PDA

Vis full versjon : Vanskelig å få sykemelding?

Julie
17-11-2002, 16:17
Heisann!

Jeg er nå 22 uker på vei og sliter med ryggplager og er veldig sliten når hjem kommer hjem fra jobb. Føler at jeg ikke har noe familieliv igjen. Jobber 100% og har ett barn fra før. Sist jeg var hos legen sa jeg ifra om ryggen og hvor sliten jeg var! Han sa ingenting bare noterte det jeg sa og ga meg ny time som er om en måned. Må jeg spørre selv om jeg kan jobbe litt mindre? Er det noen som har gode råd å gi meg:???:

Klem fra Julie :)

Maz
17-11-2002, 19:18
virker det som at han helst vil foreslå sykmeldingen selv. Virker ikke som han liker at pasienten spør om det. Vet han reagerer på folk som bruker utrykket "å sykmelde seg". Han mener at det er han som lege som tar det valget.

I dette svangerskapet har han isnistert på å sykmelde meg fra starten. Forrige gang fortalte jeg bare at jeg slet og var fortvilet over at jeg ikke fungerte, var distre, trøtt etc. Da foreslo han sykmelding.

Jeg tror det varierer fra lege til lege hvor strenge de er mht dette, men jeg tror du tjener på holdningen at det er legen som sykmelder deg, det er legens valg basert på det du forteller. Det er veldig viktig å ikke skjule symptomer for legen men fortelle akkurat hvordan du har det.

Happy
18-11-2002, 13:08
Jeg har ikke opplevd det som vanskelig å få sykemelding. Var sykemeldt noe i 1. trimester pga kvalme sist og helt sykemeldt da bekkenet streika rundt uke 16 og frem til fødsel. Jeg må fortelle legen min hvordan jeg har det og foreslår at det kanskje er lurt at jeg tar det mer med ro.

Savanna
18-11-2002, 23:02
Varierer veldig på legen og hvor flink h*n er til å forstå at du faktisk trenger sykmelding...
Men det beste kan være å si at du trenger sykmelding nå fordi du er så sliten at du orker ingenting når du kommer hjem fra jobb...
Om det er mulig å få delvis sykmelding for en liten stund slik at du kan se om det går bedre da......

Og dersom du får f.eks 50% sykmelding, men etterhvert finner ut at dette også er for mye jobbing er det bare å ta kontakt selv før den sykmeldingen går ut og be om mer..... Eller mindre sykmelding...
Husk at legen skal lytte til hvordan du føler deg!!!!!!!!!
Det er bare du som kjenner hvordan du har det....

Og ikke vent til neste time om 1 mnd dersom du føler at du trenger det nå, bare ring ned...

Lykke til!!!!!!!!!
:findag: