PDA

Vis full versjon : Duo/kombi?

Alibaba
04-11-2004, 18:14
Hva er forskjell på duo og kombi?

Har allerede begynt å titte litt, dagdrømme litt...

Vil ha en vogn som barnet kan bruke lenge. :nikker:
Gleder meg virkelig til å kjøpe vogn! Men det er lenge til enda...

Sjöstjerna
04-11-2004, 18:25
Duo betyr to. Det vil si at du har to separate vogndeler som du monterer på understellet. Altså du har først en bagvogn/dypvogn, og når barnet vokser ut av denne tar du av hele bagen og bytter den ut med en sittedel.

Kombi vogna har sittedelen som standard med en bag inni der som brukes når barnet er baby. Denne bagen kan lett tas ut og inn fra sittedelen. Når barnet blir større fjerner du bagen og bruker sittedelen.

Skjønte du det??

Tror de fleste begynner å bruke sittedelen, som også fint går å ligge i, når barnet er rundt 6 mnd. Både på kombi og duo.

Det er bedre plass i bagen på duo vognene. Til vinterposer o.l.

Selv er jeg nesten hundre på at det blir en kombi her.

LadyBee
04-11-2004, 18:46
Bedre forklart i de fleste vognbrosjyrer (få deg en fra hver produsent du vurderer over nett eller i butikken), men grunnleggende forskjeller er:

Bagvogn - tradisjonell babyvogn med bære/liggebag
Trille - til å sitte i
Duo - ett understell, en bagoverdel og en trilleoverdel
Kombi - ett understell, en trilleoverdel og en bag til å sette oppi "setet"

Litt å tenke på når du velger

- om du skal bruke bagen som bilsikring i begynnelsen, må du ha hardbag (bagvogn eller duovogn)
- om du er veldig usikker på hva slags vogn du vil ha, kan det være lurt å kjøpe bagvogn nå, og trille når du har noen måneders erfaring
- med sommertermin kan det være lurt å vurdere om bagen er stor nok til den posen/dynen/ullskinnet du vil ha i den midt på vinteren (bagvogn eller duovogn som oftest størst).
- I mildt klima finnes det en del triller som kan brukes fra nyfødt med voksipose (hevder de som selger dem)
- ikke alle kombivogner kan brukes med søskensete (men det har du vel ikke heller...)

Alibaba
04-11-2004, 18:59
Jeg tror jeg går for duo jeg. Høres ut som det er best plass i. Til vinteren tror jeg jeg kommer til å ha en voksipose. Har god erfaring med de posene fra tantebarna min :nikker:

Tussi jenta
05-11-2004, 23:44
Et lite tips hvis du vil ha en vogn og bruke lenge, så ville jeg ha kjøpt en sportsvogn som du virkelig likte og heller ha mykbag i den.

Når jeg fikk datteren min, så kjøpte jeg simo kombivogn og brukte den de første månedene, men syntes den ble litt tung og stor, så når vinteren kom gikk jeg over til Teutonia y2k, hvor jeg bare brukte voksiposen i. Angra meg for at jeg hadde kjøpt simo vogna først. At jeg ikke hadde kjøpt y2k med en gang og spart de pengene. Datteren min er født i slutten av juni. Var ikke noe problem og bruke bare voksiposen når vinteren kom da.

Når jeg blir gravid igjen, så skal jeg kjøpe en teutonia sportsvogn med mykbag til babyen og ha en god vinterpose oppi når vinteren kommer.

Silav
10-11-2004, 20:18
Enig med Tussi jenta :nikker:

Jeg var fast bestemt på at vi skulle ha kombivogn. Og vi kjøpte den, veldig fornøyde!
Sander ville ikke sove i den, ville ikke ligge i den i det hele tatt. Han er født i april og i juni/juli tok vi ut bagen, han trivdes bedre, men ville ikke ligge. Etter en stund lot vi han sitte (på det laveste hakket) og han trivdes mer.
Og jeg ønsket med en sportstrille med full liggestilling!
Vi har nå bestemt oss for å bruke den vogna vi har. Men neste gang så blir det sportstrille evnt med mykbak i. Trenger ikke bag i tillegg om vinteren når man har pose.

Og så var det en her som sa at hvis du skal bruke bagen som bilsikring så må du velge duo eller dypvogn, det er feil! Bagen til kombivognene er også hard og er godkjent for å brukes i bil.

LilleVirre
10-11-2004, 20:36
Vi har kombi vognen etter VirreGuttog er kjempefornøyd med den.

Han er også julibarn, som denne blir.

Vi brukte voksipose på høsten og vinteren. Tok da ut bagen.
Et vennepar av oss har duo. De måtte også skifte ut bagen når vinteren kom for at de skulle få brukt voksiposen. De prøvde først i bagen, men da var tulla så tettpakket og hadde det trangt at de valgte å bytte ut bagen.

Kanina
11-11-2004, 11:07
Jeg tror vi velger kombivogn, siden vi bor i blokkleilighet og må drasse både vogna og bagen opp og ned diverse trapper. Og da er det greit å kunne ta ut babyen før man skumper vogna ned i kjelleren!

Jeg er ganske liten, så jeg tror ikke vi får noen monsterbaby, og da skal det vel være plass nok i en kombivogn, vel..