PDA

Vis full versjon : Få hundevalper 2 måneder etter min egen termin?

Nemi78
30-10-2004, 17:05
Heisann!

Er det noen som har erfarging med og ha valper i huset, og spesielt mens man selv har fødselspermisjon? Jeg har termin sist i februar og eventuelle valper ville komme i april en gang, har veldig lyst og setter valper på tispa mi, men mange jeg har snakket med sier at det bir alt for slitsomt?? vet ikke helt hva jeg skal gjør, ville jo være fint og få valper på våren mens jeg er hjemmeværende, men er førstegangsfødende og vet ikke helt hvor hardt det blir med nytt barn i huset.
Ville jo være en måte også at hunden ikke blir sjalu på den lille.
Noen som er erfaringer/råd??

Brumleliten
30-10-2004, 17:14
Det der blir din vurderingssak. Men det krever mye å ha valper i huset. Mye vaksing av tiss og besj i tillegg til bleieskifting. kvalpene skal følges opp til vetrinær og sosialiseres, holdes rene og ha et rolig miljø rundt seg. Så for mitt vedkommende så ville jeg kanskje ha ventet. Spørs hvilken hunderase du har? Og så spørs det hvilken situasjon som oppstår når barnet er kommet i hus.Har du mulighet for hjelp så kanskje.

Mallory
30-10-2004, 18:33
Jeg hadde ikke barn i huset da jeg hadde valp, og syntes det var strevsomt nok med en hund som tissa og bæsja over alt, og ikke minst tyggingen og bitingen over alt som valpen holder på med til den er ett halvt år ca. Så jeg hadde nok villet ventet med å få valper, en baby krever jo sitt den første tiden, og når det er første ungen også, så hadde jeg nok hatt mer enn nok der ja:nikker:
Men så er vi jo alle forskjellige, og det kan jo vær du vil klare begge deler utmerket:)

nysilje
30-10-2004, 18:51
Tispa vår fikk valper i februar i år, da var lillemor halvannet år.
De første ukene gikk det greit, men du verden for et arbeid det ble da valpene (7 stk) begynte å utforske omgivelsene. La ut aviser over hele gulvet, men de ble brukt til leking. Tiss og bæsj overalt og jeg vet ikke hvor mange ganger daglig jeg vasket og ryddet etter dem.
Og da de fikk tenner gnagde de på alt. Til og med gulvbelegget fikk gjennomgå. Ledninger ble avgnagd, det gikk ikke noe bedre med bordet og stolen som stod der.

Vi fikk heldigvis solgt alle da de var store nok, vi beholdt en valp selv.
Aldri mer, sier jeg, det var mer arbeid enn kos. :urk:

Jeg råder deg til å vente.

Unicorn
30-10-2004, 19:02
Jeg tror definitivt ikke jeg ville anbefale deg dette, husk på at du aldri har noen garanti for hvor mange det blir.

Hunden min hadde valper for to år siden, og da var det å passe på og vaske etter seks små og en stor!:dåne:

Og da hadde jeg ikke barn, og var arbeidsledig...
Det var litt av en jobb!

Limbo
30-10-2004, 19:30
Skal jeg være helt ærlig så ville jeg ha venta til ungen var større med å sette valper på tispa. Det er jo utrolig mye arbeid med en liten i hus + hunde valper krever jo også sitt. Elsker hunder og planla en selv, men kom frem til at det ikke ble tid til voven.

Lille Blink
30-10-2004, 19:30
Ville ikke anbefalt det, husk at du skal lære valpen å tisse... Dvs at du må springe å ta den når den skal til å tisse og viss det er snakk om valper i flertal så er det iallfall stress... Vi har også tenkt på å få hund, men tror vi venter til ungen er mellom 1 og 2 år... En valp krever så vannvittig mye... Snakker ikke av erfaring, men jeg har ei venninne som har valp og 1 1/2 mnd gammek baby... Hadde det vært for hun så hadde hun gitt den vekk har hun sagt!!!:klemme:

Ville ha ventet altså:nikker: