Vis full versjon : Vannkopper
MokkMokk
15-11-2004, 14:13
Min mor påstår hardnakket at jeg aldri har hatt vannkopper. Selvsagt kan jeg ha blitt veldig mildt rammet slik at blemmene aldri ble lagt merke til, men hun påstår ihvertfall at hun ikke kan huske jeg har hatt det. I den forbindelse lurer jeg på et par ting.
Jeg har en datter på snart halvannet, som går i barnehage. Hun har ikke hatt vannkopper ennå, og risikoen for at hun får det i løpet av min graviditet er jo relativt stor vil jeg tro. Dermed går jeg nå og bekymrer vettet av meg for nettopp det, for det er vel nærmest umulig for meg å ikke bli smittet om hun skulle få det - og det viser seg at jeg faktisk ikke har hatt det før. :(
Finnes det en vaksine eller noe man kan få, for å sikre seg mot sykdommen, nå som jeg er gravid? Og er det farlig for meg å få vannkopper under hele svangerskapet, eller bare i første trimester e.l.? Hvorfor er det farlig - på hvilken måte kan fosteret ta skade?
Om noen kan svare meg på dette er jeg veldig takknemlig! :leppe:
Jeg tror egentlig ikke at det går an å få vaksine mot vannkopper, men det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å ringe til helsesøster i nærheten av deg og spørre om det går an for deg å ta en blodprøve for å sjekke om du har antistoffer mot det (isåfall så har du jo hatt det allerede) også ville jeg tro at hun har god greie på hvor farlig det er å få det på forskjellige stadier i svangerskapet.
Lykke til.
Jeg tror ikke det er så store sjanser for at du skal få vannkopper mens du er gravid. Du kan søke på vannkopper her på forumet, så finner du en del tråder som handler om akkurat dette. Vannkopper er ikke bra å få helt i slutten av svangerskapet. Barnet kan da bli smittet og bli veldig sykt etter fødselen. Barn bør heller ikke smittes rett etter fødselen. Heldigvis finnes det medisiner som man kan ta hvis man blir smittet, så det er ikke den helt store krisen å bli smittet. Jeg tror også at det i sjeldne tilfeller kan føre til komplikasjoner hvis man blir smittet midtveis i svangerskapet.
MokkMokk
15-11-2004, 14:46
Okei, nå fant jeg noe:
"Minst 90 prosent av alle voksne har hatt vannkopper, og er således immune. Ikke sjelden har man hatt sykdommen uten å være klar over det. Immuniteten kan da påvises med en blodprøve.Hvis en gravid kvinne blir smitet av vannkopper for første gang, innebærer det som regel liten risiko for sykdom hos fosteret. Før 20 uke er risikoen mindre enn to prosent. Etter 20. uke og fram til de siste ukene før fødselen er det ingen risiko. Hvis moren blir smittet like før hun skal føde, kan barnet bli alvorlig sykt fordi moren ikke rekker å overføre antistoffer til fosteret innen det blir satt til verden. Mangel på antistoffer kan føre til at det nyfødte barnet blir rammet av en omfattende vannkoppeinfeksjon. Dersom moren får utbrudd av vannkopper den siste uken før eller etter fødselen, er det derfor aktuelt å gi det nyfødte barnet tilskudd av antistoffer samt et legemiddel som hindrer viruset i å formere seg. Moren får den samme behandlingen. Barnet kan også få tilskudd av antistoffer hvis det utsettes for vannkopper inntil en uke etter fødselen. Det samme gjelder for tidlig fødte barn selv om moren er immun mot vannkopper. Grunnen er at hun først overfører disse antistoffene mot slutten av graviditeten og et for tidlig født barn derfor ikke alltid rekker å motta dem. Som du forstår er det liten eller ingen fare for fosteret ditt selv om det viser seg at du nå er blitt smitte med vannkopper. Sykdommen vil imidlertid være en påkjenning for deg. I tillegg til mer omfattende utslett og nedsatt allmenntilstand inntil infeksjonen har gitt seg foreligger det en viss risiko for å bli rammet av lungebetennelse."
:lettet:
Ser at det er lenge til du skal føde, men tenkte bare jeg skulle dele min erfaring.
Gullet mitt er født 5 uker før termin og dagen vi endelig kom hjem fra sykehuset fant vi ut at sønnen til Smurfamannen hadde fått vannkoppper. Da hadde han allerede vært i huset i 5 dager så det var jo ikke noe vits i å sende ham opp til mammaen... Mannen fikk bekreftet på legevakten at det var vannkopper og forespurte seg om meg og lillegull - siden jeg ikke har hatt vannkopper (tror vi da....) Han sa at så lenge jeg fullammer vil det være veldig liten sjangse for at babyen skal bli smittet.
Prøv å nyt svangerskapet og ta evnt. utfordringer når de kommer....
Lykke til videre og gratulerer med :baby: i magen
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.