PDA

Vis full versjon : Orkide

Alibaba
20-11-2004, 13:06
Hva skal man gjøre med Orkideen når den mister blomstrene? Min har begynt å miste blomstene nå. Jeg er litt fersk med disse plantene.

Tidl. bruker
20-11-2004, 13:29
Du klipper den et stykke ned på stilken, et par "hakk" under den siste blomsten om du skjønner.

Den trenger ikke så mye vann når den ikke er i blomst. Jeg gir mine kanskje halvparten så mye bare den tiden...

Bente83
20-11-2004, 13:41
Man skal visstnok klippe av den, også skal det komme nye blomster etter en stund. Har en stående som jeg har klippet av, men har lite tro på at det blir å komme flere blomster på den. Så det kan godt hende at jeg kaster den i søpla, og rett og slett kjøper meg en ny!:nikker:

Tvilling
20-11-2004, 13:46
Mamma har en orkide, den har blomstret flere ganger allerede. Min orkide har avblomstret og knoppene har begynt å komme! Men har dere kjøpt orkide-gjødsel?? Orkideen skal ha det en gang i måneden!

:lykketil:

Alibaba
20-11-2004, 14:09
Jeg gir vanlig plantegjødsel av og til jeg, som jeg gir til alle plantene mine.

Noen sier man skal sette orkide mørkt og kjølig når den har sluttet å blomstre. Stemmer det?

Tvilling
20-11-2004, 14:23
Jeg gir vanlig plantegjødsel av og til jeg, som jeg gir til alle plantene mine.

Noen sier man skal sette orkide mørkt og kjølig når den har sluttet å blomstre. Stemmer det?
Ok, fikk beskjed av dama på MesterGrønn at Orkideen har egen plantegjødning, så jeg kjøpte det.

Mamma sin står lyst, min står i vinduet(siden sola ikke er så sterk nå...:nikker: ). Orkideen skal egentlig stå i en gjennomsiktig potte pga at den "puster" og får lys gjennom de røttene som henger utenfor og under potta(ble kanskje litt rotete skrevet....:flau: )

:lykketil:

Tidl. bruker
20-11-2004, 14:47
Nå er helt grønne planter uten blomster mine venner .....
Glemmer ofte å vanne de ...huff :flau: Men i sommer fikk jeg en nydelig orkide av min tante ...satte den i vinduet og vannet den ehm...når jeg huset det ...blomstret lenge gjorde den da .men så datt de av en etter en de søte blomstene, men jeg lot den stå i vinduet og håpte på ett mirakel og ikke klippet jeg av noe på den heller , og nå er det kommet masse små nye knopper på den jo !! :nikker: Må ærlig si at jeg er veldig stolt om den blomstrer for det er ikke så ofte det skjer her hos meg liksom :flau:

Kanina
20-11-2004, 15:17
Man skal visstnok klippe av den, også skal det komme nye blomster etter en stund. Har en stående som jeg har klippet av, men har lite tro på at det blir å komme flere blomster på den. Så det kan godt hende at jeg kaster den i søpla, og rett og slett kjøper meg en ny!:nikker: Jeg er elendig med blomster, og lar dem bare stå å dø siden jeg glemmer dem.... og jammen meg kom det ikke nye blomster på orkideen min som hadde stått unnselig i vinduskarmen i halvannet år!!:dåne: Jeg hadde riktignok husket å vanne den ca annenhver uke, da. Så med litt tålmodighet (eller skjødesløshet og glemsel), kan man få flotte nye blomster... he he! I mellomtiden kan man jo gjemme den litt unna bak gardina eller noe sånt. Men jeg synes bladene er litt kule sånn som de er, jeg!

Line Mich.
20-11-2004, 16:43
Det står ofte at man skal klippe rett over det "tredje øyet" på stilken, om du skjønner...de der leddene eller hva jeg skal kalle dem. Planten kan bare stå framme i vinduet eller hvor som helst, nå som sola ikke steiker.
Du får sikkert minst en runde til med blomster.:)

Tidl. bruker
20-11-2004, 17:17

NEI! Det gjorde jeg med en, den frøs ihjel!!! La den stå, ikke i sola, men der den har stått. Det er det beste. Jeg har en som har blomstret flere ganger :kry:

zeppelin
21-11-2004, 13:04
Du kan enten klippe av et par ledd under den siste blomsten eller klippe av hele stilken. Det kommer opp nye stilker ;)
Når det gjelder vanning er 1 gang i uken mer enn nok, og det viktigste er at de IKKE skal stå med vann i potten. Hold dem under kranen en liten stund og la det dryppe ferdig.
Hvis du skal gjødsle (som er lurt) må du bruke spesiell orkide gjødsel. Vanlig blomster gjødsel inneholder stoffer som orkideene ikke tåler for mye av. Gjødsel en gang i mnd, er nok.

Hilsen ei med grønne fingre og forkjærlighet for orkideer.

LadyBee
21-11-2004, 19:18
Om orkidéen din er en av dem med store grønne blader nederst, og én lang stilk som det en gang var blomster på toppen av (de som selges i "alle" norske blomsterbutikker), kan den kanskje ha godt av samme behandling som min første fikk:

Når selve blomsten var avblomstret, og planten ikke lenger var særlig pen satte jeg den ut i gangen (skulle egentlig kaste den, men kom aldri så langt): mørkere og kjøligere men hverken svart eller kaldt, og uten vanning. Blomsterstilken visnet, men ved siden av den kom det opp en ny i løpet av to måneder.

Alibaba
21-11-2004, 19:51
Takk for mange gode råd. Da tar jeg sikkert å klipper av stilken på orkideen mn når de siste to blomstene har falt av. Så setter jeg den bort i vinduet så den får det litt mer lyst? Den står nå på pianoet midt i stua, der er det kanskje ikke så veldig lyst nå på vinteren.

Orkidè
22-11-2004, 00:46
Hmmmm det er vel ingen bombe at jeg har en del Orkidèer vel??:skratte: Ja jeg elsker de:hyper: Og kan bare ikke få nok..

Jeg steller de som mine babyer, vanner de en gang i uken, og da lar jeg de stå i rennede vann til de har trekkt til seg den fuktigheten som den trenger og så får de renne av seg i vasken eller på kjøkken disken.

Det er viktig at det får gjøtsel når de blomstrer :nikker: og de vil ha mye lys, man kan se på røttene om de trives, da blir de ofte grønnblanke på tuppene, og det er luftrøtter.

de liker godt å ha det lyst, og kjøp gjerne blanke glasspotter for de liker de, ikke klipp grener av hvis de ikke er brune og visne, det kommer konpper på de til slutt, man må bare ha tålmodighet, og hvis bladene er friske og grønne så er det liv i planten og da kan man være så heldige å få ny stlik på de også, det kan jeg nå nettopp opplevd på min ene som jeg trodde var død:hyper:

lykke til med orkidèene:lykketil:

Alibaba
22-11-2004, 12:20
Hmmmm det er vel ingen bombe at jeg har en del Orkidèer vel??:skratte: Ja jeg elsker de:hyper: Og kan bare ikke få nok..

Jeg steller de som mine babyer, vanner de en gang i uken, og da lar jeg de stå i rennede vann til de har trekkt til seg den fuktigheten som den trenger og så får de renne av seg i vasken eller på kjøkken disken.

Det er viktig at det får gjøtsel når de blomstrer :nikker: og de vil ha mye lys, man kan se på røttene om de trives, da blir de ofte grønnblanke på tuppene, og det er luftrøtter.

de liker godt å ha det lyst, og kjøp gjerne blanke glasspotter for de liker de, ikke klipp grener av hvis de ikke er brune og visne, det kommer konpper på de til slutt, man må bare ha tålmodighet, og hvis bladene er friske og grønne så er det liv i planten og da kan man være så heldige å få ny stlik på de også, det kan jeg nå nettopp opplevd på min ene som jeg trodde var død:hyper:

lykke til med orkidèene:lykketil:
Du klipper den ikke ned når bomstene har falt av?

Orkidè
22-11-2004, 12:57
Du klipper den ikke ned når bomstene har falt av?
Nei nei nei ikke gjør det så lenge stilken er frisk, det kommer nye knopper etter en stund:nikker:

Alibaba
22-11-2004, 13:24
Nei nei nei ikke gjør det så lenge stilken er frisk, det kommer nye knopper etter en stund:nikker:
OK! :kidoki: Da skal jeg ikke gjøre noe med den. Bare lar den stå. Skal jeg vanne den når den ikke blomstrer?

Orkidè
22-11-2004, 13:28
OK! :kidoki: Da skal jeg ikke gjøre noe med den. Bare lar den stå. Skal jeg vanne den når den ikke blomstrer?
Vann den som du pleier du selv når den ikke blomsrer:blunke:

Alibaba
22-11-2004, 13:32
OK!

Men noen sier den skal ha orkide gjødsel.. Går det ikke bra med vanlig gjødswl da? Min har fått det flere ganger ivertfall.