PDA

Vis full versjon : Toxoplasmose

Nemix
19-11-2004, 15:05
Hei folkens!

Jeg er lvisst litt opptatt av dette spørsmålet for tiden så jeg fyrer løs:

Har noen av dere opplevd å få toxoplasmose i graviditeten?
Noen som vet om det er garantert at sykdommen skader fosteret eller kan det gå bra ved f.eks. behandling?

Jeg har en katt som jeg er forsiktig med. Jeg skifter ikke kassa og lar ham ikke slikke meg i ansiktet. Han nesekoser ( nese mot nese ) men jeg prøver å unngå dette også så kosen ender opp med haka mi istedet, hehe.

Er forferdelig engstelig for å få denne sykdommen da jeg har hørt utrolig mye fælt. Skal jeg bruke fornuften, skal det sikkert mye til for å få toxo iom. at jeg har vært i nærkontakt med katter i noen år og har tydeligvis aldri vært smittet.

Jeg har allerede tatt 2 toxo-tester hos legen, for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke be om dette hver gang ( litt flaut ) men legen er klar over at jeg har katt.
Jeg har ikke sykdommen.....men er redd det.

Noen som har litt ''harde fakta'' som jeg kan forholde meg til?

Takker masse for hjelpen

:klemme:

umbilicus
19-11-2004, 15:22
...:)

Frostmaid
19-11-2004, 15:24
Nå er det veldig sjelden man får toxo i norge. For det første må katten din ha det i kroppen og mange vaksinerer katten sin og minimerer derfor den risken. Det du kan gjøre er å sjekke katten din for bærestoffer.

Slapp av og kos deg. Så lenge du holder deg borte fra kattenes avfallstoffer bør ting gå bra. Virker som om du tar de forholdsreglene du bør ta, så sjansen er veldig, veldig liten.

Nemix
19-11-2004, 16:00
Heisann !

Tusen takk for fantastiske råd!
Jeg har vaksinert katten min i des. i fjor og skal inn med ham igjen om ikke så lenge. Disse vaksinene beskytter nok ikke mot slikt men det er nok mulig de reduserer risikoen.

Jeg er evig tannknemlig for hjelpen jeg får fra dere. Dere fikk meg til å føle meg mye bedre, slik at jeg nå kan nyte helgen ordentlig.

Stoooooooooooooooooooooooooooooooor klem til dere fra meg
God helg!

Egget1
19-11-2004, 16:09
Hei folkens!

Noen som vet om det er garantert at sykdommen skader fosteret eller kan det gå bra ved f.eks. behandling?

Jeg har en katt som jeg er forsiktig med. Jeg skifter ikke kassa og lar ham ikke slikke meg i ansiktet. Han nesekoser ( nese mot nese ) men jeg prøver å unngå dette også så kosen ender opp med haka mi istedet, hehe.

Er forferdelig engstelig for å få denne sykdommen da jeg har hørt utrolig mye fælt. Skal jeg bruke fornuften, skal det sikkert mye til for å få toxo iom. at jeg har vært i nærkontakt med katter i noen år og har tydeligvis aldri vært smittet.

Jeg har allerede tatt 2 toxo-tester hos legen, for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke be om dette hver gang ( litt flaut ) men legen er klar over at jeg har katt.

Takker masse for hjelpen

Heisann,

Har katt selv, så jeg har rukket å lese en hel del om emnet. Leste en kjempe informerende artikkel på nettet for noen uker siden, men nå kan jeg selvsagt ikke finne tilbake til den. I korte trekk; man må ha direkte kontakt med avføringen til dyret via munnen for å bli smittet. Større sjans for å få toxoplasmose via jord og rått kjøtt stod det.

Men - man tar selvfølgelig sine forhåndsregler. Selv armerer jeg meg med hundeposer når jeg må skifte kassa til pus (og ikke typen er hjemme). Vasker hendende godt med varmt vann og neglskrubb etterpå.

Skal se om jeg finner artikkelen igjen, og maile linken til uka.

:hyper:

Dronninga
19-11-2004, 18:44
Jeg har hørt/est noe om toxoplasmose som jeg ikke vet om stemmer, men som jeg håper gjør det...

Når man har hatt toxoplasmose en gang, er man immun mot sykdommen. Det er jo kun når man er gravid at denne sykdommen kan være skummel.

Om dette er tilfellet, så vil det vel være en temmelig stor sannsynlighet for vi kanskje har hatt den allerede - om den er lett å få iallefall...(har jo forstått det sånn at det ikke er så lett å få da men...)

umbilicus
19-11-2004, 20:47

Tidl. bruker
19-11-2004, 21:59
Jeg har fått vite at 25% av oss har hatt toxo og dermed er immune.

Og vanlige vaksiner til katt er ikke mot toxo, men mot kattechlamydia, katteinfluensa, kattepest ol.

De fleste blir heller smittet gjennom jord og maten vi spiser (ikke gjennomkokt og gjennomstekt kjøtt og grønnsaker/frukt med toxo på) enn ved å ha katt. Har hatt katt nesten hele mitt liv og aldri hatt toxo. Katter har sjelden det i Norden, mer vanlig i sydlige strøk.

Dronninga
20-11-2004, 01:39
Jeg bodde 3 mnd i Guinea-Bissau i 98. Fikk jeg ikke toxoplasmose da, så vet ikke jeg.......Temmelige dårlig stelt der nede, for å si det mildt....

umbilicus
20-11-2004, 13:14

Egget1
22-11-2004, 16:37
Hei folkens!

Takker masse for hjelpen

Sjekk denne linken, her står det myye nyttig http://home.no.net/huskatt/toksoplasmose.htm