PDA

Vis full versjon : Jeg provoserte nesten frem en fødsel ....nå tar jeg livet mer med ro

Hoppe74
19-08-2002, 01:36
Jeg og sambo dro oppover til nordnorge for å besøke familie og var innstillt på å være der iallefall til onsdag som kommer. Men ting gikk ikke riktig som planlagt!!

Etter en knapp uke på besøk med litt reiser og små gåturer, merket jeg at jeg tålte mindre og mindre før jeg fikk kynnere. Programmet var jo uten tvil litt tettere enn det er når jeg er hjemme. Men allikavel var vi flinke syntes jeg til å ta livet med ro og ikke gjøre for mye på samme dag. Dog skulle det vise seg at vi ikke var flinke nok. På fredag i forrige uke hadde vi vært på en liten båttur og gått kanskje alt i alt en km. Kynnerene hadde kommet sterkere og sterkere utover dagen og på kvelden måtte jeg ligge hele tiden for å forsøke å få magen til å slappe av. Men jeg var tydelig blitt for hardt kjørt gjennom dagen. For kynnere ble til regelmessige mensenmurringer med tilhørende sammentrekninger.....jeg begynte å ane fare og ringte straks Ullevål. Der ble jeg bedt om å ringe nærmeste sykehus. De tok meg imot i ett tiden om natten og la meg inn til observasjon. Mensenmurringen ga seg litt etter at jeg kom til sykehuset.

Mitt på natten våknet jeg igjen og hadde nok en gang fått mensenmurringer som kom regelmessig. Jeg fikk brikanylsprøyte som tok det vekk for natten, men om morgenen kom mensenmurringen tilbake :( jeg ble livredd....tenk om guttene hadde tenkt å komme allerede nå !!! I uke 25???? Dette hadde jeg aldri trodd skulle skje meg :leiseg: Jeg fikk en nok en dose med brikanyl som ga meg skyhøy puls og hjertebank... pyton, men verdt det. For etter denne dosen slappet magen mere av. Legen befalte meg til strengt sengeliggende i et døgn for å roe magen. Etter denne tiden uten flere mensenmurringer fikk jeg lov til å gå på do selv :)

Det gikk fint denne gang, jeg ble friskmeldt på mandagen etter en vaginal UL som kunne fortelle oss at jeg fremdeles hadde en livmorhals på hele 4 cm og ingen åpning :) :)

Nå tar jeg dagene mere med ro!! Jeg lytter til kroppens signaler og gjør ingenting som kan gi meg mye kynnere. Maks 10-15 kynnere om dagen sa legen :)

Jeg håper ikke denne historien skremte vettet av dere, men at den kan minne også dere på å lytte til kroppen deres. Det blir ikke kalt risikosvangerskap uten grunn !!

Hoppe 74 :baby: :baby: nå 27 uker på vei !!

amor
19-08-2002, 02:46
Heisann!

Dette var en "skummel" historie ja...MEN også et stort varsel om at et tvillingsvangerskap krever litt andre hensyn enn hva et enlinge gjør. :(

Det med 4 cm og ingen åpning skal du være glad for! Da har ikke disse kynnerene og sammentrekningene ført til noe som helst og enda godt er det ja! :klapp: :klapp:

Selv fikk jeg konstantert 2-3 cm åpning i uke 31 og moden livmorhals. Ble sendt hjem til sengen og fikk beskjed om å holde meg der. Kunne komme i fødsel når som helst om jeg ikke gjorde som legen sa.

Hmmmm....har vært flink jente ja! Er straks i uke 38 og skal gå i 9 dager til før planlagt snitt. Ikke tegn på fødsel her!

Ta godt vare på deg selv og forsøk å ha så fine uker du bare kan fremover!;)

Beate
19-08-2002, 09:56
Skummel opplevelse da..:( Men godt at det er lukket og låst igjen iallefall.
Du får ta det HELT med ro nå da. Slappe av ALT du kan. Kan ikke ta noen sjanser!:stakar:

lotus
19-08-2002, 17:12
Ja - jeg føler meg gansle slapp og lat noen ganger, men legene mine forsikrer meg om at hvile trengs, og det er jo din historie et bevis på! Glad for å høre at ting stabiliserte seg, og at ingenting er på gang.

Lykke til videre!

lotus, 33+5