PDA

Vis full versjon : Advarsel: Bringebærblader, ginseng, ingefær og andre naturpreparater

Tidl. bruker
02-11-2004, 15:30
http://mozon.no/alternativt/urtemed...ot_naturmedisin

Noe oppsiktsvekkende som stadig blir anbefalt her er bringebærblader:

Ginseng og bringebær

Blant produktene som frarådes for gravide finnes blant annet ginseng og forskjellige kinesiske urteblandinger som brukes til te. Gingko biloba og Johannesurt kan også ha effekter som er skadelige for mor eller barn

Forskerne advarer også mot bruk av bringebærblader som mange mener kan gi en lettere fødsel. Bladene påvirker livmoren og bør derfor ikke brukes tidlig i svangerskapet eller av kvinner som har vært gjennom en abort.

Advarer gravide
Norske forskere går nå ut med en liknende advarsel rettet spesielt mot gravide kvinner. En undersøkelse av 400 norske kvinner rett etter fødselen viste at en av tre hadde brukt naturmidler under svangerskapet. Av disse hadde 40 prosent brukt midler som kan være skadelige for fosteret.

Gravide bør passe på hva slags urter de får i seg:
Som en generell regel bør man aldri ta sterktvirkende urter under svangerskapet. Spesielt skal man vær forsiktig med dem som påvirker livmoren, for eksempel hydrasinurt.

Gravide bør ikke bruke store mendger Ingefær (man får bla Ingefærtbletter men de fleste her har for store doser Ingefær)

Her er litt til:

http://home.online.no/%7Eerikap/lillian/eteriske.htm
http://privat.webjournalist.no/

Tidl.bruker
02-11-2004, 15:34
Hva med ingefærbrus da, er det ikke bra?
Ellers takk for tips!
:klemme:

Tidl. bruker
02-11-2004, 15:37
Det har seg sånn at registrerte legemidler må gjennom en streng kontroll og flere år forskning før de får lov å bli solgt på det norkse markedet. Det er det offentlige som kontrollerer dette bllur fulgt og godkjenner resultatene og preparatene.

Når det gjelder gruppen Naturmidler, eller Naturlegemidler, er de kun pålagt å kontrollere seg selv. Mattilsynet er vel den instansen som er pålagt å ta stikkprøver innen denne gruppen, men det er desverre nedprioitert siden de ikke er lovpålagt å følge med på produktene kontiuerlig.

Jeg er for all del ingen mostander av naturmidler, heller tvert imot, men jeg det er fortvilende at markedet er lagt opp sånn at så lenge man kaller preparatet sitt Naturmiddel eller Naturlegemiddel, så er markedet fritt vilt. Det er jo frustrerende når man som forbruker ikke kan være helt trygg på hva man bruker og virkningen/bivirkningen av det.

Det er jo et fakta at mange naturmlider er basis for legemidler man selger på apoteket og mange har en medisisnk dokumentert effekt og man bør derfor også være obs på skadeeffektene. Når man er pålagt å kontrollere seg selv, blir det jo litt som bukken og havresekken, desverre.

Tidl. bruker
02-11-2004, 15:39
Aner ikke. Men når det gjelder kanel, ingefær og sånn, gjelder jo dette konsenterte og derfor også ganske store mengder som i tabletter og eteriske oljer. Kunne aldri falle meg inn at Ingefærbrus er skadelig :undrer: Kanel er jo ikke skadelig på grøten, lissom...

kittikatt
02-11-2004, 15:52
vet det finnes flere typen ingefær tabs... og det står at de sterkeste skal ikke gravide ta.. ingefær brus tror jeg går greit ;)

Tidl. bruker
02-11-2004, 16:00
vet det finnes flere typen ingefær tabs... og det står at de sterkeste skal ikke gravide ta.. ingefær brus tror jeg går greit ;)

Det stod ikke på pakka jeg kjøpte at den var for sterk, og det viste det seg at den var (husker desverre ikke styrken lenger nå), men det stod ikke noe om det og gravide...

Cuba
03-11-2004, 10:14
Jeg pleier å drikke ingefærte som jeg lager selv. Den kan jo bli litt strek.. Er det farlig?

Tidl. bruker
18-11-2004, 16:45
Hmmm,dette var interessant :nikker: Takker for info :nikker: