), og ble ganske irrirtert da fastlegen min påsto at den datoen var usikker, og at det bare er UL-datoene som er sikre. Tror ikke alle leger er helt klar over hva IVF egentlig er for noe, jeg.
UL-datoen ble selvfølgelig satt til 5 dager senere enn datoen fra klinikken, så hvis jeg går på overtid denne gangen (gikk 2 uker over sist), så vil jeg ikke bli satt igang før jeg i virkeligheten er 19 dager over!
Jeg fikk to forskjellige termindatoer da jeg gikk gravid med jentene.
Den ene fikk jeg fordi da var det eggene ble satt inn, mens den andre fikk jeg da en lege plutselig mente at det var mer riktig å ha uttagelsesdatoen som termin.
Hva har dere andre jenter fått som termin etter ivf forsøk?
1- Innsetningsdatoen
eller
2- Uttakelsesdatoen.
Jeg lurte bare på som var vanligst. Jeg trodde selv at det var innsetningsdatoen.
Hei!
Jeg har forstått det sånn at innsettingsdagen er dag 14 i svangerskapet, altså at du kan regne terminen 38 uker fra innsettingsdagen!
Padden :gravid:
På Riksen er uttaksdatoen dag 14...(uttak = EL).
Pia
Tidl. bruker
06-11-2004, 22:28
På Riksen ringer man jo inn dagen etter uttak for å høre om eggene er befruktet. Mine egg ble ikke satt inn før 3 dager etter uttak. Når eggene allerede var befruktet dagen etter uttak eller uttaksdagen, virker det nå for meg som mest logisk at det er uttaksdatoen som regnes.
Jeg fikk skriftlig termindatodato fra klinikken (som jeg regner som temmelig nøyaktig beregnet), og ble ganske irrirtert da fastlegen min påsto at den datoen var usikker, og at det bare er UL-datoene som er sikre. Tror ikke alle leger er helt klar over hva IVF egentlig er for noe, jeg.
UL-datoen ble selvfølgelig satt til 5 dager senere enn datoen fra klinikken, så hvis jeg går på overtid denne gangen (gikk 2 uker over sist), så vil jeg ikke bli satt igang før jeg i virkeligheten er 19 dager over!
hei
Jeg har fått termin utifra uttaksdag, eller dato for siste mens, noe som blir akkurat likt. ( har sjekket via terminkalkulatorer på nettet) Jeg har ikke så veldig mye peiling på sånt, men slik jeg har forstått det, så vil vel UL-datoen være mye mer pålitelig??? Foster utvikler seg forskjelling, og UL-dato går ut fra størrelsen på babyen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.