PDA

Vis full versjon : Noen andre med allergi her, som har måttet slutte med allergi med.???

skrullann
18-11-2004, 13:34
Jeg er nå gravid i uke 6, fant ut at jeg ventet barn da jeg var 4,5 uke på vei. Gikk på allergi med. frem til jeg fikk positiv hcg test. Har gått på dette hver dag, siden jeg har vært plaget med allergi så å si hele livet. Sluttet med allergi med. dagen etter at testen var positiv, gjorde dette på eget intiativ siden jeg jobber i helsevesenet og vet at dette kan være skadelig for fosteret, også lest i felleskatalogen. Kikket også etter om det kunne være noen andre jeg kunne bruke, men sto stort sett at de ikke skal brukes ved svangerskap. Ringte for å høre med legen også, men han anbefalte å vente å se til jeg hadde time, kunne evt bruke øye- og nesedråper eller saltvannsskyllinger evt måtte han finne frem til noen eldre preparater. Men siden det gikk så greit tenkte jeg at jeg kan jo vente..

Gikk forsåvidt greit i 5 dager, uten om litt kroppskløe og kløe i øynene, men det kan jeg leve med. Så var vi hos svigers, søster til sambo og svigerfar tok en røyk inne rett før vi skulle dra, merket da at jeg ble mer og mer tungpustet så da vi kom hjem var jeg bare nødt til å ta en tablett, å det var ikke med lett hjerte jeg gjorde det, men hva skal man gjøre.

Så dagen etter mandag 15/11 ringte jeg legen igjen å la frem problemet ang tungpustet het og at legen hadde sagt at jeg evt kunne få en rp på et eldre preparat..hun luret da på om jeg ikke kunne vente til timen 23/11 altså 8 dager, ble litt irritert og sa at det ønsket jeg ikke.. (synes det var litt på kanten siden jeg la frem tungpustethet som et problem og at de med. jeg har ikke skal brukes ved svangerskap) så det endte med at hun skulle snakke med lege og ringe meg opp i løpet av dagen. Dette skjedde jo ikke så jeg ringte selv dagen etter, legen hadde da skrevet ut 10 tbl med Postafen til meg, med disse skal jeg kun bruke hvis jeg er helt helt nødt. Føles ihvertfall mye bedre å ha disse som en trygghet i bakhånda, å bare det å vite at de ikke skader fosteret er viktig for meg. Vet at svigerinna mi fikk disse mot svangerskapskvalme. Så det betrygger jo masse.

Noen andre som har allergi plager å opplevd noe liknende, hva bruker dere??

Skjønner egentlig ikke hvorfor allergi med. er farlig for fosteret??

Ja ja dette ble et lang innlegg, men det føles godt å få delt det med noen og evt få andres synspunkter på dette.

:klemme: Skrullann..

Meg selv
18-11-2004, 23:11
Jeg har fått Polaramin, 2 mg av legen min for bruk i svangerskapet. Postafen er reisesyketabletter, men virkestoffene i reisesyketabletter og allergitabletter er de samme, mener jeg å ha hørt.

Astmaspray og de andre "lokale medikamentene" kan jeg ta.

Taffe
25-11-2004, 20:15
Jeg gikk daglig på Zyrtec og måtte slutte med det da jeg ble gravid. Gikk over på en nesespray som heter Lomudal. Den fungerer godt for symptomer som kløe i nese, hals og øyne og snufing og sånt. Vet ikke hvordan den er for pusten. Har en mild astmainnhalator ved siden av. Har litt lett astma og sliter jo da med pusten. Kanskje det kunne hjelpe deg?

Lykke til! :nikker:

*Mali*
09-12-2004, 09:25
Jeg måtte slutte men alt utenom ventoline. Det var zyrtec, seretide, flutide nasal og aerius. Må vente å høre va jordmor sier...
det er litt skummelt å gå uten medisiner...

Elise_
09-12-2004, 09:47
Legen min sa at HAN kunne garantere at det ikke var skadelig for fosteret, og det har jo aldri blitt bevist fosterskader av zyrtec, men det har heller ikke blitt forsket på såpass mye at de ser at det absolutt ikke kan ha noen virkning overhodet.

Jeg tar nå 1/2 tbl daglig, og har ingen betenkeligheter med det.

Men han legen min har sagt mye rart og da, han ville bl.a ikke at jeg skulle gå til jordmor på kontroller... :kokko: Jordmor sa at statens anbefalinger var å ikke bruke zyrtec under svangerskap, og syns det var rart at legen min gikk mot den anbefalingen.

Vel vel... Går ut fra at dere andre også har fått erstatningen Cetirizin for Zyrtec, og i felleskatalogen står det om Cetirizin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra bruk på et begrenset antall gravide indikerer ingen skadelige effekter på svangerskapsforløpet eller på helsen til fosteret/det nyfødte barnet. Relevante epidemiologiske studier finnes ikke tilgjengelig. Dyrestudier indikerer ingen direkte eller indirekte skadelige effekter på gravide, embryo/fosterutvikling, fødsel eller postnatal utvikling. Forsiktighet må utvises ved forskrivning til gravide. Overgang i morsmelk: Ingen tilgjengelige data. Cetirizin bør unngås ved amming.

Og på Zyrtec står det:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Liten eller ingen erfaring med bruk hos gravide. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Overgang i morsmelk: Cetirizin utskilles i morsmelk og preparatet bør derfor ikke anvendes av ammende kvinner.

Så jeg tror jeg skal slutte når jeg skal amme ja...

Så altså, jeg syns ikke du bør ha dårlig samvittighet, men dette blir vel kanskje på samme måten som andre sier at det ikke gjør noe å spise roastbiff et par ganger under graviditeten, noe som jeg syns er tøysete sagt når man vet det er en risiko forbundet med det. Så man må vel finne ut av det sjøl.

tigerstripa
09-12-2004, 11:38
Felleskatalogen er en katalog som utgis felles for alle legemiddelprodusenter og de har jurister som går over hvert ord for å forsikre seg om at ingen kan saksøke dem for skader i etterkant.
Tror nok likevel at man bør snakke med legen om de medisinene man tar - just in case. Tar øyemedisin for kronisk sykdom og diskuterte med øyelegen om jeg skulle fortsette med medisinen evt. hoppe over på en annen. Det eneste legemiddelet som var garantert ikke å påvirke noe med graviditeten har jeg prøvd før og det fungerte ikke på meg, så det var det ikke vits i å bruke. Det kom frem at den medisintypen var rett og slett kunstige prostaglandiner og det eneste negative var at de virket som prostaglandiner og gav ekstra fart på rie-aktiviteten. Dette sto ikke i felleskatalogen, men legen visste en del ekstra om medisinen. Har hatt en del kynnere som jeg mistenker medisinene for å stå bak - eller i allefall forsterke, men de er helt vanlige og har fått snakket om "farlige" kynnere vs. "ok" kynnere så jeg vet om de skulle bli unormale. Dessuten er vel tommelfingerregelen at hensynet til mors helse går fremfor fosteret. I mitt tilfelle ville fravær av medisiner være svært dramatisk.
Synes å ha lest at enkelte anti-histaminer er uproblematiske for gravide å ta av.