Vis full versjon : Salmonella....
Gubbelure har vert i kontakt med et skilpaddeakvarie, skulle skifte pumpe, og måtte da suge ut vann gjennom en slange for å få i gang. Dette førte til at han fikk noe vann i munnen.
Han sier at skilpadder har salmonella...
Kan han være smittet nå? Kan jeg bli smittet av han?
Bør han gå til lege? Er det farlig i tilfelle...?
Blir litt engstelig jeg...
Han kan jo være smittet, det er så og si alltid salmonella i skilpaddevann. Men hvis han ringer legen, vil de nok be han komme tilbake når han eventuelt er blitt syk, er ikke noe de kan gjøre før det. Det er ikke farlig for en ung og frisk mann å ha salmonella, bare veldig kjedelig å sitte på do hele dagen.
Du bør jo unngå å bli smittet, fordi gravide generelt skal unngå tilleggsbelastninger som sykdom medfører, men salmonella fører ikke til noe umiddelbar fosterdød, sånn som toxo og listeria kan. Begynner du å få magetrøbbel, så bør du ringe legen din med en gang, og si at du tror det er salmonella. Kanskje det finnes noen behandling? det vet jeg ikke, vanligvis går det over etter noen kjipe dager.
Mens dere venter og ser om mannen din er smitta (som han sikkert ikke er, det skal jo noe til, og magen er jo full av syre..) bør dere og særlig han, være ekstra nøye med håndvasken. Ellers kan jeg bare si lykke til, og håper ikke dere blir syke, for det er en drittsykdom. Skilpadder er gøy. Ha det bra og evt god bedring.
Ps kom på et tips, i stedet for å suge på den slangen for å få ut vannet, funker det å legge hele slangen i akvariet, så den blir helt full av vann, også bare slenger du den over kanten, så går det av selg sjøl. Så slipper dere sånne bekymringer i framtida.
Kan man bare legge hele slangen i vann, så renner det altså? Det har jeg aldri prøvd! Det skal prøves neste gang! :nikker:
Nå har vi forresten kvitta oss med skilpadda. Den spiste på fiskene og gubbelure var litt redd jeg skulle bli smittet tror jeg...
Får håpe han ikke er smittet nå da. Er det verste som kan skje at han får diarè osv bare? Vil det ta lang tid før han evt blir syk? Når kan vi regne med at vi kan se at han ikke er smittet? Hvor raskt vil han bli dårlig hvis han er smittet, altså..?
jess, hvis hele slangen er fylt med vann får du den samme effekten, svelget ganske mye muggent akvarievann før jeg oppdaget det :urk: .
Vet ikke hvor lang tid det tar for å bli syk, men ville jo tippe toppen et par dager, tror det går ganske fort med sånne ting.
Da får vi bare vente og se! :nemlig: Tror ikke han har blitt syk enda ivertfall... (en dag etter kontakt med vannet)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.