PDA

Vis full versjon : Etter snitt

nolo
01-11-2004, 21:23
I morgen er det 4 uker til snittdato, og jeg begynner å lure på så mangt. Håper noen som har vært igjennom keisersnitt(eller kjenner noen som har) kan svare på noe av dette..

Hadde babyen pustebesvær etterpå?
Hvor lenge er vanlig liggetid hvis alt går som planlagt?
Er det noe medisinsk som tilsier at kateter må settes FØR epidural?
Hvor lenge var du "avhengig" av intravenøs smertelindring?
Har du noen tips for å komme seg best mulig fortest mulig?

Dett var foreløpig dett. På forhånd takk.:flau:

solen
01-11-2004, 22:58
Dette lurer jeg også på! Har 5 uker og 2 dager igjen til planlagt snitt.

emmy26.
01-11-2004, 23:51
jeg hadde hastesnitt..så det med kateter kan jeg ikke svare på... men kan prøve å svare på de andre spm...
min jente hadde ikke pustebesvær etterpå..men de måtte inn med en slange for å suge opp slim ,dette ville blitt presset godt opp under en vanlig fødsel..men k.snitt barna må ofte suges....hun var helt pigg og fin i pusten etterpå...vanlig liggetid etter ett snitt er 6-9 dager..jeg lå i 6.... intravenøs smertelindring hadde jeg bare noen få timer etter fødsel...etter det fikk jeg morfin i sprøyte..(den tok jeg bare imot en gang fordi jeg ville være ved"mine fulle fem" etter det fikk jeg paralgin zupp(analt:flau: ) blandet med paracet..og det hjalp nok på meg...
lykke til med den lille keiser/keiserinnen...:):nikker: :lykketil:

nolo
02-11-2004, 13:08
Takk skal du ha emmy. I dag er det 4 uker igjen. Glede og gru:rørt: .

Lazy
02-11-2004, 13:41
Jeg kan ihvertfall svare på kateter-delen, de satte det på meg etter epiduralen var satt :nikker: Fødte prematurt med svangerskapsforgifting, men tror ikke det hadde noe å si.

Snittet torsdag, hadde epiduralen helt til fredag kveld og fikk også morfin i sprøyte. Lørdag holdt det med paracet. Har hørt om folk som reiser hjem på dag 2, men det vanlige med keisersnitt er vel 5-7 dager. Er vel veldig forskjellig hvor fort en kommer seg, men det beste rådet jeg kan gi er å ikke være for "eplekjekk" og ellers følge råd fra fysioterapeut og helsepersonell.

Lykke til, 4 uker er jo ikke lenge til :lykketil:

jrej
02-11-2004, 13:58
Hei!

Planlagt keisersnitt betyr også for det meste at barnet har det fint når de tar det ut av magen. Noen barn må suges, andre trenger ikke det. Mitt siste påskudd begynte å hyle før de fikk ham ut av magen. Han låg med ansiktet opp og kom i kontakt med luft. Gynekologen hadde ikke opplevd maken til livlig krabat.
Naturligvis kan de sette kateteret etter spinalbedøvelsen. Bare spør. Spinalbedøvelsen er ikke smertefull i det hele tatt. Et myggstikk er verre.
De prøver å få deg ut av sengen samme dag du ble operert, om kvelden. kateteret blir enten da fjernet eller de venter til neste morgen. De første dagenen får du smertestillende, alt fra paracet til morfin. etter dag 3 får du ikke morfin mer da melkeproduksjonen har kommet godt i gang og dette også kommer i morsmelken. Da må du klare deg med voltaren og paracet. Etter ca 4-5 dager er det ikke sikkert du trenger noe som helst. Paracet er allikevel lurt å ha hjemme.

Lykke til
:lykketil:

nolo
02-11-2004, 17:46
Takk til lazy og jrej også. Jeg suger til meg informasjon som en svamp nå om dagen. Det har vel gått opp for meg at dette ikke lenger er noe som skal skje i en fjern fremtid, men SNART, og at det i høyeste grad angår meg:dåne: .

Tidl. bruker
02-11-2004, 18:25
*Hadde babyen pustebesvær etterpå?

Når man har et planlagt snitt ved termin, er dette som regel ikke noe problem.
Forskjellen fra en fødsel, er at ved en fødsel vil barnet få presset ut mesteparten av fostervannet det har i lungene på vei ut fødselskanalen, det vil ikke skje ved et keisersnitt. Et barn i livmora svelger fostervann og har det også i lungene sine, helt naturlig.

Derfor må de fleste barn som blir tatt ved snitt suges reine før de klarer å puste skikkelig og ta sitt første fødselsskrik også. Det er som regel den eneste formen for pustebesvær en keiser eller keiserinne ved denne typen snitt har. Og derfor tar man barnet fort ut, suger det reint før mor og far før se det og før man hører et hyl, men ikke nødvendigvis.

* Hvor lenge er vanlig liggetid hvis alt går som planlagt?

Alt fra 2-6 dager. Som regel sier man en dag eller to lenger ifht til de som har født vaginalt.

*Er det noe medisinsk som tilsier at kateter må settes FØR epidural?

Nei

*Hvor lenge var du "avhengig" av intravenøs smertelindring?

Noen trenger omtrent ikke noe mens andre trenger mye, vi er ulike alle sammen, akkurat som ved vaginal fødsel, er det noen som ikke har behov for noe ekstra, mens andre må ha en del. Man er i alle fall raus med de som har tatt snitt, og man er obs på å gi før man står opp og i andre situasjoner som kan ta ekstra på smertemessig.

*Har du noen tips for å komme seg best mulig fortest mulig?

Følge rådene man får. Være uthvilt før snittet, be om hjelp om man er usikker og ikke overbelaste kroppen og operasjonssåret. Da kan man fort gå noen skritt tilbake i rehabiliteringen. Det er også viktig å komme seg opp innen 24 timer for å komme igang med hele kroppens system. Samt for å forhindre blodpropp som er en økt risiko etter alle operasjoner og som reduseres ved aktivitet. Man får også en sprøyte i magen en stund etterpå (en hver dag) for å forhindre dette (Fragmin eller lignende)

cecca
02-11-2004, 19:13
I morgen er det 4 uker til snittdato, og jeg begynner å lure på så mangt. Håper noen som har vært igjennom keisersnitt(eller kjenner noen som har) kan svare på noe av dette..

Hadde babyen pustebesvær etterpå?Min hadde men han kom i uke 34, planlagt snitt
Hvor lenge er vanlig liggetid hvis alt går som planlagt?4-5 dager på sykehuset, jeg var på beina noen timer etterpå
Er det noe medisinsk som tilsier at kateter må settes FØR epidural? Jeg fikk før epidural og anbefaler det ikke, be om å få det etter at spiduralen virker
Hvor lenge var du "avhengig" av intravenøs smertelindring?En god stund, men jeg ble tatt med snitt pga en ryggprolaps, derav sm.lindring lenge.
Har du noen tips for å komme seg best mulig fortest mulig?ta den tiden som trengs, kun du som kjenner kroppen din

Dett var foreløpig dett. På forhånd takk.:flau:Lykke til iallefall

nolo
02-11-2004, 19:20
1000 takk cecca. Får ikke prikket deg nå, så du får :blomst: istedenfor.::):