Vis full versjon : Ma?
Til de av dere som har hatt en MA eller vet noe om akkurat dette:
Hvordan kan man merke at man har hatt/har en MA? Siden fosteret ikke støtes ut av kroppen......??? Blir ikke det oppdaget før man evt. har et legebesøk eller UL? Merkes en MA på kroppen?
Ved SA begynner man jo å blø..... Gjør man det ved en MA også eller?
:undrer:
Hei
Hvis man ikke har vært gravdi før, så tror jeg iallfall ikke man nødvendigvis merker en MA. Etter en stund vil jo svangerskapssymptomene bli mildere, og man føler seg liksom ikke gravid lengre..
Jeg hadde en MA..eller Blighted Ovum..i januar. Ble oppdaget hos legen fordi han reagerte på at livmoren virket mindre enn den burde være utfra svangerskapslengde. Ble sendt på UL og fikk konstantert at noe var galt.
Etterhvert vil jo kroppen vanligvis ordne opp selv, og man begynner å blø. Men det kan ta tid. Hos meg skjedde ingenting, og tre uker etter det ble oppdaget ble det fjernet ved utskrapning.
Håper dette var til å bli litt klokere av. Og at du slipper å oppleve det!!
:klemme:
Jeg hadde en MA i uke 12 der fosteret hadde vært dødt siden uke 7 og min kropp ga meg ikke noen beskjed om dette før etter at jeg hadde vært på UL og hadde tatt blodprøver for å se om verdiene stiger eller synker, og da, jeg fikk den beskjed at fosteret var dødt først da fikk jeg en liten liten blodutflod og symtomene på :gravid: forsvannt, for først da forstod hjernen min at jeg dessverre hadde misstet og ga resten av kroppen den samme beskjeden.
Slik var det med meg, ikke likt for alle, noen får blødninger, og det vil man få før eller siden hvis fosteret har vært dødt lenge nok:nemlig:
Men er du vedlig urolig så ville jeg ha kontktet legen eller jordmoren din for å tatt en tidelig UL og for å roe deg ned:nikker: :lykketil: :klemme:
Heldigmor
01-11-2004, 12:47
Nei, det er jo det som er så fortvilende med MA'r: at det ikke er lett å oppdage, særlig ikke når man er førstegangs gravid. Mitt foster døde tidlig (ca. uke 8-9), men ble ikke oppdaget før jeg var 17 uker på vei. Da fikk jeg korsrygg-/menssmerter + rødbrun utflod. Ble da sendt på ultralyd som konstanterte at det ikke var liv.
Egentlig hadde jeg jo en slags mistanke, for jeg syntes det var så rart at jeg ikke hadde noen graviditetssymptomer etter uke 8, og at magen forble like flat, men :lege: sa at det var heeelt normalt å ha og føle det sånn når man var førstegangsgravid. Og det kan det jo sikkert være også.
Etter MA'n sa :lege: at jeg måtte se på det som noe positivt at kroppen min ville "tviholde" på graviditeten, og at det lovet bra for kommende graviditeter. Og det fikk hun jo rett i da. Nå har jeg jo hatt et fullgått svangerskap i tillegg til MA'n, så i dag ville jeg nok vært temmelig sikker på hvis noe var galt igjen, men så er jo jeg så "heldig" at jeg har sterke svangerskapssymptomer også da ( :kvalm: ) - hvilket jeg må si har vært den eneste fordelen med å være kvalm også...
Det er sånne ting som dette som gjør at jeg synes at alle burde få tilbud om tidlig UL. I uke 9-10 når hjertet er kommet i gang. Mange mister i de ukene hjertet skal begynne å slå (uke 6-8). Har man sett hjertet slå på en tidlig UL så er man rimelig trygg på å beholde det lille frøet. Synes det er helt meningsløst at kvinner skal gå rundt med et dødt foster /embryo i mange uker, fulle av tanker, tro og forhåpninger. Å gå helt til uke 17 med et foster som døde 10 uker tidligere :leiseg: Det må ha vært en fryktelig beskjed å få Lilly.... :klemme:
Jeg vet at UL krever ressurser og alt det der, men det er da verdt noe at mange, mange kvinner kunne puste lettet ut ved synet av et bankende lite hjerte.
Selv bestiller jeg tidlig UL i uke 9 hos privatlege, selv om jeg knapt nok har til salt i grøten. Maskinen er gammel og bildet grumsete, men det bryr jeg meg ikke noe om så lenge det er noe som pulserer der!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.