PDA

Vis full versjon : Hva synes dere om oppkalling?

Babyface
16-11-2002, 20:33
Selv synes jeg det er litt dumt når flere i nær familie har det samme "daglignavnet", f eks at bestemor og barnebarn begge heter Anna. Jeg synes liksom det er litt upersonlig for den som får et navn som allerede er i bruk.
Da har jeg mer sansen for å bruke et evt oppkallingsnavn som mellomnavn eller å finne et navn som har samme forbokstav eller er nesten, men ikke helt likt, f eks Jonatan etter bestefar Jon.
Det dummeste jeg hører er foreldre som gir barnet sitt eget fornavn (Unntaket er mellomnavn, som ikke brukes til vanlig.)

C3PO
16-11-2002, 21:39
Oppkalling etter litt fjernere ledd kan være veldig fint. Et navn både mannen min og jeg liker er navnet til min (lenge) avdøde bestefar og hans tippoldefar.

Jeg må si at jeg er uenig i at det blir upersonlig å bruke et navn som allerede er i bruk i besteforelder-generasjonen. Ja, det kan bli slitsomt, og bør vurderes nøye. Men det er en fin måte å hedre disse personene.

Samtidig kan jeg si at oppkalling etter nærmere ledd er noe jeg ikke har helt sansen for. Men dette er vel kulturelt. I USA er det veldig vanlig. Det er visstnok en måte å bringe et familienavn videre. Husk at Tom Cruise egentlig heter Thomas Cruise Mapother IV - og da har man fire generasjoner rett etter hverandre med samme navn.

Angelique
17-11-2002, 11:35
Jeg er veldig enig med deg

SOm jeg skrev i ett annet innlegg her , blir det en tulle (som jeg er helt sikker på) skal hun hete Ellen Juliane eller Ellen Amanda.
Farmor som døde så altfor tidlig i fjor het Ellen og det er for å gjøre litt ære på henne.

8+0 eller 8+1 skjønner ikkeno:gal2:

IzziCreo
17-11-2002, 16:16
Enig - hvis man først skal oppkalle så bør man finne en "ny" form av navnet hvis det er en eller flere som har navnet fra før. Vi har valgt å gjøre det om vi får en jente; hun blir oppkalt etter sin far (hans mellomnavn, Willy, som han ikke bruker) og sin avdøde farfar (Willy). Hun kommer til å hete Wilhelminah :)

Synes det er flott når man kan gjøre en liten vri - og det er like "hedrende" det som å ta det eksakte navnet.

Men som jeg nevnte i en annen tråd her så har jeg ikke sans for at man gir barnet et navn som ikke kommer til å brukes. Synes faktisk ikke det er hedrende i det hele tatt når det bare står på papiret, men som sagt, det er min mening :)

Klem Suzie Q T-15

cormatic
17-11-2002, 18:03
Har vurdert oppkalling, men da ikke "direkte"... Hvis det blir jente er ett av alternativene å bruke mellomnavnet til mormoren min som "hovednavn", eller navnet til moren til sambo som mellomnavn...
Hvis det blir gutt er ett av alternativene en annen form av navnet til sambo (den danske versjonen) som da er et helt annet navn enn det norske. Eller et guttenavn som ligner litt på mitt navn. Men ingenting er jo avgjort ennå, så vi får se hva vi kommer fram til...

:baby: 16+0 i dag:klapp:

Zurufa
18-11-2002, 12:38
Det er klart det er stas å kalle opp etter noen som fortsatt er i live, men det kan bli tungvint med samme navn hvis man er nært i slekt eller møtes veldig ofte. I min familie har de ordnet det på en veldig grei måte med navn som ligner:

Elise etter Else
Lillian etter Lilly
Torhild etter Thoralf
Inger etter Ivar
Synnøve etter Schønning
Anne etter Ane
Jan-Erik etter Jan og Else
Tor-Petter etter Torolf og Peter
Turid etter Torunn
Arnhild etter Arnold
(Susanne er egentlig ikke etter Schønning og Ane, men de trodde det, så mamma hadde ikke hjerte til å si at det var tilfeldig...)

Det har ikke fødtes noen gutter i slekta på 30 år, men "alle" vil gjerne ha en liten Mathias etter farfar (Jan Mathias. Han bruker bare Jan). Synes det er veldig greit. Vi treffes så ofte at jeg ikke føler jeg kan ta navnet til noen som fortsatt er i live. Men for de som treffes mye sjeldnere er det sikkert ikke noe problem!

Klem, Zurufa

Noba
18-11-2002, 14:08
Nå traff du en liten nerve hos meg, for du brukte mitt navn som eksempel og jeg er oppkalt etter min snille, gode Bestemor som jeg var kjempe glad i. Og det er jeg stolt av!

Vi vurderer å kalle opp etter abon-mannens mamma som døde i sommer, men det er ikke så lett da. Tror nok vi skal ha en gutt, så da må det bli en omskriving. Oppkalling etter hennes far vurderer vi og.

Monica26
18-11-2002, 14:23
Hvis vi får en jente vil hun få mellomnavnet til sine oldemødre på farssiden som dessverre døde med 2 ukers mellomrom i desember i fjor. Synes dette er en fin måte å huske dem på ettersom hun da aldri får treffe dem. Dette er jo også navn som ikke var i bruk til daglig hos dem.

Bluelady
18-11-2002, 14:39
Jeg synes det er en fin ting å kalle opp barna etter noen som har betydd mye for en selv. Vel og merke hvis man liker det navnet og partneren din liker det også. Men jeg synes ikke noe om å kalle direkte opp etter noen av foreldrene.
Vi har tenkt litt på å kalle opp jenta vi får etter min bestemor (oldemora til den lille) og dette er rett og slett fordi vi synes navnet er kjempefint. Dessuten så kommer bestemor (som lever og er 85 år) til å bli kjempeglad og overrasket.

Flode
18-11-2002, 17:29
Jeg er selv direkte oppkalt etter min mormor, vi hadde forøvrig også bursdag på samme dag. Det hendte jo at når det var mange tilstedet og en av oss "ropt" på at begge svarte, men samtidig så ble hun som regel kalt farmor/mormor/bestemor av familiemedlemmer. Hun døde for en god del år siden, og navnet betyr mer for meg nå enn før (også har jeg blitt eldre også da....). ;)

Har også hørt om de som ikke har kalt opp etter besteforeldre, men tilfeldigvis har navnet til barnebarnet fått samme forbokstav som fra en av besteforeldrene. Når da foreldrene er blitt spurt av "andre" om de har oppkalt etter bestemor/bestefar og sier nei, har jeg sett et par besteforeldre bli litt lange i maska... Foreldrene likte bare navnet, og tilfeldigvis var det på samme bokstav. Skal ikke være lett sier jeg, for en del betyr det nok en del om barnebarn kalles opp etter de.

Skal jeg kalle opp må det bli direkte, evt en annen skriveform av "samme" navn.

Lykke til med navnevalg :)

Tidl. bruker
19-11-2002, 00:44
Personlig synes jeg det er greit med oppkalling etter avdøde slektinger.... (hørtes nesten litt grusomt ut det der:D)
Synes det blir for mye av det gode når flere i nær familie heter det samme i selskaper :uff: ;)

Hanah
20-11-2002, 00:26
Synes det er fint med oppkalling jeg.
Vi kalte sønnen vår opp etter pappan sin, bestefaren og oldefaren.. Mannen min og svigerfar har det samme fornavnet, og Tor Erling fikk også Tor som fornavn, altså 3. generasjon Tor..
Men Tor Erling fikk ikke leve på jorden, så det hele ble litt spesielt.