PDA

Vis full versjon : Oskar med k eller c?

Lillian
18-11-2002, 02:32
Hva synes dere? Ifølge SSB er det 2243 Oskar'er og 1063 Oscar'er. Altså er det mer vanlig (og "mer norsk"?) å bruke k. Men er det sånn at man automatisk skriver Oskar med k hvis man ikke presiserer skrivemåten?

Jeg er litt skeptisk til et navn med ulike skrivemåter, da man risikerer å måtte presisere hver gang man skal oppgi navnet. Men samtidig er det jo dumt å velge bort et navn bare fordi man kan velge skrivemåte.. :uff:

Synspunkter mottas med stor takk.. Lillebror er 10 dager gammel og har fremdeles ikke fått noe navn! Hva synes dere, ser han ut som en liten Oskar? :)

http://home.online.no/~erikap/lillebror/bilder/morsk.jpg

Gyda
18-11-2002, 02:39
Gosj, så nyydelig han er!! Har også lyst på en sånn snart;)

Jeg syns begge skrivemåter er fine, jeg...
Og du ; han ser helt klart ut som en liten rampete Oscar/Oskar

(Etter å ha skrevet dem så vet jeg slett ikke hvem som er finest:o)

Lykke til med navnevalget.

Shanti
18-11-2002, 02:55
Det var en nydelig gutt du har fått; Gratulerer!
Syns man på norsk bør skrive Oskar med K, men det kan tenkes at det må presiseres uansett. Men jeg har vent meg til å alltid si "med bindestrek og TH", jeg;)

manne
18-11-2002, 03:54
...som nevnt her...Man blir spurt om det er med c eller k uansett. :D

Selv svarte jeg Oscar.

Zurufa
18-11-2002, 10:15
Jeg ville valgt Oskar med K fordi det er mest norsk.
Venninna mi har samme "problem" med sin Jakob, veldig mange skriver det med C, men som de andre her sier så vil man muligens få spørsmål om skrivemåten uansett. Det gjelder jo veldig mange navn faktisk...
En veldig søt Oskar/Oscar forresten!!

Klem, Zurufa

Stinemor78
18-11-2002, 12:57
Oskar :klapp:

Og ja.. han ser ut som en liten Oskar:) Han var jo bare helt nydelig:)

:findag:

Marie78
18-11-2002, 13:11
OsKar. Syns det passer best til storesøsknenes navn. Og ja, jeg syns han ser ut som en liten Oskar! :kidoki: Flott gutt!

Lillian
18-11-2002, 18:12
Tusen takk for tilbakemeldingene! Det blir nok med k, for vi har et skikkelig norsk etternavn og lillebror skal dessuten få et mellomnavn som kommer fra nordnorge.. Dessuten står det jo best til søsknenes navn! Så vi går nok for den "norske" varianten, ja.. :)

Og han er nok en liten Oskar.. Vi lurte litt på Emil, men jeg tror han ser mer ut som en Oskar. Rampegutt åkke som! :D

Millien
18-11-2002, 19:53
Oskar...stemte jeg...nå er jeg neimen ikke sikker Oscar er jo også fint da...nei,ta det du føler deg mest "hjemme"med hadde jeg nær sagt.

Gutten er iallefall helt nydelig,og nå blir jeg snart veldig utolmodig på å treffe babyen min...stønner lengselsfullt.:baby:

Bluelady
18-11-2002, 20:03
Gratulerer med den lille skjønne gutten.
Jeg synes at du burde skrive det med k på en norsk gutt.

cormatic
18-11-2002, 21:28
OSCAR

Hælledussan så skjønn han var... Ble jo skikkelig "ban-sjuk"... Men må nok vente til mai...

:baby: 16+1 i dag:klapp:

Tidl. bruker
19-11-2002, 00:41
:storeb:Gratulerer så mye med den herlige gutten!!!:storeb:
Jeg synes det er finest med OSCAR!

winni
19-11-2002, 02:32
http://www.rapidforum.at/smilies/y65.gifOskar var nyyydddeeelllig!!http://www.rapidforum.at/smilies/y65.gif

Bedre skrive det med K, siden mer norsk + sikkert færre som skriver det feil.

Hilsen Winni
T-17

Tidligere bruker
19-11-2002, 19:16
Oskar!

Nydelig gutt! :hjerter:

DL 15+4