Vis full versjon : Noen over 38 her ??
Hei
Jeg er snart 6 uker på vei :gravid: , Store ting og et lite under.
Jeg blir 39 i jaunuar og er derfor litt bekymret over hvordan det skal gå siden jeg er over magisk alder.
Kunne tenkt meg å hørt fra andre i samme alder.
Har dere tatt fostervannsprøver?
Får dere andre forholdsregler fra legen ?
Har to barn fra tidligre forhold på 8 og 6 år, så jeg har prøvd det før.
MEN VELDIG SPENT DENNE GANGEN. og x alt jeg har på at det også går bra denne gangen.
Håper å høre fra noen likesinnede vordende mammaer i samme alder
Zuz fra Brit:nikker:
tidl. bruker
10-11-2004, 17:32
Er det 38 år nå som er den risiko alderen da?? Mor er nå 41 og fikk sine 2 siste barn da hun var 37 og 39 og fikk ingen ekstra oppfølging, hun spurte og om fostervannsprøve men det fikk hun kun hvis hun var over 40. dette var da i 2000 og 2002 så det kan jo ha komt nye regler etter dette
Hørtes beroligende ut. Har første legesjekk 1.12 for vel høre mer om det meste da tenker jeg :)
Meg selv
10-11-2004, 18:35
Jeg er 39 og venter nr en etter mange års prøving. Har fått oppfølging pga IVF, men ikke pga alder. Har ikke fått tilbud om forstervannsprøve eller utvidet ul, men jeg synes det er litt rart at jeg ikke fikk info om det. Men vi ville ikke hatt fostervannsprøve uansett pga en ørliten økt abortfare når man tar det.
Det går nok bra med deg! Lykke til!
Kjempe hærlig at du venter nr. 1 etter så lang tid.
Beroligende å høre at det går bra.Tar det med i min egen trøst at dette går bra.
Lykke til videre te dæ:lykketil:
ZuZ fra Brit
Etter å ha lest gjennom diskusjonen her, får man ikke alltid tilbud om fostervann prøve når en er over 38 år :undrer:
Hei, jeg er 38, og blir 39 neste år ja. har ikke fått noen forholdsregler fra legen. Og vi skal ta fostervannsprøve. Det har lenge vært et etisk spørsmål fra min side, men siden vi allerede har en frisk gutt, og at mannen hadde så sterkt ønske om det, så ble jeg ettergiven på spørsmålet jeg også. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 36, så jeg var ikke så veldig ung da heller:) Svangerskapet gikk kjempefint, men ikke fødselen da.
Hei
Jeg blir 39 i jaunuar og er derfor litt bekymret over hvordan det skal gå siden jeg er over magisk alder.
MEN VELDIG SPENT DENNE GANGEN. og x alt jeg har på at det også går bra denne gangen.
hei
jeg er 40 år og etter 2 xu`er og to prøverørsforsøk i Danmark ble det full klaff på 3.dje forsøk. venter :baby: :baby: i juni. for meg vil sjansen for abort øke fordi jeg må ta to prøver og hva hvis det er noe galt med den ene............!! da vil jeg stå ovenfor et helt umulig valg. derfor har jeg bestemt meg for ikke å ta fostervannsprøve. ellers har jeg ikke fatt noe spesielle forholdsregler fra legen
:lykketil:
eureka
Hei!
Jeg har akkurat fylt 41 år, og venter endelig tredjemann. Det blir en skikkelig attpåklatt.
Jeg har tatt fostervannsprøve, og alt er bare bra heldigvis.
Fostervannsprøve får du ved fylte 38 år.
Ellers så har jeg ikke fått andre forhåndsregeler fra legen. Føler meg frisk og fin og jeg stråler som bare en gravid 40 åring kan :nikker:
Lykke til i svangerskapet :lykke:
Jeg er en jente på 38 år....blir 39 før bebisen kommer. Jeg valgte å ikke ta fostervannprøve.Håper og tror at alt er bare bra.
Jeg har en gutt fra før som blir 11 år så det skal bli ganske rart å bli mamma igjen, men vi gleder oss veldig alle sammen.
:klemme: fra celine i aprilklubben
Hei
Hei.
Er selv ikke 'over magisk alder' og ahr således ingen egen erfaring, men vet litt om tema allikevel. Alle gravide med termin etter fylte 37 år har rett til fostervannsprøve. Ikke alle leger er like flinke til å opplyse om det. Det er legen din som henviser/søker deg til et sykehus der de kan ta en slik prøve.
Valget om å ta fostervannsprøve er jo svært personlig. Det er en liten abortrisiko (ca 1 % tror jeg). I tillegg er det for mange et etisk aspekt ved det. Og det er viktig å huske på at en slik prøve avdekker kromosomavvik og kun det.
Fostervannsprøve taes ved ca 14 uker så du har litt tid å tenke på. Spør legen din om mer opplysninger.
Håper det er greit at jeg blandet meg inn selv om jeg ikke har vært i situasjonen selv.
:lykketil:
Tidligere bruker
01-12-2004, 12:01
Jeg fylte 38 i september og har termin 13.februar..Har fått tilbud om forstervannsprøve,men avstår fra den:nikker:..Er Rhesus minus og det er eneste grunnen til at jeg blir fulgt litt ekstra opp Har en sønn på 12 fra tidligere,så nå blir man nærmest førstegangsfødende...spennende :yiiha: Så flott at det har klaffet for deg :klemme: håper du får et like knakende flott svangerskap som jeg selv har vært igjennom:lykketil:
Hei! Eg tittar inn i frå Nybakt mamma... Har fått ei herleg jente som no er snart 8 mnd. Fylte 39 fire mnd før ho vart fødd, men tok ikkje noko fostervannsprøve. Hadde mange tankar rundt dette, men kom til at det ville blitt eit altfor vanskeleg val å ta abort om noko skulle vise seg å vere gale.
Heldigvis gjekk alt fint og det gjer det med dei aller, aller fleste!!! Kos deg med graviditeten, men ta for all del di eiga avgjerd i dette spørsmålet. Det er ditt val og du lever best med at du har valgt sjølv etter eiga hjarte!
Hei! Jeg er 42år. Fikk tilbud om fostervannsprøve. Takket nei. Det er et personlig valg, som også andre har nevnt. Jeg måtte også obligatorisk ta glukosebelastning, for å sjekke svangerskapsdiabetes. Det skal alle over 38 år har jeg fått vite.
Ellers ingen spesiell oppfølging. Jeg har vært så frisk og rask som jeg ikke har vært i noen av mine andre svangerskap. Venter nå nummer 4!
Lykke til! Det er kjekt å vente barn i moden alder!
Hei Brit!
Jo da det finns meg, som faktiskt blir 41 i april:rørt: . Jag er 8 uker på vei og GLEDER meg otroligt! Har två barn sen tidligere 16 og 12. Ska til lege :lege: den 21 jan og då får jeg sikkert svar på de spørsmål du stiller. Vi har bestemt oss før at ta et fostervannsprøve før at være sikkre på at allt er bra med den lille:gravid:
Jeg er svensk om du lurer på den merklige norskan jeg skriver. Bor litt utenfør Oslo. i Lommedalen.
Hoppas vi kan høres!
Hei
Hei Brit!
Jeg er 38 år og førstegangsfødende!
Du får tilbud om fostervannsprøve når du er over 38 år ved fødselen. Jeg fikk ikke det av min lege (glemt??) men jeg visste det og har valgt å ikke ta den. Både pga. abort-risikoen (ca 0,5-1%) noe jeg ikke er villig til å risikere siden vi har forsøkt veldig lenge å få barn! Og fordi vi ikke har noen arvelige sykd. i familien, og da blir det et spørsmål om å abortere et evt. Downs-syndrom-barn, det valget ønsker jeg ikke å få.
Så jeg håper at alt står bra til med den lille i magen!! Ellers så har jeg ikke fått noen spesiell oppfølging pga. alder, men går til gynekolog/+jordmor siden jeg har økt risiko for blodpropp. Men det har ikke noe med alder å gjøre :-)
Formen er fin, men det begynner å bli tungt nå.
Lykke til med svangerskapet ditt!!
:klemme: Adnil
Hei
Jeg er 40år og er mamma til ei jente på 20år, ei lita snuppe født i september 2003 og er nå 20 uker gravid. Det er veldig koselig å bli mamma i godt voksen alder må jeg si, vi gleder oss stort til den lille kommer i juni måned.
Jeg takket nei til fostervannsprøve, men har vært på ultralyd i uke 12 og utvidet ultralyd i uke 18. Dette er alternativer til fostervannsprøve som alle over 38 har krav på.
Tidl. bruker
24-01-2005, 16:26
Joda, her er det ei som er 38år. Blir 39 i april. Ja, du er en av de heldige som har klart å bli:gravid:. Min mann og jeg prøver å få:baby: .Håper å bli oktobermamma. Jeg får bare å følge dere andre:gravid:.Lykke til:snill:
Hei
38 ar i November og ingen barn fra for,sa dette er utrolig herlig .
Lykkes i 3 pp,sa vi var heldige Na er det bare a vente i 8 maneder pa det lille vindunderet!!!!
For dette SKAL GA BRA!!!!
Bor i utlandet ,har derfor ikke alle bokstavene pa tastaturet
Lykke til alle andre gravide i moden alder.
Seniormamma
31-01-2005, 18:50
Hei
Jeg har nettopp fylt 39 år og har visst i to dager at jeg er gravid.... vi er litt i sjokk da det var meningen at jeg skulle begynne med p-piller igjen ved neste mens. Men den kom jo ikke! Har ikke vært hos legen enda, men håper på å få en time snart slik at jeg får en "offentlig" termin dato. Jeg har en datter på elleve fra før og dette blir jo også en attpåklatt da. Jeg har foreløpig ikke noen symptomer på graviditet bortsett fra positiv "Clear Blue" prøve og uteblitt mens. Men det er kanskje sikkert nok det?! Angående fostervannsprøve vet jeg ikke enda, må snakke med legen først, tror jeg. Men jeg gleder meg selv om det er rart å være gravid som så voksen :shock:
Hilsen "Seniormamma"
Tromsømammaen
02-02-2005, 20:22
Jeg har også nettopp fylt 39 og venter mitt tredje barn. De andre er 14 og snart 5. Min nye samboer og jeg har planlagt dette barnet og jeg ble gravid straks jeg sluttet med p-piller. Jeg har heller ikke bestemt meg for fostervannsprøve ennå, men jeg tenker mye på det.
Jeg kjenner på kroppen at jeg er gravid og har tatt to Clearbluetester som var positive begge to :hyper:
Det hadde vært veldig fint å kunne bli litt kjent med andre som også er over 38 år...
Jeg har også nettopp fylt 39 og venter mitt tredje barn. De andre er 14 og snart 5. Min nye samboer og jeg har planlagt dette barnet og jeg ble gravid straks jeg sluttet med p-piller. Jeg har heller ikke bestemt meg for fostervannsprøve ennå, men jeg tenker mye på det.
Jeg kjenner på kroppen at jeg er gravid og har tatt to Clearbluetester som var positive begge to :hyper:
Det hadde vært veldig fint å kunne bli litt kjent med andre som også er over 38 år...Hei på deg :juhu: og velkommen hit.
Ja, det er deilig å gå gravid i moden alder. Jeg og min mann er begge 41, så vi føler oss veldig priveligerte som får lov til å oppleve dette underet.
Lykke til videre i svangerskapet.
:findag:
:sorry: Hei Celine!
Jeg er 43 år, og tok ikke fostervannsprøve med barn nr,2. Da var jeg nesten 39år. Jeg har sett noe om blodprøver her inne. Da slipper man abort risikoen. På blodprøvene kan de se om det er nøvendig å ta fostervannsprøve i tillegg.
Er det noen som vet hvor jeg kan finne mer stoff om dette?
Lykke til!
Kariso:morgen:
Jeg fant en link:
http://www.helse-bergen.no/nyheter/blodprove251104.htm
Kommer til å be om blodprøver, et ev. valg blir vanskelig, men jeg har lovet mannen min det, og vil det selv. Men var redd for å abortere med fostervannsprøve. Dette er en god nyhet!
:morgen: Kariso
Lenge siden noen har skrevet i denne tråden og mange som var her, har sikkert født for lenge siden... :-)
Men her er jeg, 38 år. Fyller 39 i februar og har termin i mars 2005.
Sa nei takk til fostervannsprøve og ja takk til tidlig UL og blodprøve ("duotest"). Har ikke fått det samlede resultatet ennå, men UL så fin ut.
Ellers er jeg i rimelig god form og gleder med til å bli mamma for første gang!
Kolergol
14-09-2005, 12:39
Rundet 39 for under en måned siden. Venter mitt 5 barn, men lenge siden sist da.Har også hatt duotesten med meget gode prognoser.
Fru Blom
14-09-2005, 13:16
Jepp om 7 dager er jeg over 38 :)
mariahSG
14-09-2005, 13:32
Jeg blir 39 i oktober. Har tatt duotesten, men ville ikke ta fostervannsprøve. Alt ser bra ut så langt! :snill:
CecilieVictoria
15-09-2005, 06:42
Jeg er 37 år nå, men blir 38 før jeg føder!
Jeg fikk sterk anbefaling fra min lege og ta enten fostervannsprøven eller blodprøve. Fostervannsprøven er mere pålitelig, men sjansen for abort er større, så jeg bestemte meg for å ta blodprøven. Får resultatet en av dagene, håper den er OK.
Andre forholdsregler har jeg ikke, bortsett fra kostholdstilskudd med folat, sunn kost og prøøøver å trene litt, men trenger å skjerpe meg maasse! :urk:
Ja da - fylte 38 år i mai.. Vi venter vårt første barn nå og formen her er strålende. Vi valgte å ta duo-testen og så langt er alt vel så vi går ikke videre med en fostervannsprøve. Tar heller ingen forholdsrelger utover å spise greit, folat, frukt, grønt og holde meg litt i form. Rir fremdeles og har i tillegg to voffser som jeg går land og strand rundt med :hyper: Er nå 17 uker på vei, tatt to ULer og skal på ordinær ul 28. september. Håper da at vi får bekreftet det vi føler - nemlig at alt er bare bra. Håper å kunne få vite kjønnet - det ønsker vi begge to. IKKE fordi vi ønsker oss det ene eller det andre men lettere for å kunne planlegge og diskutere barnerom, farger, vogn, klær, navn osv
Men dette er bare strålende :heia:
Hei... Jeg fyllte 38 i sommer og venter mitt andre barn i mars !!! Har et barn fra før som nå er 15 år...
Var på UL da jeg var 10 uker og der skjekket de nakkefold og nesebein, i forhold til down syndrom... Alt så helt fint ut, og mente at dette var godt nok for å utelukke det i allefall... Ville antagelig ikke få noe annet svar ved en fostervannsprøve heller... Det hadde jeg bestemt meg for på forhånd at det ville jeg ikke ta...
Var på UL igjen i går, og alt stod bra til med den lille.:baby: ..
Ser ut som om de fleste takker nei til fostervannsprøve....
:findag:
Emmy :gravid:
Hei, jeg er 38 år, og vil være 39 når den lille kommer i februar.
Vi takket ja til fostervannsprøve som de eneste her ser det ut til - men bare fordi vi kom for sent til å ta duotesten. Vi tok en tidlig UL og fant ut at vi hadde bommet stygt på hvor langt jeg var kommet. Så under store kvaler tok vi altså fostervannsprøve, og heldigvis gikk alt bra.
Jeg var ganske voksen da jeg fikk min første også, var 36 da storebror kom. Men jeg hadde ingen problemer med å være såpass voksen da, og har et veldig lett svangerskap nå også - iallefall foreløpig. Det som er viktigst er å holde seg i form og leve (relativt) sunt uansett hvor voksen man er! :snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.