PDA

Vis full versjon : Røngten eller ikke?

Frøken
31-10-2004, 18:28
Kan man ta røngten (skrives det nå sånn???) hos tannlegen når man er i 5. uke?

Tinetoff
31-10-2004, 18:33
Sist jeg var gravid, var jeg hos tannlegen da jeg var rundt fem uker. Da sa jeg fra til tannlegen, og hun lot være å ta røntgen. Det er vel sånn at de unngår røntgen hvis det ikke er strengt nødvendig på gravide pasienter. (Et enkelt røntgenbilde eller to har antagelig veldig lite å si for fosteret, men det er like greit å la være hvis det ikke er helt nødvendig.) Si fra, du.

Elise_
31-10-2004, 18:35
Jeg hadde spørsmål om røntgen her for litt siden, skal til tannlegen i morgen og er 23 uker på vei.

Det jeg kom fram til, etter alle mulige svar, er at jeg opplyser tannlegen om at jeg er gravid (dersom han er blind ;) ), så får jeg sannsynligvis sånn ekstra blyforkle over magen når han tar bilde. Noen med gammelt dårlig utstyr (med mye stråling) vil ikke ta bilder, mens andre med nytt og bedre utstyr syns det er unødvendig med ekstra beskyttelse.

Uansett, man får visst mer stråling av en vanlig flytur.

Lykke til hos tannlegen, merker jeg begynner å grue meg nå... :grøss:

Frøken
31-10-2004, 19:26
Røntgen så litt mer riktig ut enn røngten ja:flau: ...
Men ok, det var bare det at jeg ikke hadde spesielt lyst til å informere tannlegen om graviditeten da han vet hvem jeg er privat og kjenner deler av familien min. Vet ikke helt om jeg kommer til å si noe jeg, i hvertfall hvis det er sant det med stråling og flyturer. Får tenke på det til i morgen tidlig. Vil jo ikke gjøre noe som er skadelig for et bitte lite foster.
Var hos tannlegen i forrige graviditet og, men var da kommet mye lenger og da valgte de å ikke ta røntgen. De sa at det var nokså umulig at det kunne skje noe, men i tilfelle noe var galt med barnet ville ikke de sitte med skyld. Lurte bare på om det samme gjaldt så tidlig!

Livi
31-10-2004, 19:38
Tror man skal holde seg borte fra røntgen uansett i svangerskapet! Det fikk ivertfall jeg beskjed om helt i begynnelsen sist jeg var gravid og hos tannlegen!

Monikum
31-10-2004, 19:47
Synes ikke du skal tenke på om tannlegen kjenner deg og din familie privat, de har faktisk taushetsplikt :nikker:

Honeypie
31-10-2004, 19:57
Jeg har tatt røntgen hos tannlegen 2 ganger i dette svangerskapet. En gang da jeg var 10 uker og nå sist på torsdag. Spurte tannlegen og han sa at det ikke var noe problem. Fikk blykrage, og røntgenapparatet er veldig fokusert mot kjeven. Han sa at det gir mer stråling å fly.
Min gynekolog sa også at det var problemfritt, så da ser jeg ingen grunn til å la være. I tillegg har jeg lest svar fra både lege, jordmor og tannlege inne på doktoronline, der de svarer at det IKKE er skadelig.

Oj!
31-10-2004, 20:07
Jeg hadde tannverk da jeg testet og fant ut at jeg var gravid. Jeg hadde skikkelig betennelse førs i en tann, så i en annen, og det var helt nødvendig med røntgenbilder. Min tannlege (som er kusina til mannen min, og en venninne av meg..) fikk vite om babyen, og forklarte at et røntgenbilde gir samme risiko for barnet som 1/100dels sigarett.. Altså veldig liten.. I min situasjon var betennelsen og smertene verre for babyen enn røntgenbildet. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Håper det går bra hos tannlegen! Lykke til, og gratulerer med babyen!!!

Happy
31-10-2004, 20:09
Jeg ville fortalt det til tannlegen (han har jo uansett taushetsplikt!). Og så får han avgjøre om han vil bruke røntgen eller ikke. Det kommer nok an på hva for et apparat han har og hvordan han som tannlege tenker om saken. Min tannlege vil ikke bruke røntgen før jeg er over halvveis i graviditeten, dette på tross av at hun har flunkende nytt apparat med minimalt med stråling.

Frøken
01-11-2004, 00:27
Synes ikke du skal tenke på om tannlegen kjenner deg og din familie privat, de har faktisk taushetsplikt :nikker:
Sant nok...

Det er vel bare det å si "jeg er gravid" som er litt sånn... ehhh... vanskelig! Stopper liksom litt opp hos meg når jeg skal si det, uansett hvor glad jeg er for det. Sånn var det sist også! *avsporing*

Hm, får vel bare håpe de spør meg rett ut som en rutine, ellers er det bare å hoppe i det, så får de avgjøre det!

Men takk for råd alle sammen!