PDA

Vis full versjon : Graviditet og katt

Gulltopp
23-10-2004, 17:39
Hei! :)
Er det noen av dere som har katt? Vi har ei nusselig lita pusi på vel 1 år og jeg elsker å kose med henne. Spurte dyrlegen om det er noe spesielt jeg bør gjøre annet enn å ligge unna tissekassen hennes i vinter (hun får være inne når det er frost om nettene :snill: ) og dyrlegen svarte at jeg måtte få noen andre til å tømme kassen (selvfølgelig) og helst kose minst mulig med henne. :leppe: Klarer jo ikke å la være å kose med pusen vår! Mamma og pappa har også to katter og hvis jeg plutselig slutter å kose med dem, begynner nok de også å lure på hva som feiler meg. (Har ikke fortalt dem den gode nyheten ennå.) Jeg er katteelsker av rang og ser ikke helt for meg at jeg klarer å la være å kose med kattene i 8 måneder... :flau: Prøver å vaske hendene mine grundig hver gang jeg har hatt en kosestund med pusen, men jeg vet jo ikke om det er nok. Er det noen som har noen gode råd eller innspill? :undrer:

Mange :klemmer: fra katteelskeren Gulltopp

Dragonfly
23-10-2004, 17:44
Vi har også katt. Typen tar selvfølgelig sand kassa. Ellers så koser jeg like mye med henne før som nå. Har aldri hørt om at man ikke kan gjør det siden man er gravid. :undrer: Har hatt katt opp gjennom så si alle årende også. Tror ikke det er noe farlig å kos med katten. Bare holde seg unna avføring, så tror jeg alt går bra. Skal jo ikke vær hysterisk heller!

:klemme:

Tidl. bruker
23-10-2004, 17:48
kose minst mulig? stakkars katt da.. nei bare ligg unna kassen hennes og kos så mye du vil med henne.. :nikker:

:nikker: hadde blitt gal hvis jeg ikke kunne ha kosa me mine katter .:nikker: .

jeg har 3 katter.. har til og med vært på katteutstilling osvv...

cici
23-10-2004, 17:50
Anbefaler deg å snakke med legen :lege: din om dette. Har du tatt blodprøver i forbindelse med svangerskapet? Når du får utskrift av prøvene (og det skal du ha), vil det stå nederst på siden om du er mottakkelig for den bakterien/virus(?) som det er stor fare for å få overført via katt/katt-avføring-jord hvor katter er,...osv. Tror det er det som heter toxoplasma gondii-serologi. På mitt prøveskjema står det at jeg er ubeskyttet, så jeg holder meg laaangt borte fra alle mulige "bærere". Men som sakt kan det være at jeg tar fullstendig feil :undrer: , så .... snakk med legen :lege: din. :lykketil:

http://lilypie.com/days/050614/4/8/0/+10/.png (http://lilypie.com)

Manga
23-10-2004, 17:51
Kos i vei sier jeg også. Det gjør jeg i hvertfall...

cici
23-10-2004, 17:56
PS: husk at katten vasker seg der bak med tunga. Så pass på åpne sår på hendene når du koser med den, særlig hvis den slikker på hendene dine :)

http://lilypie.com/days/050614/4/8/0/+10/.png (http://lilypie.com)

Mae-mor
23-10-2004, 18:00
Hei
Jeg har også en liten pus som akkurat har rundet året. Han er verdens mest bortskjemte katt - og jeg koser med ham like mye nå som før.
De første 5 ukene av svangerskapet (før jeg ble klar over at jeg var gravid) lå han til og med i sengen vår om natta. Snek seg inn og lurte seg oppi senga etter at vi hadde sovna!
Eneste forhåndsregel jeg har tatt er at jeg har holdt meg unna avføring - og har jeg MÅTTET fjerne noe fra kassa har vi alltid brukt en sånn spesialspade (39,- på dyrebutikk) til å fjerne det med i tillegg til at jeg har vasket hendene godt etterpå.
Alt har gått greit til nå - kloremerker lager han på meg titt og ofte når leken vår blir litt voldsom, men legen sier det ikke spiller noen rolle - så lenge han ikke BITER meg til blods så!
Nei - kos med katten din med god samvittighet - er enig med de over her som påpeker at man ikke skal være hysterisk!
(Men ukjente katter kan være lurt å holde seg unna da...det blir noe annet)

:klemme: til deg og katten din fra meg :)

Tidl. bruker
23-10-2004, 18:02
ps: hvis det hadde vært farlig å kose med katten, så hadde dette vært mer åpentlyst i svangerskapsbøker og kattebøker og det er det ikke.. Alt har med at du evt vasker deg på hendene før du spiser å sånt..

tjm
23-10-2004, 18:03
KOS MED PUSEN DIN DU,MEN HOLD DEG UNNA AVFØRINGEN,MEN DET ER NOK LITT OVERDREVET ER IKKE SÅ VELDIG STOR SJANGSE FOR OG BLI SMITTET HER I NORGE SA :lege: MIN,MEST MED KATTER I SYDEN,MEN DET ER JO GREIT OG PASSE SEG LITT DA.

Labbis
23-10-2004, 18:07
Vi fikk kattunge mens jeg gikk gravid, og har kost masse med den. Han vil ikke ligge hos min kjære :)
Nå reiser samboen min en del med jobben, så det er ikke til å unngå at jeg må ta kassa noen ganger, men bruker da engangshansker. Og vasker meg selvfølgelig godt etter kos og før jeg skal spise og sånt.
De bakteriene man skal være forsiktig med bruker et par dager på å utvikle seg i avføringa, så blir kassa tømt hver dag er det ikke noen fare.

Gulltopp
23-10-2004, 18:07
Tusen takk, alle sammen! :klemme: Nå ble jeg lettet! :lettet: Legen sa bare at jeg skulle holde meg unna tissekassen. Har tatt blodprøvene, ja. Ante ikke at de påviser mottakelighet for den bakterien også, det var jo godt å høre. Da får jeg vente spent på resultatene av blodprøvene da! :nikker:

Azina
23-10-2004, 18:51
http://home.no.net/huskatt/toksoplasmose.htm

Her er en fin artikkel om toksoplasmose.

Lille Blink
23-10-2004, 19:03
Stemmer det ja... Du kan få toxoplasmose av katter... Du er veldig utsatt når du renser kassen hennes/hans og du skal helst ikke nusse på den eller i det hele tatt ha den oppi fjeset... Tar du disse sikkerhets reglene så er det ingen stor fare... Husk å alltid ta forhåndsregler når det gjelder dette, er bedre det enn at noe skal skje med deg!!!:nikker: Søsteren min er også gravid og hun har 2 katter... Di er veldig mye ute, og du trenger ikke bekymre deg for frosten, di har så god pals atte:nikker:

Lykke til og ta vare på deg selv!!!:klemme:

Gulltopp
23-10-2004, 19:06
du trenger ikke bekymre deg for frosten, di har så god pals atte:nikker:

Lykke til og ta vare på deg selv!!!:klemme:
Takk skal du ha. :) Hun får være inne fordi hun nettopp har blitt utepus omtrent og det er ingen spesielle steder hun kan varme seg om natta. Det blir så mange meter snø her at det er helt forferdelig. Men kattehus er under konstruksjon! :kidoki:

*Lolita*
23-10-2004, 19:15
Gjelder dette her inne katter også? Altså både sand og kos?

Gulltopp
23-10-2004, 19:30
Gjelder dette her inne katter også? Altså både sand og kos?
Det er jeg usikker på, men ville vært forsiktig med sandkassen uansett. :)

Pia Marian
23-10-2004, 19:33
Ja, dette gjelder alle typer katter, innekatter og utekatter. Jeg har selv en devon rex og to sphynx som er inne katter, og jeg lar mannen ta seg av bytting av katte sand. Slik utenom det, så er det jeg som tar meg av resten av det daglige stellet av dem. Så kos deg med katten din!:) Jeg har alltid hatt katt, og det har gått veldig bra bestandig. Har to barn fra før også. Sphynx frøkena mi venter kattunger i de nærmeste dager!!!:hyper: Gleder meg masse!:nikker:

*Lolita*
23-10-2004, 19:37
Puh... hadde blitt helt oppgitt hvis jeg ikke kunne kose med katten vår! Takk for svar! :)

Gulltopp
23-10-2004, 19:57
På nettet står det at katter som er inne hele tiden og ikke jager fugler og mus eller spiser rått kjøtt, ikke får smitten. :)

*Lolita*
23-10-2004, 19:59
Kjempe bra, takk Gulltopp! :)

Dis
23-10-2004, 20:00
Hei! Hvis du har en innekatt som ikke spiser døde dyr/jakter på mus og fugler trenger du ikke tenke på det.
Smitten kommer ikke igjenom sår på hendene så det er det ikke nødvendig å tenke på heller.
Den smitter fra katt hvis du får katteavføring (som er mer enn en dag gammel) rett inn i munnen. Forutsatt at katten er smittet..

håper du får et flott svangerskap videre !

*Lolita*
23-10-2004, 20:07
Høres bra ut! :D

Tidl. bruker
23-10-2004, 21:01
På nettet står det at katter som er inne hele tiden og ikke jager fugler og mus eller spiser rått kjøtt, ikke får smitten. :)
har du prøvd dette forumet: www.kattesnakk.com (http://www.kattesnakk.com)
et forum der man kan ta opp katte temaer osv??
Mine katter er ute stort sett hele dagen, og jeg bekymrer meg ikke..
men kattunger kan ha medbrakt toxomoplase i avføringa si.. men uansett så gjelder det ikke bare katter, det gjelder grønnsaker osv.. og det snakk om å vaske seg på hendene etterpå og at man er ekstra forsiktig når man er gravid.. :nikker:

neleh
25-10-2004, 17:20
Tok toxoplasmose prøve som viste at jeg hadde hatt denne skumle parasitten før (den kan jeg likegodt ha fått fra mat som fra katt tror jeg da) men at jeg var negativ nå.
Førstegangsutbrudd er vel farligst?
Legen min mente at det ikke lenger var praksis å ta toxo prøve i Norge, selv for katteeiere? Det synes jeg var rart, faren er jo der.

Pass dere for rått viltkjøtt!

s-jo
25-10-2004, 17:55
De bakteriene man skal være forsiktig med bruker et par dager på å utvikle seg i avføringa, så blir kassa tømt hver dag er det ikke noen fare.
Hei, leste for første gang ikke hele tråden, så håper jeg ike dummer meg nå...
Men det Labbis peker på over er også grunnen til at du ikke trenger å la være å kose.
Sjansen for å komme i kontakt med det som kan utvikle seg til farlige bakterier er i utgangspunktet veldig liten, og vasker du deg godt etter kos er det absolutt ingen grunn til bekymring. Dropper du håndvasking i 2-3 dager derimot, så er det en ekstrent bitte veldig veldig liten sjanse for at det kan være farlig....:blunke:

Catwoman
31-10-2004, 12:53
Jeg har 3 katter, og hadde i mitt forrige sv.skap ikke tegn til toksoplasmose i blodet. De ser det visst om du har hatt det, for da danner blodet antistoffer mot det.. Om jeg ikke tar helt feil....

Stooor klem!:klemme: