Vis full versjon : Utenlandsreise og vaksinasjon under graviditeten
Jeg skal reise til Thailand i julen. (er da 27-29 uker på vei)
Lurer på om det er noen som har kjennskap til hvordan dette stiller seg når det gjelder graviditet?
Hvor kan en skaffe seg informasjon om dette? (fastlegen min er ikke tilgjengelig denne uken).
Andre råd ang. reise, mat mm taes i mot.
Jeg skal til Bangkok og til Hua Hin området, tror jeg.
Alle erfaringer og råd mottaes med stor takk.
Ligg unna kylling! ;)
Det er vel det eneste, sånn rent bortsett fra kun vann på flaske, kun stekt kjøtt, vaskete grønnsaker og sånne ting. Ellers vet jeg ikke noe om vaksiner til Thailand, kanskje du skulle ringe vaksinasjonskontoret i din kommune for å høre?
Ring vaksinasjonskontoret. JEg tror det er litt avhengig av hvilken del av Thailand du skal til om det er nødvendig med vaksiner eller ei. God tur!
Tvilling
29-11-2004, 14:36
Ettersom du skal til HUA HIN...tror jeg du må vaksineres mot malaria. Du kan jo gå ned å snakke med helsestasjon eller legesenteret hvor fastlegen din holder til, å snakke med noen av dem. De skal jo kunne svare på det du lurer på.
:lykketil:
Så kjappe dere er på å svare.
Har ringt bedrifthelsetjenesten og de skulle undersøke og ringe meg opp igjen, det samme skulle legekontoret jeg bruker.
Hva er vaksinasjonskontoret???
Jeg ringer flere for å være sikker. Vet at en ikke skal ha levende vaksine iallefall.
Vann på flaske ja. Må vel ligge unna isbiter også da??
Ikke kylling i det hele tatt!!
Noen som har erfaring med Thailand og typer mat??
Hvis en spiser på hotellet og restauranter da er det val ikke så farlig med maten som ute på gata vel???
Hua Hin og Malaria, det må jeg undersøke!!
Kylling-greien er bare fordi jeg er hysterisk ;) Jeg fikk kylling-salmonella i Algerie for to år siden, og ble veldig syk. Var ikke gravid, da, men ble kjempesyk og lå tre dager på sykehus da jeg kom hjem, dehydrert. Om kyllingen ikke er 100% gjennomstekt, så kan det være farlig.
Vaksinasjonskontoret er der man får vaksiner... Men det er vel ikke alle kommuner som har dette, du må nesten bare orientere deg selv i kommunen for å høre om dette, jeg kan ikke svare for din kommune når jeg ikke vet hvor du bor. Det er lettere for deg å finne det!
Tidl. bruker
29-11-2004, 14:50
Inne på lommelegen.no finnes det jo litt stoff om dette også, bl.a:
http://www.lommelegen.no/art/art2302.asp
Tidl. bruker
29-11-2004, 14:52
Dette fant jeg inne på baby.no
En gravid bør ikke reise til malariaområder, hvis hun ikke er nødt, hun er mer utsatt for å få malaria i en alvorlig form, og det er økt risiko for abort og dødfødsel. Malariatablettene gir ikke 100% garanti mot å få malaria. Om gravide er i malariaområder er det allikevel særdeles viktig å huske og ta malariatablettene som foreskrevet fra legen. Gravide kan trygt bruke malariatablettene klorokin og Paludrine i anbefalte doser. Noen av de andre midlene kan være skadelige, rådfør deg med legen din. Gravide må være ekstra omhyggelige med å unngå myggstikk. Mer om dette under temaet Vaksiner og tilhørende sykdommer i hovedmenyen under Reisemedisin.
Vann på flaske ja. Må vel ligge unna isbiter også da??
Noen som har erfaring med Thailand og typer mat??
Hvis en spiser på hotellet og restauranter da er det val ikke så farlig med maten som ute på gata vel???
Hua Hin og Malaria, det må jeg undersøke!!
-Du må ligge unna isbiter også ja, de tar seg ikke råd til å lage isbiter av annen en springvannet der vet du.
-Vaksine skal man heller ikke ta når man er gravid.
- Prøv å hold deg unna maten ute på gata, husk regelen : Vask det, kok det, stek det eller glem det! :blunke:
Ha en fin tur!!!
:klemme:
Lille*My
30-11-2004, 11:57
Hei! Jeg har ikke vært i Thailand, men har i allefall spist kylling i Asia! Har feltarbeid på Sri Lanka og har vært der mye, og der spiser jeg kylling så og si hver dag. Vet at maten er forskjellig, men der er i allefall kyllingen som brukes i curry stekt skikkelig i olje, og jeg har aldri blitt sjuk av den. Det som er viktig er hvordan maten er tilberedt, og ikke minst hvordan den er oppbevart. Er kyllingen godt stekt, el kokt i olje, og tilberedt til deg idet du skal spise den er det neppe noe farligere enn anna mat.
Mat som lages på gata er også ok når du ser at de lager det. Ofte står de med ei gryte med kokende olje og steker ting fortløpende. De fisker maten rett opp fra gryta og gir den til deg, ingen bakterier overlever der! Men ikke spis mat som har stått eller som du ikke vet hvor lenge det er siden det ble tilberedt.
Råkost og salat er det verre med, det kan være vaska i utrygt vann så det bør man styre unna. Spis bare frukt som kan skrelles!
Jeg ville holdt meg unna isbiter ja. Etter min erfaring i tropene har jeg faktisk vent meg av med å drikke vannet iskaldt. Det meste vannet jeg kjøper på flaske står framme og er ikke kaldt. Fordelen med det er at det er mye lettere å drikke store mengder! Bare prøv skal du få se! Det er jo deilig med iskaldt vann i varmen, men det er vanskeligere å drikke mye av, og det er bare en vanesak!
Du får ikke vaksine mot malaria, du får forebyggende tabletter. Noen typer skal man ikke ta når man er gravid, men det vet jo legene. Det viktigste er myggnett, lange klær om kvelden og myggmiddel! (Men det er sikkert visse myggmiddel som ikke er bra når man er gravid også)
God tur! Ååååå så misunnelig jeg er!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.