PDA

Vis full versjon : Tror ikke folk at menn klarer det?

karbonader
12-11-2004, 09:21
Hei alle sammen!
Har vært på svangerskapskurs for kommende tvillingforeldre i Bergen to ganger. Første gangen var det en tvillingmor som ledet kurset, andre gangen var det en jordmor (som også var tvillingmamma).
Det som jeg synes var merkelig var at begge to snakket masse om at vi måtte få folk som kom på besøk til å ta med mat, vaske hus osv. Sånn at mammaen skulle få slappe av.. Klart mammaen skal slappe av, men hva med pappaen da..tror de ikke at han klarer noe? Jeg regner med at jeg skal gjøre det meste av ting i tiden etter fødselen, og ser på det som det mest naturlige av alt..Ser ikke det store problemet med å ta en runde med støvsugeren og lage middag.. Klart det blir masse styr med babyene..men det tar tross alt ikke all verdens tid å rydde litt heller..Er det fortsatt noen som holder på det "gamle" kjønnsrolle begrepet, med at kona skal være hjemme og ta seg av alt, mens mannen skal jobbe, spise, lese avis, se fotballkamp og pule..i den rekkefølgen.. Synes dette blir litt feil i dag jeg..
Er det bare meg som tenker sånn??

Tidl. bruker
12-11-2004, 11:52
Ja det er jo leit at det er blitt en slik overfokusering på mors helse og velvære, men jeg tror nesten det er litt greit også, for det er fortsatt mange som slites ut pga. både svangerskap og må-gjøre oppgaver fordi ingen tar hensyn. Det beste hadde vel vært om de fokuserte på begge foreldrenes behov hvis det først skal pirkes på, og ikke bare morens.

Gamla
12-11-2004, 12:03
Siden det fortsatt ER mange unge par som mer eller mindre frivillig beholder det gamle kjønnsrollemønsteret, tror jeg det er greit at slikt blir nevnt på fødselsforberedende kurs.

Det høres ut som om dere har det som vi har det her hjemme. Ingen trengte å lesse husarbeidet over på mannen, han tok seg av det allerede. Her er det like mye snakk om å finne hviletid for mannen, som for å finne den til meg!

Godt med engasjerte og deltakende fedre her inne.