PDA

Vis full versjon : Røkt laks?

TinkyWinky
25-11-2004, 19:21
Jeg er så glad i røkt laks. Så på mattilsynet sine sider at den bør spises ferskest mulig, og se så best-før-dato ikke er nær. Men hva er fersk da? Hvor lenge bør best-før-datoen være? Eller er det best å holde seg helt unna... :leiseg: Spiser dere røkt laks?

Eliin
25-11-2004, 19:22
Jeg spiser ikke røkelaks, gravlaks, rakfisk,sild og sushi under svangerskapet. Tror nok egentlig innerst inne at det er ganske trygt å spise norsk fersk røkelaks, men jeg tar ingen sjanser på akkurat fisk.

Acsa
27-11-2004, 08:41
Jeg spiser røkelaks, når den er vakumpakket, og det er lenge til holdbarhetsdatoen går ut (så jeg ville f.eks ikke spist det på resturant, hvor man aldri vet...:uff: ). Kjøper en liten pakke og spiser opp hele i løpet av et par dager, sånn at den ikke blir liggende åpnet i ukesvis.

Acsa
27-11-2004, 08:42
Forresten - hvis du vil være helt sikker, så varmer du den opp! Smaker godt da også, f.eks biter av røkt laks i fiskesuppe, i omelett, i pai osv. :D Da er den helt trygg!

Zoë
27-11-2004, 23:35
Mener å ha lest at det er trygt hvis du fryser firsken først?

Andre som har hørt dette?

( Er selv kjempe-fan av røkt laks! Bagel med philadelphiaost og røkt laks - mmmm! :nikker: )

Vickimin
28-11-2004, 06:22
:undrer: Har faktisk ikke tenkt på om røke laks kan være farlig.. Jeg har nettopp kjøpt meg den giga fisken. Syns det er kjempe godt på ferske rundstykker, desssuten er det sunt. Men dette må jeg forhøre meg om...

Heldighvis går ikke fisken min ut på dato før 14 desember og den ble åpnet igår. Spiser på den et par dager til så gir jeg bort resten til pappa :nikker:

Acsa
28-11-2004, 11:30
Mener å ha lest at det er trygt hvis du fryser firsken først?

Andre som har hørt dette?

( Er selv kjempe-fan av røkt laks! Bagel med philadelphiaost og røkt laks - mmmm! :nikker: )
Det kommer an på om det er listeria eller toxoplasmose du er redd for. Toxo dør ved frysing, listeria dør bare ved oppvarming. Jeg er immun mot toxo, så jeg passer meg bare for listeria.

TinkyWinky
28-11-2004, 12:14
Det er vel listeria som er faren ved vakuumpakket mat? Samme med vakuumpakket kjøttpålegg også, bør være ferskerst mulig. Spiser litt røkt laks jeg da, hvis forfallsdato er laaangt unna. Må ha det, bare må ha det! Mannen er laksefisker da, så de stykkene vi har i frysen som er selvfisket og selvrøkt anser jeg som trygge, de vet jeg i hvert fall når er fisket og røkt og pakket i motsetning til masseprodusert i butikken..

umbilicus
28-11-2004, 12:41
...:)