Vis full versjon : trenger ostesausoppskrift!
Noen som har en knallgod oppskrift på ostesaus til pasta? Blir litt lei de på pose etterhvert...Gjerne en saus med bacon, eller som er god til pasta og bacon. Snadder..... :sulten:
Hei. jeg bruker å lage en vanlig hvit saus jeg, og tilsetter ost etter smak når den er ferdigkokt. Små sprøstekte bacon eller skinketerninger er godt å ha i. Av og til har jeg brukt sånn baconost på tube i... Skikkelig snadder.:klemme:
2 ss melange
2 ss hvetemel
3 dl melk
1-2 dl revet hvit ost
krydder (jeg bruker somregel litt salt og pepper som basis)
Smelt smøret og bland inn melet. Spe med litt og litt melk (varm den gjerne litt på forhånd så blir det ikke så lett klumper). La det koke i ca 5 min (dette er for å få bort melsmaken). Tilsett osten litt og litt sånn at den får smelte i sausen.
Muskatnøtt (revet) smaker gjerne godt i en slik hvit saus. Ut over det så kan man jo tilsette hva som helst nesten: sprøstekt bacon i biter, skinke, reker... Ev kan man bruke smøreost istedenfor revet hvit ost og velge en smak man liker.
Jeg bruker å lage ostesaus av fløte og ost (skikkelig kaloribombe :flau: )
Men da bruker jeg 3 dl fløte (går med matfløte, men den kan ikke koke like mye) og smøreost. Til biff og stek Kan man bruke tine pepperost og kanskje tilsette litt sopp og kryddre med salt og pepper. Denne sausen er også veldig god til pasta.
Favoritten min er å bytte pepperosten med 100g Gorganzola(eller annen blåmuggost) og ha i litt skinke og sopp og servere med båndspagetti :sikle:
-Men det blir ikke no muggost på meg på en stund ennå :mumle:
Lykke til med sauslaging!
Noen som har en knallgod oppskrift på ostesaus til pasta? Blir litt lei de på pose etterhvert...Gjerne en saus med bacon, eller som er god til pasta og bacon. Snadder..... :sulten:
Enkelt, kjapt og godt:
Fres bacon sammen med litt fersk sjampinjong i skiver.
Ha en liten pakke matfløte over.
Rør inn baconost eller Tine Kremost med urter.
Tilsett gjerne litt kokt brokkoli om du ønsker.
1-2-3-ferdig!
:nam: :sulten:
Jeg lager vanlig hvit saus som tilsettes revet ost og muskatnøtt( det er den som gjør sausen god...)... Bruker det jeg har av ost..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.