PDA

Vis full versjon : Når vannet går

Victoria
13-11-2002, 01:30
Har bare 5 uker igjen av svangerskapet og har begynt å tenke endel på fødselen. I det siste har jeg fått en slags tvangstanke om at vannet kommer til å gå mens jeg er ute på et offentlig sted (f.eks hos frisøren, på butikken, på cafè e.l.) :o Men hvor sannsynlig er det at vannet bare "plutselig" går? Er det noen som har opplevd det eller er det bare i amerikanske filmer?

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal håndtere det hvis vannet går på denne måten. Hva hvis jeg er i byen alene? Skal jeg kaste meg inn i bilen og kjøre til sykehuset selv? Skal jeg praie en taxi (ser liksom for meg taxisjåføren når jeg roper "nå kommer'n!!!" fra baksetet :p)

Sine
13-11-2002, 01:53
Hvis vannet går mens du er ute, synes jeg du skal dra hjem. der ringer du føden og får opplysninger om hva du skal gjøre. Ikke alle trenger å komme seg til føden selv om vannet har gått. mange får beskjed om å vente til neste dag hjemme.

Er du helt i villrede, ringer du føden og får hjelp over telefon.

En annen sak er at det er litt pinlig om vannet går på et offentlig sted, men vi får ta det som det kommer. Folk vil sikkert hjelpe til, det er jo store ting på gang. Kjekt med ekstra oppmerksomhet da... he he.

Sine 34+2

Tidl. bruker
13-11-2002, 04:01
Jeg har også lurt litt på hvordan det ville være om vannet går ute blant folk, eller også bare i senga. Legger man noe ekstra under seg som kan suge opp fostervannet om det skulle gå om natta?:p Kan det fosse ut? Høres ut som bøttevis..hehe..men det er da vel snakk om litt mengder?:???: Hvor mye fostervann har man sånn i gjennomsnitt egentlig...?

pirelli
13-11-2002, 10:13
Så lenge hode er festet er det nok ikke noen fare, da kan du sikkert dra hjem og så ringe sykehuset. Men om hodet ikke er festet så må man være litt forsiktig, da skal man helst legge seg ned.... Om hodet er festet så kommer ikke alt vannet på en gang, da kommer det litt og litt....

Veldig forskjellig hvor mye fostervann man har. Jeg hadde nesten ikke noe, kom litt først, trodde nesten at jeg hadde tisset litt på meg :o og så kom det litt etterhvert, men jeg kunne umulig ha mer en 1-2 dl.

Har ei venninne som hadde masse vann, vannet gikk tidlig på morgenen i senga, det sa vist bare SPALSH... Og vannet fosset ut, det ble visst en stor dam på gulvet også :)

Hermine
13-11-2002, 10:18
Hos meg så startet første fødsel med at vannet gikk, helt uten forvarsel 3 uker før termin. Det var heldigvis i forbindelse med et av de utallige nattlige do-besøkene. Og det var masse vann!! Tror ikke hodet var festet, for det var et skikkelig fossefall.
Har planlagt å legge et sånt tisselaken i senga for sikkerhets skyld denne gangen.

Har også litt angst for at det skal skje mens jeg er ute "blant folk", men man får vel bare ta det som det kommer.
Tror ikkke jeg ville lagt meg rett ned på butikk-gulvet iallefall.

Amidama
13-11-2002, 14:14
Vannet trenger jo nødvendigvis ikke gå før veene starter heller, de fleste jeg kjenner og med meg selv så gikk ikke vannet omtrent før ungen skulle ut :D

Margreth
13-11-2002, 15:52
Min første fødsel startet med vannavgang. Og det var veldig mye vann selvom hodet heldigvis var festet! Det hele skjedde rett før jeg skulle i dusjen og det ble en stor dam på baderomsgulvet. ...Og det kom mer senere, men ikke så store dammer som den første.

Vi fikk beskjed om å komme på sykehuset den morgenen og det kom mer vann der også...var temmelig våt ja...og bind hjelper svært lite...Heldigvis startet riene den ettermiddagen, så jeg slapp igangsetting av fødselen.

Jeg tenker litt på dette med vannavgang dersom hodet ikke er festet...skal spørre om det på neste kontroll...Håper at det ikke skjer med meg...

Klem fra (31+6)

Shecat
13-11-2002, 17:36
Jeg opplevde ved min siste fødsel vannavgang på offentlig sted:o
Vi skulle inn til Trondheim, og vi måtte ta ferge for å komme dit (Fosenferga som tar 25 min. over). Jeg hadde UL-termin den 5.juli så jeg trodde at jeg var trygg, men den gang ei (dette var den 14.juni).
Midtfjors gikk vannet mens jeg satt i salongen på ferga som en foss:eek: Jeg sprang inn på do for å få tørket vekk det meste, men buksen min var gjennombløt:uff: gikk så å satte meg i bilen.
Heldigvis hadde jeg ei regnjakke liggende i bilen som jeg satte meg på.
Riene startet ikke opp, men jeg måtte inn til sykehuset, så vi kjørte dit og der ble jeg innlagt til obsevasjon.
Hvis ikke veene startet opp av seg selv innen 48 timer, så skulle fødselen settes i gang.
Veene kom av seg selv litt utpå dagen etter vannavgang.
Men jeg ønsker ikke å oppleve enda en gang at vannet går på et offentlig sted nei:blush:håper det skjer på hjemmebane neste gang:D

AnnC
14-11-2002, 13:27
Det var min tvangstanke også. Og fødselen min startet riktig nok med svake rier som jordmor ikke trodde var rier - hun mente det var mange uker til fødselen min, men da jeg kom hjem gikk vannet gradvis. Litt mer enn med utflod. Hodet var ikke festet, men alt gikk bra da riene satte ordentlig i gang etter seks timer.
Det er visst ganske individuelt. Jeg har hørt at fødselen sjelden starter med vannavgang og i alle fall ikke med førstegangsfødende.....Hvor sant det er, vet jeg ikke. Tror det er en situasjon du bare må ta som det kommer. Kanhende alltid ha ekstra skift i bilen???

AnnC
termin 14. april

rema
15-11-2002, 00:00
Heisann

Må berre slenge meg inn her frå juniklubben.

Eg fødte i februar i år. Fødselen starta med ein enorm vannavgang i senga. Det rant i strie strømmer. Eg ringde umiddelbart fødeavdelinga og fekk beskjed om å vente i seks timer før eg tok kontakt igjen. Innen eg la på telefonen var det slutta å renne, men då kom den første ria, og fem minutter etter kom den andre.. (hovudet var festa!)
Vi ringde fødeavdeling på nytt å sa at vi ville komme (har ein time kjøretur). Hadde hatt tanker om "kva om vatnet går" og hadde difor kjøpt inn bind eg skulle bruke om sådan skjedde... Eg tok på meg bind..stappa ein stor handduk i buksa og sette meg på ein bosssekk i bilen. Når eg ankom sykehuset, måtte eg "bære" buksa medan eg gjekk inn til fødeavdelinga. Eg var på nytt søkk våt...hadde aldri trudd at det skulle gå an å ha så mykje vatn innabords. Veninna mi låg på nabofødestua å fødde på same tid som meg, og ut av ho kom det ein kopp med vatn...pussig..

Eg kjeme nok til å ha litt angst for at vatnet skal gå i offentlige sammenhenger denne gangen....sjølv om det er ein naturleg ting, så er det nok max ekkelt å oppleve noko slikt...uff!!

Lykke til alle sammen..:klapp:

Voyager
21-11-2002, 18:58
Vannet gikk helt uten forvarsel , lå i senga og kjente at det var noe på gang. Rakk akkurat å komme meg opp før det fosset ut! Hodet var festet, likevel strømmet det bare på. En uke før termin.

Hvis vannet skulle gå mens du er ute blant folk så ser jo de at du er gravid, og hvis de skulle stirre veldig intenst så griper du tak i dem, stønner høyt og sier at du trenger deres hjelp som jordmor.....http://www.click-smilie.de/sammlung/lachen/lachen001.gif