Vis full versjon : Svangerskapsdiabetes - hva er symptomene?
Tidl. bruker
10-11-2004, 11:21
Dere som har eller har hatt svangerskapsdiabetes: hva var symptomene og hvordan ble det oppdaget?
Selv har jeg vært så innmari tørst den siste uka. Munnen føles helt inntørka og det hjelper ikke å drikke mye heller. I tillegg ligger symfysemålet mitt over normalen. Har prøvd å få tak i jordmor for å spørre, men hun er så sjelden tilgjengelig. Håper noen på snart mamma kan hjelpe meg. :undrer:
tigerstripa
10-11-2004, 16:13
Er det ikke samme symptomene som vanlig diabetes? Uansett er det veldig kjapt å få sjekket. Om du drar på et legekontor med lab så tar de en stix i urinen og leser av sukker-innholdet og masse annet rart i løpet av 1 - 1,5 min. Tror ikke du trenger avtale - ring legekontoret og hør.
Ellers har man hurtig-blodsukkermålere.
s-jo vet dette.
Hun fikk diagnosen i går.
Marianne
10-11-2004, 17:32
Jeg merket ikke noe, men SF målet var høyt så jeg fikk ul å sjekket fostervannet.. Det var mye fostervann så da ble jeg sendt til glukosebelastning.
DVS: Møte fastende til en blodprøve for å så drikke 3 dl sukkerlakegreier :kvalm:
Så ny blodprøve.
Så ble det konkludert med svangerskapsdiabetes...
Jeg hadde så vidt litt sukker i urinen da det ble merket.
Krysser fingrene for at det ikke er svangerskasdiabetes (vi har uansett ikke nok opplysninger til å påstå at det er det), og foreslår at du vurderer om det er tørr vinterluft som gjør deg så tørst. Jeg har i hvert fall de samme symptomene etter et besøk hos mine foreldre, som har ganske tørr luft på grunn av vedfyring (påstår ikke at det er dette som gjør sf-målet mitt stort, da).
Og selv om det er diabetes som gjør deg tørst, kan det kanskje hjelpe med en luftfukter?
Hei der.
Tok litt tid før jeg så denne. Svarte deg jo på PM, men tross at skrivekløen min førte til laangt svar glemte jeg å si noe viktig:
Svangerskapsdiabetes gir som regel ingen symptomer. Så det trenger ikke være noe selv om du er tørst.
Virkningen vises jo først og fremst på babyens størrelse. I tilllegg kan babyen få ubehag etter fødselen.
Sukker i urinen er et mulig tegn, men hvis du har det må du ta den glukosebelastningen jeg snakket om for å få diagnostisert det.
Håper du slipper dette! Det er veldig får gravide som får det, så jeg krysser fingrene for deg.
Nyttig link:
http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/hva_er_svangerskapsdiabetes
Tidl. bruker
11-11-2004, 11:22
Jeg merket ikke noe, men SF målet var høyt så jeg fikk ul å sjekket fostervannet.
Fikk tak i en annen jordmor i går, og hun ba meg stikke innom lab'en på legekontoret i dag. Der var jeg, og både urinprøve og blodsukker var i orden. Så da slår jeg meg til ro med det.
Men så er det dette symfysemålet mitt, da. Det bekymrer meg litt at jeg ligger over normalen. Må man være over det grønne feltet på skjemaet for at de skal følge spesielt opp? Mitt ligger helt i kanten mellom det grønne og det hvite.
Det er nå mye man skal bekymre seg om, også. :undrer:
Tidl. bruker
11-11-2004, 22:09
Hei!
Fikk svangerskapsdiabetes sist gang og det er ikke gøy!:mumle:
Regner med at jeg får det igjen denne gangen også. (stor sansynlighet)...
Barnet blir også testet etter fødselen.
Med vennlig hilsen Wow
Jeg hadde ingen symptomer da jeg fikk svangerskapsdiabetes
Marianne
22-11-2004, 10:31
Må man være over det grønne feltet på skjemaet for at de skal følge spesielt opp?
Tror ikke det spiller noen rolle at fs målet er litt høyt så lenge det er en jevn kurve, blir det et hopp i kurven tror jeg de følger nøyere opp... :nikker:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.