PDA

Vis full versjon : Hvor ofte vasker dere hus?

Alibaba
06-11-2004, 11:42
I gårkveld hadde jeg en diskusjon med gubbelure her.... Jeg sa at i dag må i ta å vaske litt hus, og han skal hjelpe til, for nå har jeg gjort alt lenge, på tide han også setter av litt tid... :mumle:

Da mente han at det vaskes ALT for ofte her...!! At jeg ligner på mora mi, har støv på hjernen. En gang i uka er alt for ofte. Trenger ikke vaske så ofte!!

Jeg synes at en gang i uka er passelig å vaske, og sa at jeg tror de fleste vasker litt ca en gang i uka. Da mener jeg at man støvsuger, støvsuger sofa, vasker gulv, tørker litt støv av og til når det trengs.

Hvor ofte vasker dere hus? Er det jeg eller gubbelure som har rett? Er en gang i uka for ofte? Jeg synes her er masse hybelkaniner og dritt etter en uke, særlig med en sånn rotekopp i huset.

Tidl. bruker
06-11-2004, 11:49
I gårkveld hadde jeg en diskusjon med gubbelure her.... Jeg sa at i dag må i ta å vaske litt hus, og han skal hjelpe til, for nå har jeg gjort alt lenge, på tide han også setter av litt tid... :mumle:

Enig med du. Her i huset er det meget skjev fordeling på arbeidsoppgavene under husvasken. Jeg gjør alt, føler jeg.... selv om jeg vet at han vil være dypt uenig i den... Men jeg vasker hus altfor sjelden :Plystre: Jeg støvsuger og rydder gjerne flere ganger i uken, og badet prøver jeg å vaske minst en gang i uken.. men Husvasken med stor H, blir gjerne annenhver uke, og av og til sjeldnere... :sparke:

Manga
06-11-2004, 11:52
Litt opp og ned. Støvsuger vel et par ganger i uka, rydder stort sett hver dag (ja, vi er noen voldsomme rotehuer begge to). Badet vaskes en gang i uka. Også prøver vi vel å få tatt alt annet en gang i uka også egentlig.

Alibaba
06-11-2004, 11:54
Nå stemte jeg feil... Skulle stemme en gang i uka, men så klikka jeg en gang i måneden... :flau: Det er jo ikke riktig..

Tjorven75
06-11-2004, 12:06
Jeg har det jeg selv vil kalle et avslappet forhold til hvor rent det trenger å være hjemme. Noen vil sikkert mene at det er rotete og møkkete hjemme hos oss, men vi kan alltid få besøk uten at jeg synes det er flaut.

Nå som jeg har bekkenløsning er det samboern som må stå for vasking og støvsuging. (Alternativet er at jeg får så vondt at jeg sutrer i dagesvis ..... han foretrekker faktisk å gjøre rent.) Støvsuging skjer litt sjeldnere enn en gang i uka, vasking av gulv derimot skjer pinlig sjelden.

Selv mener jeg at vi er i ferd med å få det FOR sterilt og rent i Norge i dag. Kroppen regulerer mye av dette selv. Hvis vi alltid har det veldig rent rundt oss, så må vi fortsette å ha det sånn for ikke å bli syke. Eks: Zalo antibakteriell dreper faktisk bakterier, men i tillegg er det et stoff i den som gjør kroppene våre resistente mot visse typer antibiotika. Man kan ikke akkurat få i pose og sekk.

Noen vil nok være uenige i dette, og det skjønner jeg. Vel, det er i hvert fall slik jeg ser på renhold.

Kosmokula
06-11-2004, 12:09
Her det bare nødt til å vaskes èn gang i uka.
Hybelkaninene begynner å poppe fram allerede etter bare 3-4 dager siden siste omgang med støvsugeren.
Blokka vi bor i er ganske nær hovedveien, så det legger seg sånt fint svart støv i vinduspostene :urk:

Eliin
06-11-2004, 12:14
Ingen fast vaskedag her i huset, for man ser jo når det begynner å bli litt lurvete i krinker og kroker. Synes det blir litt for pes om man liksom MÅ vaske hver uke på fast dag fordi det er et rituale. Vaske hele huset tar jo en god del tid også, og jeg nekter å bruke 4 dager i måneden på å vaske hus.

Det kan jo kanskje ha noe å gjøre med at her må jeg vaske alene. Mannen gjør ikke mer enn evt. å ta ut tøy fra vaskemaskinen, og sette inn i oppvaskamaskinen.... Han trenger en oppstrammer! Svigermor som har skjemt han bort i oppveksten!! Hun er håpløs når det kommer til sine egne sønner. De har vært fritatt fra all slags husarbeid hele livet, og nå er det vi svigerdøtre som må svi...

Lille Blink
06-11-2004, 12:33
Nå som vi ennå bare er to stk så vaskes det bare annenhver uke, det hender at jeg støvsuger litt tittere, vis jeg ser hybelkaninene danse rubdt.... I det siste så har jeg vasket en gang i mnd for jeg har ikke orket mer, men da har støvsugeren vært på plass 2 ganger før vasking!!! Viss du har parkett så er det faktisk lurest å ikke ha for mye vann på, bare litt og støvet kommer med på den måten også!!!

Jeg stemte annenhver uke siden det er det jeg pleier å gjøre til normalt:nikker:

Gabi
06-11-2004, 12:46
Enig med deg Alibaba, med en gang i uka, men i det siste har det blitt mer som annenhver uke. Prøver å få tatt iallefall badet til helga, så får gulvvasken heller vente...

Nr. 3
06-11-2004, 13:00
Det er meningen at det skal vaskes en gang i uken her, men ingen regel uten unntak:flau:

Eternal
06-11-2004, 13:27
Jeg støvsuger omtrent hver dag, tørker støv ett par ganger i uka, og til helgene tar jeg hele huset med gulvask, støvtørking, risting av matter osv.(evt ekstra vask ved behov).
Med 4 katter og 3 unger sier det seg selv at det blir fort skittent og støvete hos oss, og for å klare å holde det sånn noenlunde i orden så blir det mye husarbeid.

Labbis
06-11-2004, 13:35
Nå som jeg er gravid er det mannen som gjør alt av husarbeid :) Han gjør det når han føler det er nødvendig. Nå er ikke jeg slik at jeg bryr meg om litt støv, heller han som syns det begynner å bli fælt av og til...

Ellers har vi ikke noe fast vaskedag. Tar det når vi syns det er nødvendig.. Blir sikkert litt mer nøye etter at det kommer en liten en som skal kravle rundt på gulvene tror jeg - kanskje :lol:

Bente83
06-11-2004, 14:19
Vasker ikke gulvene så veldig ofte sånn ordentlig hvertfall. Men siden vi har hund, så går jeg over med støvmopp stort sett hver dag (og det ser ut som at det er hår til en hel hund på moppen når jeg er ferdig). Så støvsuger jeg litt sjeldnere. Støvsugde på trass her om dagen, og det angrer jeg forferdelig på. Ble helt gåen etterpå. Såvidt jeg klarte å gå.

Gulvet vasker jeg når jeg ser at det trengs, eller hvis det har gått forferdelig lang tid siden sist. Bikkja drar jo inn en del dritt så......har kjøpt engangsvåtmopper fra Jif, og de funker veldig bra også!

Vil ikke si at det er skittent hos oss, for jeg er veldig sånn at jeg ikke liker at det er skittent, og lurer på hva folk tenker hvis det er masse hundehår på gulvet når vi får besøk.

Og jeg så faktisk på tv for ikke så lenge siden, at 10 minutter etter at man har vasket gulvet, så er det dobbelt så mange bakterier som det var før man vasket. Og noen gulv skal jo faktisk ikke vaskes med vann uansett (noen typer tregulv).....

Tidl. bruker
06-11-2004, 15:28
Støvsuger og tørker litt støv ca en gang i uka, men vasker gølv og høvler over hele huset ca annenhver uke!
Har fast vaskedag på søndager vi... Da vasker/støvsuger :bryn: gulvene og jeg alt annet småtteri!

LadyBee
06-11-2004, 19:20
Bad, kjøkken og soverom vaskes ukentlig. Gang, stue og datarom ikke fullt så ofte.

Sambo er en helt som i siste trimester lar meg regne med strikking av babytøy før vi fordeler husarbeidet likt i tidsbruk.

Tidl. bruker
07-11-2004, 01:39
Vasker og rydder når det trengs. Noen ganger er det flere ganger i uka, andre ganger ikke.

Amanas
07-11-2004, 05:23
Rydder som regel daglig, hater å ha sånn småting og rot liggendes rundt forbi, da slapper jeg ikke sikkelig av.

Støvsuger hver fredag og oftere om behov, tørker støv litt sjeldnere og vasker badet en gang i uken :)

Cecilie
07-11-2004, 18:14
En gang i uka i gjennomsnitt. Hvis det går nesten 14 dager mellom gulvvask får jeg nesten hetta.. Vi har hunder som drar inn sand( hvor blir det av snøen???) og masse hår.. Så vi( dvs jeg) støvsuger første etasje hver dag, eller går det ikke an å gå i sokkelesten her. Skjønner ikke dette jeg, men jeg MÅ støvsuge hver dag for å ikke bli helt brun på sokkene..
Vasker gulvet og på badet en gang i uka. Tar litt raskt over med en klutt på servanten flere ganger i uka da.
Ellers kan jeg være ganske lat med støvtørking, det hører ikke med til fredagsvasken synes jeg, blir vel maks en gang annenhver uke(:flau:)

På soverommene kan det være at jeg ikke vasker gulvene mer enn annenhver uke. Men generelt er det en gang i uka.

Klump
07-11-2004, 19:13
Har hovedrengjøring en gang i uka, men når man har tre barn er det nødvendig å gå over bad og gulv flere ganger i uka. :nikker: Støvsugeren er også flittig i bruk. :knegg:

Ida83
07-11-2004, 19:23
En gang i uken, minst...
Ikke noe unntak nå, men Fredrik må ta støvsugingen.
Dere som kjenner meg, vet jo det, jeg elsker å vaske! :hyper:

Tvilling
07-11-2004, 23:14
Jeg vasker hele leiligheten hver torsdag(for da er det så rent og pent til helgen starter...:blunke:.) altså en gang i uken!

Dronninga
08-11-2004, 08:04
Jeg vasker når jeg får ånden over meg! - I de siste 14 ukene har den kommet litt sjelden...:undrer: ..Vi har jo hund, så vi må jo støvsuge en gang i blandt...Og jeg er flittig fram med støvbrettet. Jeg "overflaterydder" en gang i uka, og så vasker jeg skikkelig kanskje hver 3. eller 4. uke.....Sambo er mer ryddig enn meg, men det blir lett snakket på han....så det er stort sett jeg som tar initiativ til ryddings!

Thine
08-11-2004, 09:05
Vi vasker hver uke, men annenhver tar vi det grundigere. Liker å ha det jevnt reint slik at vi ikke må skrubbe når vi først vasker. Vi prøvde en stund å ta det "etter behov", men vi er så travle at det bare ble utsatt. Med fast dag går det fint. Speil og vask på badet vasker jeg litt oftere for der liker jeg at det ser helt helt rent ut.

Isolde
09-11-2004, 14:32
Hver søndag formiddag må det vaskes i leiligheten vår.

Ellie74
09-11-2004, 15:02
[QUOTE=*emma*]Støvsuger og tørker litt støv ca en gang i uka, men vasker gølv og høvler over hele huset ca annenhver uke!
QUOTE]

:nikker: :nikker: :nikker:

Rita83
09-11-2004, 17:34
Annen hver uke :nikker:

Tidl.bruker
09-11-2004, 17:52
Støvsuger så og si annenhver dag. Vasker gulv når jeg ser at det trengs. Tørker støv altfor sjelden.

Amber
09-11-2004, 21:15
Vanligvis så vaskes det hver uke. Tørrmoppen ble flittig brukt utenom. Nå som jeg har bekkenløsning og min kjære må jobbe masse overtid, så har jeg vaskehjelp (en utrolig hjelpsom kusine på 20 som trenger penger) annenhver uke. Det er utrolig deilig. Holde det ryddig klarer jeg, men rengjøringen gjør meg så dårlig, så jeg har bare kapitulert. Men min kjære kusine er veldig grundig og gjør seg godt fortjent til pengene hun får.

Blundine
09-11-2004, 21:56
1 gang i uka ca, hender vi lar det gå annenhver også;) Jeg blir også beskyldt for å ha støv på hjernen, mulig det altså..men jeg får fnatt ellers!

Dolci
11-11-2004, 10:53
Vi vasker 1 gang i uken, om vi ikke får noe besøk i mellomtiden. Da er jeg kjapp ute med støvsuger og støveduken. Har litt støv på hjernen.... :flau: