Vis full versjon : Jeg lurer...
MillaGTI
13-11-2002, 13:34
Jeg har i januar vært sykemeldt til og fra i ett år,og mister da sykepengene.
Jeg føler meg fortsatt ikke bra,og har fått svangerskapet atpåtil,og må derfor sende søknad om attføring i tilfelle jeg ikke kommer meg ut igjen!
Hvor mye mindre er attføring enn lønn? Og hvordan blir det da med fødselspenger/lønn under permisjonen om jeg må på attføring?
Og går det ann å ta ut sommerferien FØR jeg går ut i permisjon, da jeg likevel har perm. når jeg har ferie?
Noen som vet,så setter jeg stor pris på svar!
Milla 13+5 :gal2:
Dersom du går på attføring, så gir ikke dette grunnlag for lønn under fødselspermisjonen din, men det jeg regner med at de kan gjøre er at de kan bruke inntekten din de siste 3 årene som grunnlag...dersom du har jobbet så lenge.
Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne ta ut ferien din før du starter permisjonen din.
Attføring er i utgangspunktet 66% av brutto årsinntekt. Du betaler også skatt av dette.
Du får visstnok noe ekstra dersom du har barn.
Dette kan for mange innebære en drastisk endring i budsjettet, så hvis du får lav inntekt så kan du fks søke kommunen om bostøtte.
Rehabiliteringspengane utgjer 66 prosent av berekningsgrunnlaget. Inntekt over 6 G tas ikkje med i berekningsgrunnlaget.
Men det er riktig som de sier dette vil ikke gi grunnlag for permisjonspenger. Det er derfor viktig at denne perioden blir kortest mulig. Fordi du må ha vært i lønnet arbeid i 6 av de siste 10 månedene. Sykepenger regnes som lønnet arbeid det gjør ikke rehabiliteringspenger eller attføring. Mulig at du kan kjøpe deg tid ved å bruke ferien.
Husk også at permisjonen starter 3 uker før termin, slik at du går ut i permisjon i slutten av april.
Ring trygdekontoret og spør dem. Det er de som håndhever reglene, og de som bestemmer. Det er veldig viktig at du går riktig frem. For en dag for lite opptjening kan være nok til at det ikke regnes som lønnet arbeid og du da kun har rett på engangstønad.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.