Vis full versjon : Til dere som er over 33 uker på vei
Tirilill+Trollungene
19-08-2002, 14:29
I dag er jeg 31+5 på vei med gulljentene mine, og etterhvert begynner jo tanken på selve fødselen å gjøre seg mer gjeldende. Jeg er førstegangsfødende og har jo egentlig ikke peiling på hva jeg går til...:birth:
Har prøvd å spørre jordmor og lege ved de tre siste kontrollene, små uskyldige spørsmål som har med ting rundt fødselen å gjør: hva gjør jeg hvis vannet går, når vil barna overleve dersom de blir født, må jeg har keisersnitt eller kan jeg føde vaginalt osv.
Synes det er viktig å få svar på dette siden jeg har fått beskjed om at siden jeg er så liten (1.50) og har såpass med kynnere, kan barna komme når som helst (selv om jeg selvsagt kan gå til termin). Men neida, de bare avfeier meg og sier at det tar vi senere... Jamen, hva hvis jeg føder i morgen? Hvis vannet går og jeg ikke hadde fått vite av andre gravide at jeg skulle legge meg rett ned og ringe ambulanse? Ting kan jo gå galt på den måten, de kan vel ikke regne med at jeg skal vite alt dette selv?
Litt mye syting, men likevel... Jeg har egentlig ikke fødselsangst, men jeg må innrømme at jeg hadde følt meg litt roligere dersom jeg fikk litt mer oversikt over hva som skulle skje. Har jo liksom ingen kontroll (selv om kontrollen er den første man mister)...
Så det jeg lurer på er:
Mange av dere skriver at dere skal ha keisersnitt den og den datoen (lykke til forresten), når fikk dere beskjed? Når mente legene at det var på tide at dere fikk vite noe om hva som skulle skje?
Er det bare meg som føler meg oversett? Jeg føler at de tar bedre vare på enling-gravide enn på tvilling-gravide, det kan vel ikke være sånn?
:???:
- er det bare meg som ikke får frem noen melding her???
:???: :???: :???:
lotus
Hei!:)
Forstår at du blir frustrert av en slik behandling av de du går til kontroll hos.
Var jeg deg så ville jeg ha krevd å få snakket igjennom om alt dette. Forklar ta du tenker så mye på det og er engstelig. Så engstelig at du ikke klarer å nyte svangerskapet for tankene er der så mye. Si at de må ta dine tanker alvorlig og at det er viktig for deg å få snakket om alt det du tenker på nå.;)
Jeg vet hvor vanskelig det kan være å forholde seg til leger og diverse, men man får stå på som best man kan. Vær alvorlig og krev å bli hørt. Det er ditt svangerskap og din rett.
Jeg er en av de som har skrevet at jeg skal ha snitt en bestemt dato. MEN det er en klar grunn til det. Jeg har tre barn utenfor magen. Mine to første kom til verden vaginalt og jeg var svært uheldig under fødselen med de begge to. Revnet igjennom endetarmen og det kunne ha gått helt galt. Heldigvis gikk det bra med meg, men når jeg ble gravid med nr. 3 så ble det vurdert fra legenes side at område "der nede" hadde best av å få være i fred. Ingen flere barn ut den veien nei. Dermed kom :baby: nr 3 ut av magen og det er ingen videre diskusjon denne gangen. Tvillingene skal også ut den veien.
MEN altså...hos meg foreligger det medisinsk grunn.
Ellers ser man jo helst at tvillinger kommer ut den normale veien - om alt ligger til rette for det. I ditt tilfelle, så vil de nok vurdere hva som er det rette. Krev å bli hørt!!! Det er mitt beste råd!
Lykke til videre. Jeg har 9 dager igjen til snitt nå og kan knapt vente til jeg har mine to jenter i armene:)
Stakkars deg Tirilill. dumme folk du går til! Keisersnitt hadde de nok diskutert med deg på forhånd om det var slik at du ikke KAN føde vaginalt. Hva har du selv lyst til? Vi tvillingmødre står jo litt friere..Selv fødte jeg vaginalt og synes det var supert etter epiduralen. Det er jo ikke sikkert alle er så heldige som meg, men jeg hadde altså en strålende fødselsopplevelse. Jeg skrev den ned her, men den er borte nå. Interessert? jeg har en kopi liggende.
Men altså - dette med at når vannet går skal man legge seg ned. Det skal man når barnet ikke har festet seg. Og jeg visste ikke om min hadde det da vannet mitt gikk, jeg tenkte ikke på det en gang, jeg bare ringte føden litt irritert, siden det var fire og en halv uke for tidlig, og jeg slett ikke var klar. :bonk:
Vi hadde noen milepæler i vårt svangerskap: uke 24 - da gjør de alt de kan for å redde barna. Uke 28 - da skal barna stort sett greie seg. Uke 31 (tror jeg, litt uklart her) SKAL barna greie seg. Uke 33 gjør de ingenting for å stanse en fødsel. Uke 37 - barna er ikke lenger premature. :klapp:
Vi skal ringe føden mye lettere og oftere enn andre. Jeg gjorde det ikke (for igjen, at det kom en del slim i en ukes tid skulle IKKE bety fødsel, alt for tidlig for min smak), men du som har fått så dårlig info av jordmor burde HVERTFALL gjøre det :sint:
Spør gjerne om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med, jeg var også en uvitende førstegangsfødende. Har høyden din så mye å si tror du?
Lykke til og klem fra
ICH! Som fødte 17/6
Tirilill+Trollungene
20-08-2002, 01:22
Er veldig interessert i fødselshistorien din, så hvir du har en kopi, så kunne jeg godt tenkt meg å lese den:) Er så nysgjerrig på hvordan en tvillingfødsel er, jeg kan jo tenke meg at det arter seg litt annerledes enn en enlingfødsel...
Hadde samme milepæler som deg, ja: uke 24, 28, 31 og nå uke 37. To dager igjen til jeg begynner på uke 33 og da er det bare en måned igjen til uke 37. Ser uke 37 for meg som et lys i enden av tunnellen, orker ikke helt å ta stilling til at jeg kan gå tiden ut, 40 uker er så lang tid...
Det at jeg er så liten vil vel egentlig bare si at det er dårlig plass inni der. Allerede nå har jeg pusteproblemer, og hvis barna skal vokse nesten en måned til før de stabilierer seg, så kommer jeg til å sprekke. Uten tvil!!! Det er så vidt jeg klarer å sitte...Så derfor tror jeg nok de kommer litt tidlig, det er rett og slett ikke plass til at de kan vokse og trives inni der i 8 uker til...
Selvfølgelig vil jeg ha dem der inne så lenge som mulig, men jeg merker jeg holder på å begynne å gråte bare med tanken på å gå tiden ut. Jeg er rett og slett for sliten, kvalm, uvel og verkende til å orke tanken på to måneder til... Så uke 37...Det er mitt foreløpige mål:)
På tvillinglista (http://www.tvillinglista.com) har vi samlet mange fødselsfortellinger. For å komme rett til historiene kan du gå hit (http://home.online.no/~hvatne/lista/foedselshistorier.htm)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.