PDA

Vis full versjon : Farskapstest

Monica19
21-11-2004, 01:14
Han jeg venter barn med vil ha farskapstest, og har ikke noe imot det altså selv om jeg er helt sikker, men det meldte seg endel spm med en gang som jeg håper noen har tid til å svare på :nikker:

1. Kan man ta testen før ungen er født?
2. Hvor lang tid tar det sånn ca før man får svar?
3. Er det noen feilmargin?
4. Er det hos legen sin, eller noe annet sted man henvender seg for å få dette gjort?
5. Hvordan foregår det hele egentlig? *undre* :flau:

På forhånd tuuuuuuuuusen takk :)

*Blitt veldig glad i denne siden, gitt meg masse svar på ting jeg ikke har turt å spørre om*

Shadine
21-11-2004, 10:57
Ikke så vidt jeg vet.
Det tar ca 5 uker
Det eneste de kan være tvil om, er om bror eller far til farskapskandidaten er potensielle fedre
4. Er det hos legen sin, eller noe annet sted man henvender seg for å få dette gjort?
Jeg hadde tatt kontakt med trygdekontoret mitt, de har info om alt sammen
5. Hvordan foregår det hele egentlig? *undre* :flau:
Legen tar blodprøve av deg, barnet og far.
Denne blir sendt til en dna lab.

På forhånd tuuuuuuuuusen takk :)

*Blitt veldig glad i denne siden, gitt meg masse svar på ting jeg ikke har turt å spørre om*Hadde ikke holdt ut, uten disse sidene.
Noen ganger spør jeg, og noen ganger svarer jeg!

Ha en flott søndag og :lykketil:

kittikatt
21-11-2004, 11:59
skjønner egentlig ikke at du ikke reagerer...
Stoler han ikke på deg?:undrer:

Tidl. bruker
21-11-2004, 13:39

Nei, men man kan starte papirarbeidet og ta bodprøver av mor og far sånn at bare prøva av barnet mangler, så får dere raskere svar enn om dere starter hel rabalderet etter at barnet er født.

Fra saksgangen og papirarbeidet er startet til testresultatet foreligger, vil det ta ca 3 mnd

Ja, om feks en bror stiller opp, kan man ha problemer med så skille. Ellers ikke

Man tar først kontakt med Fylkestrygdekontoret for å sette igang saksgangen og hele prosessen. Deretter blir det intervju av begge parter og deretter får dere et papir i posten som dere tar med til hver deres lege for å ta blodprøve der

Tidl. bruker
21-11-2004, 13:46
skjønner egentlig ikke at du ikke reagerer...
Stoler han ikke på deg?:undrer:

Det er lett for en kvinne å si som veit 110% sikkert hva hun har gjort og ikke gjort.

En mann er jo kun prisgitt kvinnns ord, og det finnes jo mange menn rundt om som tror de er far og ikke er det allikevel. Da er det jo ganske tragisk at de betaler mange, mange penger og engasjerer seg i et barn som ikke engang er deres. Jeg klandrer derfor ikke en del menn for at de "tar ansvar" og vil være på den sikre siden og ber om en test, i alle fall om man ikke er i et fast, langvarig og stabilt forhold.

Du har kanskje ikke fått med deg den artikkelen hvor det står at en ganske stor prosentdel av menn går rundt og tror de er fedre uten at de er det...? Jeg synes derfor ikke at det er så rart at en mann vil være helt sikker får han får sitt liv snudd totalt på hodet.

Prøv selv å sett deg inn i situasjonen... Vi kvinner behøver ikke stole på noen sånn. Vi vet hva vi har gjort og ikke gjort. Mannen må bare stole på vårt ord, som får svræt store konsekvenser om det er hans barn.

Jeg synes hovedinnlegger er svært voksen som ikke lager noe tillball og stort drama ut av dette, men gir han hva han ber om. Det koster henne da så lite å gi han den tryggheten.

Men om de hadde vært i et fast, stabilt og langvarig forhold, stiller jo saken seg ganske så annerledes...

sus
21-11-2004, 22:13
Heisann!
Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg! Jeg visste også med sikkerhet hvem som var faren, men han ville ha det bekrefta.
Vi har nettopp fått svaret,- det kom 5-6 uker etter at blodprøvene var tatt.

Synes Berta har gitt deg et utrolig godt svar, men kan jo bare legge til åssen det foregikk for vår del...
Både Maja og jeg måtte inn på poliklinikken på sykehuset for å avlegge blodprøver begge to. (Sikkert fordi de skal påvise slektskapet mellom oss to,- altså at jeg ikke skulle kunne låne ei anna lita jente, tenker jeg). Måtte ha med legitimasjon, og det så de nøye på. Hadde også med noen papirer jeg fikk tilsendt fra Trygdekontoret.
Pappaen vet jeg gikk til legen sin og tok blodprøven.
Så var det bare å vente på svar da... Det kom i posten, fra rettsmedisinsk institutt! Så var det bare for han å erkjenne farskapet.

Lykke til! Dette er en smal sak, hvertfall når du vet hvem pappaen er fra før!:blunke:

:klemmer:

Monica19
23-11-2004, 01:47
Tusen takk for mange og utfyllende svar :)

Mye man kommer over nå som man aldri har tenkt over før. Og da er det kjekt at det er folk med egne erfaringer her! Til deg som lurer på om han ikke stoler på meg så må jeg nok bare innrømme at det gjør han sikkert ikke.. Vi skulle nok aldri bli foreldre, men sånn er det altså på tur til å bli.. Slik er det når man treffer "rett" på første forsøk :) Så jeg klandrer han ikke stakkar.. Men skjønner hva du mener, hadde vi vært inne i et fast forhold så hadde jeg nok blitt skuffa om han hadde bedt om test.. Men greit å få stadfestet det! *elsker jo å ha rett* hehe..

*Seks måneder på vei med en liten gutt* :gravid:

Tidl. bruker
30-11-2004, 09:35
Noen som vet om det koster noe?
eventuelt hvor mye??