Vis full versjon : Pappaens uker
En viktig ting for dere alle - det lønner seg å forsøke å søke om to ekstra uker for pappen. Han får jo to barn - og burde derfor få to uker per barn - med full lønn hvios han er så heldig.
Vi gjorde det og det gikk strålende. De gjør dette på posten, i forsvaret og Dagbladet - ta kontakt med tvillingforeldreforeningen, de kan hjelpe dere med anbefalingsbrev og argumenter. Det lønner seg å prøve! morgen skal han tilbake til arbeidet - vi har hatt åtte uker sammen plus den første da vi var på sykehuset - det har jammen vært HELT nødvendig!!!
Tvitvi!
klem fra
ich! (Og Andrea og Sophie, to måneder akkurat i dag!):elsker2:
Takk for tips, Ich!
Vi har snakket litt om det her hjemme, at jeg MÅ ha hjelp av han de første ukene. Får han ikke permisjon med lønn, er han jo nødt til å sykemelde seg. Så får jobben avgjøre hva de synes er best. Har ikke råd til å ha han hjemme uten lønn, det er helt sikkert:(
Så store barna dine har blitt da:) Synes ikke det er lenge siden du fødte jeg..
Hyggelig å høre fra deg igjen ich :)
Så flott at du kommer med tips! Dette har jeg og min kjære snakket masse om i det siste. Vi gikk faktisk ut i fra at vi kunne ta noen av ekstraukene vi får som tvillingforeldre sammen. Men nå sier flere og flere at vi IKKE kan ta ut permisjon samtidig :???:
Kan du ikke skrive litt om hvordan dere fikk til å ta perm. sammen? Måtte dere søke (utover de første ukene)?
Klem fra Dee og gutta, 27+4
Hei!
Jeg gir så klart gjerne råd...;)
Vi tok 52 uker. Da får vi 7 ekstra. Tar dere åtte måneder får dere fem ekstra. Disse ekstraukene kan parallellkjøres med både mor og far. Ellers er dette ikke mulig, og for stakkars enlingeforeldre er det derfor ikke mulig å samkjøre permisjon. Men vi kan. Av disse ekstraukene.
Mor "mister" tre uker som skal taes før fødselen. De fleste av oss er jo sykemeldt da (håper jeg inderlig for alles skyld). Derfor får vi, om vi føder mer enn tre uker før termin, disse ukene utebetalt i det fulle som sykepenger, vi må med andre ord ikke betale noe tilbake eller får noe tull om vi ikke får tatt ut disse tre ukene som permisjon. Men vi mister dem, det gjør vi jo. :(
Pappa MÅ ta fire uker. Disse kan da ikke "parallellkjøres". Pappa har rett på to uker uten lønn, de fleste arb. givere gir med full lønn, i forbindelse med fødselen. Her er det dere bør søke om to uker til. Med hjelp av tvillingforeldreforeningen. Og husk - ta IKKE ut disse ukene mens mor er på sykehuset. Dere trenger dem når dere kommer hjem. På sykehuset skal dere sørge for å hvile mest mulig, og be om masse hjelp hele tiden.
Om mor er på sykehus mer enn seks dager, har dere krav på å få disse som sykepenger. Mange vet ikke dette, og dere må få sykemelding fra sykehuset. Ta kontakt med trygdekontoret om dette skulle skje.
ich-mannen var sammen med oss i åtteuker. litt ferie, fire uker fra arb. giver, og litt av de syv ekstraukene. I dag er pikene mine ni uker, og jeg er alene med dem en hel dag for første gang. :eek:
så langt så godt, de har sovet en del idag...:sover: :sover: snart skal vi på tur!
Spør meg gjerne om dere lurer på noe mer - det er viktig at vi får det vi har krav på!!!
Stor klem fra ich og Sophie på fanget og Andrea i stuen
Regner med at ikke noe av dette gjelder så lenge jeg ikke har krav på fødselspenger? Får bare engangsstønad fordi jeg er trygdet..:( Men jeg trenger jo pappa'n like mye hjemme de første ukene jeg, som det alle dere andre gjør..
Så hyggelig av deg å stikke innom og gi oss råd! Det trenger vi.
Vi har også prøvd å søke om to ekstra uker - men uten hell...:( Mannens arbeidsgiver gir kun 2 uker med lønn - uansett en eller to. Lurer derfor litt på hvordan dere samkjørte med Tvillingforeldreforeningen? Finnes det noe standardformular?
Heldigvis har mannen min opparbeidet seg avspasering og ferie, slik at vi får en drøyy måned sammen hjemme. Men det er vel langt fra nok...
lotuss, 33+5
PS - Flott bilde av deg og magen på en annen tråd her!
:)
Beate - når det gjelder de første to ukene i forbindelse med fødselen, så har far krav på dem uavhengig av om du er i arbeid eller ikke. om de er betalt er opp til arbeidsgiver. så søk om to ekstra, hvertfall om han jobber i stat eller kommune
lotuss - -takk for komplimentet - var ganske stolt ja! Pikene kom fem dager senere. ttf har et brev h vor de forklarer hvorfor mannen bør ha fire uker. Min mann viste til at andre har gjort det før. og at han uansett ville være borte gjeldende tidsrum. Kontakt ttf!' lykke til!
:vink:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.