Vis full versjon : Hvorfor skal man ikke løfte så tungt?
Thyresse
26-10-2004, 13:21
Ja, nå har vi kjøpt oss leilighet, og nå maser alle om at jeg må passe på å ikke løfte så tungt. Skjønner liksom ikke helt dette her jeg da, for selv om jeg er gravid (14+4) så er jeg da ikke invalid! Jeg er i fin form, uten tegn til hverken det ene eller det andre. Kan jo være enig i at jeg kanskje ikke bør løfte drit-tunge ting, men vanlige pappesker og enden av senga går det da ann å hjelpe til med.
Hva er grunnen til at man ikke skal løfte så tungt? Og hva er tungt????
Vil jo være ca 20 uker på vei når vi skal flytte....
Tidl. bruker
26-10-2004, 13:33
Ryggsmerter og blodpropp i beina, kan visstnok komme av tunge løft mener jeg å ha hørt...
(også er det jo mange som mener at det er sjanse for SA i første trimester, men akkurat den sammenhengen er vel avkreftet (?) )
Prøvende
26-10-2004, 13:33
Jeg tror det er for at man ikke skal bruke (de nedre) magemusklene så mye......Det er derfor man ikke skal trene med vektapparater under graviditet heller, for når du bruker disse musklene "presser" du vel utover/nedover....
Vet ikke om dette er det riktige svaret, men jeg har oppfattet at det er slik.....Lykke til med flyttingen- du får bære kassens med puter du da, og pakke i små esker, max a4 størrelse (akkurat som man kan flytte så mye i dem:flau: )
Tvilling
26-10-2004, 14:20
Tror nok det bare er fra gammelt av at man ikke skal løfte tungt.
Jeg jobber på lager og løfter tungt hele dagen. Legen min anbefalte å ikke løfte tyngre enn ca 25 kg, pga ryggen.
Da jeg gikk gravid med førstemann kjøpte vi oss ny leilighet. Flyttet inn 14 før termin. Jeg løftet det jeg klarte å løfte(pga magen var litt i veien.....:skratte: ) Vi bor i andre etasje, så det ble endel løft og trappegåing.
Løft det du klarer, du!:nikker:
:lykketil:
Tullejenta
26-10-2004, 14:34
Det blir vel sagt at man skal ikke løfte tyngre enn man gjorde før man ble gravid. Når du bærer i forbindelse med flytting blir det vel fort en eske som er tyngre enn antatt, og lett å glemme å løfte riktig. Hvis du har tendenser til bekkenløsning ville jeg vært veldig forsiktig med løfting da det ikke gjør saken bedre.
Dere får ha lykke til med flyttinga :) Også må du huske å løfte riktig, selv om det er lette esker.
Heldigmor
26-10-2004, 14:41
Du har fått mange kloke svar, og jeg sier som dem: løft i vei! Det er nok mest ryggen og eventuelle bekkenplager man bør være litt oppmerksom på. Selv løfter jeg min datter på 13 kg både titt og ofte, og tenker ærlig talt ikke så særlig på det.
Gratulerer med nytt hjem :fest:, og lykke til med flytting!
Tvilling
26-10-2004, 14:46
Øhhhh...glemte en ting, jeg....
Gratulerer med nytt hjem!! http://smileys.smileycentral.com/cat/12/12_1_121.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm232)
kittikatt
26-10-2004, 15:27
om man ikke skal løfte tungt sliter jeg... :undrer: Guttungen veier snart 12 kg og er 10 mnd, han klarer da ikke gå selv. Har og sett vektløftere som har løftet rett før termin. Men så er det vel noe med hva man er vandt til da. Man trenger jo ikke utfordre muskelmassen sin liksom...;)
men en pappeske eller ti? hvorfor ikke.. så sant den ikke er fylt med bly...
tigerstripa
26-10-2004, 15:47
Fare for blodpropp? høh. Aktivitet vil motvirke blodpropper.
Tror nok heller på at det er ryggen som kan være mer utsatt for uheldig påvirkning. Eller bekkenet, for den saks skyld.
Lille Blink
26-10-2004, 15:53
Du skal kunne gjøre di ting du har gjort før har jeg hørt, men du skal begrense deg litt... Jeg mener ting du sliter med som du ikke slet med før, da skal du ikke bli skuffet og være sta å gjøre det forde... Magemusklene deler seg og legger seg på hver side, disse er da ute av funksjon... Bekkenet bruker noen muskler som den aldri har brukt før og da kan du fort bli hoven og øm og dette fører som regel til betennelse... Det sa fysioen nettopp til meg ettersom jeg har det selv, og nå har jeg bekkenløsning!!! Slik er det, håper jeg hjalp deg litt hverfall!!!
Og gratulerer med det nye huset og lykke til med flyttingen :klemme:
Thyresse
26-10-2004, 16:59
Tusen takk for svar alle sammen. :blomst: Nå kan jeg ihvertfall hjelpe til litt. Får bare passe på å merke de tunge eskene og så kan mannfolka bære de. Så kan jeg heller ta meg av andre ting. Har alltid vært flink til å løfte riktig fordi jeg er så redd for ryggen min, så tror nok det skal gå bra. Og siden jeg ikke ahr antydning til mage nå, så kan jeg ikke forestille meg at den skal være i veien om en og en halv måned.
Nå bare gleder jeg meg masse til å flytte og få mitt eget hjem. Skal bli superdeilig å slippe huseiere med sære meninger.
LilleVims
26-10-2004, 17:25
Bare husk å løft rett....:findag: '
Og Gratulerer så mye med nytt krypinn!
april-Kristin
26-10-2004, 17:58
Jeg hadde selvsagt også hørt at man ikke skal løfte så tungt, men siden jeg alltid har deltatt i tungt arbeid så jeg ingen grunn til å ikke løfte litt under en liten bod-rydde-raptus jeg hadde. Et par kasser med bøker skulle ikke stoppe meg - det har alltid gått fint før.
Vel, det var før - da var jeg ikke gravid. Ryggen sa klart i fra at dette likte den ikke, det verker og er blitt vondt å sitte og å gå. Spesielt å reise seg fra sittende til stående stilling. Akkurat som om noe i korsryggen har låst seg. Fra nå av løfter jeg jeg ingen ting!! Klok av skade!
Løfting under 25 kg skal ikke skade, fikk jeg beskjed om av min JM. Lykke til med flyttinga.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.