PDA

Vis full versjon : Engster meg litt!

Rikke
17-11-2002, 20:37
Hei alle sammen!

Vel må si jeg engster meg litt egentlig! Vel gleden over at jeg skal bli mamma er kjempe stor, men jeg har i lang tid slitt med vektproblemer og har til nå gått ned 25 kilo på 2 år og ja jeg er fornøyd med det!

Men engstelsen går vel mer ut på at jeg er langt fra normal vekt, jeg ligger mellom 15-20 kilo fra der jeg egentlig skulle ha vært og det bekymrer meg masse! Høres sikkert veldig rart ut, men jeg er bare redd for at jeg skal være en av de som legger på seg 20-30 kilo. Huff vet jeg høres dum ut når jeg sier det, men jeg bare engster meg for det! Så jeg prøver og gjøre noe med det, man skal jo ikke slanke seg når man er gravid derfor begynte jeg på Grete Roede for gravide og det ser ut til at det går greit!

Men som sagt engstelsen er der fremdeles. Engstelsen er og se ut som et fleskeberg isteden for å få en slik fin gravid mage, og ikke minst og kunne finne klær som er store nok slik at det også ser pent ut! :???:

*Ler litt av meg selv* men føler at dette er et problem som jeg tenker masse på og da tenkte jeg bare at jeg skulle dele dette med dere og evnt høre om det var andre som hadde samme problem som meg?

Leser litt i boken "Hva kan du vente deg når du venter" hvor det er vanlig og gå opp 10-14 kg, mens de som var overvektige fra før burde prøve og holde seg under dette! Åååå hjelpe meg, jeg som er såååå sulten! :D

Selini
17-11-2002, 20:45
Så lenge du er bevisst på å spise masse frukt og grønnsaker og ikke lever etter "spise for to" regelen skal det nok gå kjempefint..

Jeg er jo skrekken selv da, for fra hektisk arbeidsliv i klesbutikk med kjør døgnet rundt og spising når jeg rakk satt jeg sykmeldt hele forrige svangerskap og beggynte å spise normalt.. 3 ganger om dagen og frukt innimellom.. Kroppen min var ikke vant til så mye mat, og forbrenningen min var helt ødelagt så jeg gikk opp 32 kilo jeg..

Nå er jeg akuratt ferdig med en forbrenningskur (heldigvis at jeg tok den før jeg ble gravid igjen) og veier nå 12 kilo mer enn før mitt første svangerskap.. For meg er det kjempe viktig å passe på hva jeg spiser fordi jeg ikke orker å gå opp så mye som jeg gjorde sist i tillegg til de ekstra 12 kiloene jeg nå har.. :uff:

Men selv med mange kilo opp var jeg kjempe sprek med CR jeg da.. Var ute på by'n med veninner, var på sommerparaden i oslo høygravid og alle synes jeg så flott ut.. Kiloene la seg mest rundt magen og de siste pløsete kiloene kom ikke før siste to ukene jeg gikk overtid..

Jeg er helt sikker på at du kommer til å få en flott mage selv med de ekstra kiloene dine.. :klapp: Vi kan jo holde hverandre med selskap fremover så vi har noen å samenligne med.. ;)

Mamemi
17-11-2002, 22:08
I og med at du har gått ned så mange kilo de siste par årene (kjempeflink!) så vil jeg tro du har endret en del matvaner!? Det er jo ingen som helst grunn til å endre disse tilbake til gamle uvaner selv om du er gravid! Kose deg innimellom, spise sunt og godt og ofte utenom kosen og nyyyte det faktum at det vokser en spire i magen din!

Det er ikke noe å engste seg for.
Om du går opp 5 eller 25 kilo så vet du at du har evnen til å bli kvitt det som eventuelt måtte være igjen etterpå. Jeg er selv altfor overvektig, men de kiloene jeg la på meg i forrige svangerskap kom på slutten, og besto nok mest av vann. Om vi oppfatter oss selv som fleskeberg handler nok ikke om kiloene, men om selvfølelse, og det er den du kanskje må finne igjen...?

Send meg gjerne en PM. Mulig jeg høres bestemt ut her, men jeg vet en del om vektproblemer, og forsøker bare å dempe engstelsen din. Snakk gjerne med jordmor om disse tankene, hun kan hjelpe og roe deg ned. Og husk at om du går opp en eller fem kilo nå i starten, så er det ingen krise, hverken for deg eller babyen der inne. :klem:

Gyda
17-11-2002, 23:17
Ikke for selve tallet vektnåla stopper på; men da jeg har ryggproblemer så frykter jeg at alt for mange kg vil ødelegge meg helt.

Men jeg er ikke hysterisk, for så lenge jeg klarer å unngå å putte i meg potetgull og sjokolade og sukkerholdig brus, så vet jeg at jeg har gjort mitt.

Blir det ille, så tror jeg vel at jeg skal klare å følge litt med GR "reglene" også.

(Og så krysser jeg alt for at vi får et svangerskap som en tidligere kollega hadde; Hun hadde i utangspunktet 40 kg for mye, gikk ned 15 kg i svangerskapet, og når hun var ferdig med amming hadde hun mista enda 20 kg!!! ) Ja det er håp!!!;)

MissesX
17-11-2002, 23:37
Ehhhh hva skal jeg si, jo er en liten stor dame med altfor mye både her og der:p Er i værtfall en 30 kilo for mye:o

Sist svangerskap gikk jeg opp lite untatt på slutten pga vann. Så til sammen ble det 16 kilo!! Men de siste ti ramla over meg helt på tampen. I jula sist gikk jeg til og med ned litt, og du skulle sett legens øyne! Jøss åsn gikk dette da!! Det har jo vært jul:eek:

Men dagen etter fødselen veide jeg meg og da hadde jeg gått ned 18 kilo jeg!!!! Så jeg bekymrer meg ikke så fælt jeg! Spis litt fornuftig og prøv å rusle seg en tur så går det så bra så skal du se :)

Lykke til med kiloene i alle fall!!

Klemmer fra en god og rund Marit allerde 7+1

Voyager
18-11-2002, 00:11
OK, for dere som er redde for vekta så kan jeg jo røpe at det sitter en velvoksen dame bak dette nicket! Jeg var 118 kg da jeg ble gravid med storebror, og var nærmere 140 på slutten. Det eneste problemet jeg hadde var bekkenløsning, noe som kan plage selv den tynneste flis. Ingen antydning til sv.forgiftning eller diabetes, og blodtrykket var kjempefint. Dagen etter fødselen hadde jeg gått ned 17 kg allerede, og vekta stabiliserte seg fort.

Denne gangen er jeg like tung, men jeg akter ikke å gå opp så mye. Får veldig fin oppfølging, og vet mye mer om bra kosthold for meg som er insulinresistent.

Det dere går opp kommer dere til å ta av igjen i løpet av ammeperioden. Trust me!

Gyda
18-11-2002, 00:36
Da er vi like vi da;)

Eller, jeg gikk faktisk opp 5 kg fra jeg begynte med sprøytene, altså en mnd før de to blå.... Så nå har jeg sluttet å veie meg; blir jo ikke klok når vekta står på 5 kg....:p
Hmmm..... ojda... jeg har allerede gått en runde rundt på vekta:blush:

:lol:

Men er det så nøye da? Jeg er bare glad for at mannen min ikke bryr seg om sånt, jeg.

Mamemi
18-11-2002, 18:16
Godt å høre at vi er flere velvoksne damer her også. ;)