PDA

Vis full versjon : Noen som vett hvor stort barn de får?

Litagoo
19-08-2002, 11:30
For der e som nærmer dere slutten av svangerskapet. Vetdere ca. hvor stort barnet blir???

:???: :???: :???:

Litagoo 14+3

Mormona
19-08-2002, 11:37
Hei :)

Vi var til ekstra ultralyd da jeg var i uke 36 av svangerskapet pga. morkakens beliggenhet. Mens vi likevel var på sykehuset spurte vi om legen kunne gi oss en vektestimering på babyen vår. Det han svarte var at han helst ikke ville prøve på det fordi dersom han målte så mye som en millimeter feil så ville dette utgjøre ganske mye på vekten til det lille nurket :)
Han målte bare ulike ting og sa at alt så bra ut og at babyen vår ligger innunder normalen.

Jordmoren min derimot kjente på magen min for en uke siden og mente bestemt at babyen min sannsynligvis allerede da var på størrelse med en 3400 g baby som var fødselsvekten til min første datter.....jeg legger ikke så mye i det hun sier....synes det er litt for enkelt å bare kjenne litt på magen og så vite hvor stor babyen er ;)

klem fra Mormona T-13

Hege72
19-08-2002, 11:39
Jeg var på kontroll for litt under en uke siden, og da fikk jeg vite at baby veier omtrent 3000gr. Nå synes jeg magen har vokst veldig den siste uka...
Så det blir spennende å se om legen har rett!!
Han tippet på ca 3200-3500 ved fødsel!

Klem Hege T+1:findag:

Soljenta
19-08-2002, 12:51
Hei!

Jeg var på ultralyd forrige uke og fikk da beskjed om at barnet ville veie CA 3, 5 kg hvis jeg går til termin 28. august!

Synes det høres ut som en riktig fin størrelse, men som jordmoren sa; feilmarginene kan være store.

Hilsen Soljenta

Tidl. bruker
19-08-2002, 15:00
Da jeg var gravid første gang spurte jeg på UL om hun kunne regne ut hvor stor babyen var (2 dager før fødsel)

Hun kom frem til 3500g....ut kom Noah på 4015g.

Stini
19-08-2002, 15:46
Hei

Føler meg kompetent til å svare på dette. Jeg går til ultralyd hver uke og får da målt den lille.
De måler jo hodet og magen og ut i fra dette får de + eller -.
Slik fungerer det i hvert fall på S.i.R (Stavanger).
Og når de har målene kan de se på en tabell hvor stort barnet er, den ene overlegen sa at den lista faktisk er litt overdrevet.
Dvs. at de har satt vektene litt høyt.
De har målt min lille "Store" baby til + 24 % (altså 24 prosent over normal vekt ved fødsel)
Uken etter målte en annen lege og han fikk at babyen min er + 40 % !!
Dagen etter det målte en annen lege i gjen og han fikk + 22 % :???: :gal2: :???:

Jeg må legge til at de som måler er leger/overleger, spesialister i fosterdiagnostikk.
At de er flinke og kan det de driver med er det ingen tvil om. De gjør jo dette hver dag.
De tar ofte feil og trenger mange målinger for å ture å anslå vekt.
Jeg lurer derfor på hvordan jordmødre bare kan kjenne på magen for å anslå vekt.:???:

Så ut i fra dette kan vi fastslå følgende:

* Min baby er større enn normalen.:)
* Feilmarginene er STORE
* De kan anslå vekt - men ikke nøyaktig.
* Det beste er å vente å se - ikke sant?!

:klem: fra Stini & Store Håp (i-14)

Litagoo
19-08-2002, 16:27
så vær kravstor på å få vite hvor stort barnet ditt er, hos meg i mitt forrige svangerskap, sa de at han ville bli ca. 3900-4200g.
Ja jøss, han ble hele 4820g og 57 lang.

Hadde kjøpt masse klær i str. 52, var sikker de ville passe, men han begynte rett på str. 62.

Håper min nestemann blir midre, kanskje jeg kan bruke alle de andre klærne :???:

Litagoo 15+2 :D

Dolci
19-08-2002, 17:41
Fikk vite av min gyn at det er utrolig vanskelig å måle vekten. I mitt tilfelle kan han ikke måle hodet, da det er godt gjemt nede i bekkenet, så han kan kun beregne det på magemålet til bebisen. Da kan han ta feil 10 % +/- på innpust og utpust, noe som utgjør en god del. Min gyn mener at bebisen kommer til å være rundt 4 kg. , men tar det med en liten klype salt.

Så lenge den ikke er en 5-6 kilos bebis, tar jeg livet med ro.

T-5

Polyanna
19-08-2002, 18:21
Nope, men jeg har bestilt en på ca. 3700 gram.:gal2:

Det virker som om det er såpass store feilmarginer her at jeg ikke ville stolt på noen estimater uansett....

Vianne
19-08-2002, 18:26
I mitt forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at jeg skulle få en liten kar..., men han var 3710 gr og det er da ikke så lite?
Hvertfall ikke inni lille meg;) :)

K@trine
19-08-2002, 21:44
Jeg var på UL i uke 31+6, da sa jordmora at han var rett opp under 2000gram da. Ho gjettet at han kom til å veie ca. melleom 3400 og 3800 gram ved termin.
Men jeg vet ikke hvar nøyaktig ho fikk det. Ho sa jo at ho bare gjettet på det.
Lykke til:cool:
Klem fra BigMama 32+5

sunniva
20-08-2002, 02:00
Jeg var på ul i dag. Jenta ble da anslått til å være 1710 g og at hun ved fødsel ville være et sted mellom 2900 og 3200 g. Hun var 21% mindre enn snittet og vi skal på oppfølging av veksten fremover i svangerskapet nå.

Sunniva 32+3

Vimsen
20-08-2002, 11:05
Heia

Jeg var til UL hos gynekolog for to uker siden og han estimerte vekta da til å være 3250 g... men han kunne jo bomme på et par hundre gram sa han

Syntes det var ganske stort slingringsmonn jeg da.... :lol:

Så jeg får bare vente å se

klem
Vimsen T-14

Litago
20-08-2002, 11:10
Mitt første barn ble antatt til å være stor, over 4 kg. Det uttalte jordmor dagen før lillejenta ble født. Hun var knapt 3 kg, men hadde et helt svømmebasseng med seg.

Litago 11+4

Miro
20-08-2002, 11:45
På kontroll i forrige uke uk 38, så kjente legen utenpå magen , og sa at babyen mest sannsynling ble rundt 4 kilo.... Særlig jeg tror på vekstestimering på den måten, og på ultralydestimering så kan de jo bomme på millimeter'n og det utgjør noen hundre gram det. Så det jeg skal fram til er: IKKE STOL PÅ VEKSTESTIMERING, DET ER BARE TULL. Og også hvis det går på grammet, altså f.eks. 2545 gr..???? Hvordan får de det til uten vekt??

Miro:) T-12

Karius
20-08-2002, 12:01
For de kan bomme så "grassalt" på vekta også.... selv om de er ganske flinke i mange tilfeller.
Venninden min var inne på Ul dagen før hun fødte-3 uker på overtid. De sa at de ikke kunne se at ungen var så stor....
han var 6200 gr og 59 cm lang.

Så mye for vekstkontroll , eller hva?

Min sønn ble også sagt at skulle bli en stor unge av jormødrene på føden... Men han var 3160 og ca 50 lang og kom også med et stooort basseng fostervann.

De måler magesekken for å finne vekten... Hva om ungen har stor mage og er ellers liten eller omvendt da?
har ikke troen på at de er så å si like i målene inni magen jeg.....