PDA

Vis full versjon : Forskjell på trille og sportsvogn?

Mildrid
27-10-2004, 16:08
Er interessert i å kjøpe en brukt sportsvogn til 2-åringen, og har lest en del kjøp/salg-annonser. Der står det ofte annonsert "trille" (evt. "tralle"), eller "sportstrille". Det jeg lurer på er hva slags type vogn som skjuler seg bak disse begrepene, og om man kan gå utifra at alle bruker begrepene likt.

Jeg trenger nemlig det jeg vil kalle en sportsvogn - en litt tett og god vogn med fotbrett og kalesje, og som en unge på 2-3 år godt kan sove ute i. Det jeg vil kalle en paraplytrille er altså ikke aktuelt. Men kan jeg gå utifra at når det står "trille" eller "sportstrille" i annonsene, så mener folk det samme som jeg legger i begrepet "sportsvogn" - eller er dette en klart enklere vogntype som f.eks. ikke egner seg til utesoving på kalde vinterdager.

Happy
27-10-2004, 16:23
Nei, det er ikke alle som bruker de ulike begrepene likt :niks:.

Slik jeg har oppfattet det:

Sportsvogn: Den typen vogn som man ofte "begynner" med, enten med en bag oppi (kombi, uten sovebagen) eller sittedelen på en duo-vogn. En robust vogn som i de fleste tilfeller tillater deg å velge kjøreretningen til barnet. Tyngdepunktet på vogna er somregel ganske høyt.

Trille: En enklere utgave av vogn med sete. Vanligvis kan barnet kun se fremover (ikke valgfri kjøreretning). Spenner fra de noe enklere utgavene (eks. Brio Sitty, som er en klassiker) til de med tilnærmet full liggestilling og lufthjul. Det finnes utgaver både meg og uten kallserje, 3- eller 4-hjulinger, luft-/plast-/gummihjul osv. Jeg anser dette som den største kategorien med vogner.

Paraplytriller: Enklere vogn med lett konstruksjon og mindre hjul enn trillene. Vognene kan klappes sammen og blir små/kompakte. Varierer fra "lux"utgaver med full liggestilling og masse ekstrautstyr til enkle vogner uten regulerbar rygg. Egner seg først og fremst på asfalt/betong eller fliser.

Etter min definisjon er du ute etter en mer avansert trille. Lykke til i vognjungelen :)

guggi
27-10-2004, 21:48
sportstrille er en lettere utgave av sportsvogn,og egner seg fint ut vognperioden..den har kalesje og regdekke så den egner seg til det meste..har selv brukt simo sportstriller til begge mine fra de var 1 og et halvt år og ut vognperioden,og har vært veldig fornøyd.