Vis full versjon : Vondt i korsryggen..
Teddy :)
18-08-2002, 23:04
Hei alle desembermammaer :)
Samboeren min og jeg var ute og gikk en tur i går kveld. Når jeg kom hjem og fikk satt meg ned, hadde jeg så utrolig vondt i korsryggen, helt nederst. Har kjent smertene i dag også, og det stikker på en måte når jeg sitter. Synes også det er ubehaglig å sitte lenge, da verker det skikkelig på begge sidene av ryggen, lengst ned.
Noen som vet hva dette kan være, eller er det noen som kjenner igjen smertene?
Jeg har bekkenløsning med varierende plageomfang. Smertene kommer i og rundt halebeinet, som stikking midt i skrittet og innover, stikking rundt og i skambeinet og noen ganger strålinger nedover hoftene/lårene. Det blir verre når jeg har båret for mye/ for tungt, gått mye, løpt, bøyd meg mye eller støvsugd/vasket gulv. Nå i helgen har jeg også hatt mye ømt i korsryggen og nederst i ryggen, men er litt usikker på om det er pga. bekkeneløsningen eller annet. Kanskje det du kjenner er begynnende bekkenløsning? Jeg har hatt plagene siden uke 16, men klarer å holde dem i sjakk ved å unngå de tingene som utløser smertene. Som regel kommer de etter lengre tids belastning eller dagen etter. Passer også på å stå på begge bein, reise meg på begge bein (også når jeg går ut/inn av bilen) og bare bøye meg med knærne samlet. Derfor går det fint foreløpig og jeg føler ikke at jeg trenger sykemelding eller behandling ennå ihvertfall. Ta godt vare på deg selv, forklar mannen din hvordan det kjennes ut og hvil deg. Noter hva som gir deg plager og unngå dette, føl deg litt fram for å se hva du tåler av fysisk aktivitet. :)
Koala 22+6
Steinbukk
19-08-2002, 12:22
...kjenner igjen smertene du beskriver teddy :)
Har selv store deler av dagen smerter i nedre del av rygg...over hele eller vekselsvis på en av sidene om gangen. Kommer når jeg går masse (eller forsøker å gå fort) ofte som stikkinger, ofte så kraftige at jeg rykker til litt.
Kjenner det også når jeg sitter lnege av gangen...7,5 time på jobb kjennes GODT!
Har selv forklart det med en litt flat skive nest nederst i ryggsøylen og nylig (les: fremdeles) oppussing av leilighet med bye bøying og lange perioder i samme stilling...
Har ofte også VONDT!!! i øvre del av "rompa" på ene siden bare...som om noen stikker en kviv inn der og vrir rundt innimellom. Dette aner jeg ikke hva er, men kommer også når jeg går lenge.
Tror (Les: HÅPER) ingen ting av dette har med Bekkenløsning å gjøre. Frykter det litt da jeg alltid har vært plaget med ryggen, men kan ikke se at det skulle øke mine sjangser for å få det.
Dumme meg turde heller ikke si fra til Jordmor på kontroll sist Onsdag. Følte jeg hadde fått nokk "sjenn" for å i det hele tatt ha gjort noe under flyttingen, samt at jeg hadde spist for lite jern og ikke lagt på meg nokk...dessuten ville jeg ikke ha sykemelding for vi skal på tur med jobben i dag, og jeg har et enormt behov for å komme meg vekk!!!
Klemz fra Steinbukk og :baby: 21+6 (UL 21+1)
IzziCreo
19-08-2002, 16:58
Hei, jenter
som så mye annet er det veldig vanskelig å vite om det er ditt eller datt når man skriver om det, men jeg har lang erfaring med ryggproblemer - desverre. Hadde skiveutglidning, og brukte et og et halvt år på å bygge opp ryggen igjen med trening tre dager i uken. Det jeg lærte var at vi jenter ikke er særlig flinke med ryggen vi har :) Og selv om jeg alltid har drevet med ulike typer sport har jeg egentlig aldri blitt fortalt at det er uhyre viktig å trene ryggen (spesielt når man trener mye mage...)
Nå holder jeg ryggen i sjakk med enkle ryggøvelser - stå på alle fire, og strekke arm og ben diagonalt, en annen øvelse er ligge på rygg, trekke knærne opp i ca 90 grader, samlede knær med fotsålene godt plantet i gulvet for så å løfte bekkenet opp og ned.
Men det som gjør underverkene for meg er uttøyningen etterpå - da sitter jeg med rett rygg på en stol, fotsålene godt plantet i gulvet, legger den ene ankelen over det andre kneet - og så lener meg sakte fremover og holder en god stund. Uten uttøyning er ryggen min håpløs!
Tren ryggen, jenter - det er utrolig viktig - og tar faktisk ikke lange tiden :) Det kan bare komme godt ut av det :) Og jeg tror faktisk de siste mnd og fødsel blir enklere med en sterk rygg.
Lykke til, jenter :)
Klem Suzie Q 25+0
Tidl. bruker
19-08-2002, 22:50
Hei på deg!
Jeg vet jo ikke hva det kan være hos deg, men jeg begynte med vondt i korsryggen, og har nå fått bekkenløsning. Jeg trodde først at det "bare" var ryggen som hadde slått seg vrang, men det ga seg ikke, og jeg ble sykemeldt. Så begynte bekkenet å hangle også..føles som om det ikke henger helt sammen nedi der! Skal begynne med fysio, og håper det hjelper. Jeg håper du slipper unna bekkenløsning, og at ryggen har hoppet på plass igjen. Hvis ikke det går over så får du sjekke det hos legen. Skulle det være noe med bekkenet er det greit å ta litt forhåndsregler!
Hilsen fra Tusse
Nellevis
20-08-2002, 22:17
Jeg har sånne smerter nede i ryggen på den ene siden når jeg har anstrengt meg for mye!!! Løfting/bøying/støvsuging/vasking er sånne ting som utløser disse smertene - så jeg prøver i den grad det er mulig å unngå dette. Hadde kjempevondt i sommerferien da jeg fikk det for meg å ommøblere hjemmekontoret (!)og skrape/male huset - da kunne jeg nesten ikke gå i et par dager etterpå...
Men ellers går det veldig greit!!!
Pass på Nellevis, typisk tegn på bekkenløsning som er i komminga. Ikke overdriv, da blir du bare verre mye fortere. Sleng deg på sofaen og la noen andre ta støvsugingen. Jeg fikk det akkurat som deg tidligere i sommer ( se ovenfor) Og nå er det svært lite som skal til før jeg kjenner det. Håper det ikke forverrer seg mer. :uff:
Koala 23+2
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.