Vis full versjon : det klør og det klør og klør!!!
Jeg holder på å gå på veggen her. Det klør over hele kroppen!
Har fått et slags utslett (nupper) som er rødt og klør veldig. Jeg har smurt med krem, olje, tatt oljebad og prøver selvfølgerlig å la vær å klø, men ingen ting hjelper......
Er det noen som har et råd, eller som vet hva dette er? Tror ikke det er noe farlig eller noe, men fryktlig irriterende....
Tvilling
30-11-2004, 09:51
Du har helt sikkert fått svangerskapskløe....jeg hadde det i mitt første
svangerskap, det er grusomt fælt..:mumle: ....jeg fikk ikke noe for det men,
spør legen din eller jordmor. Svangerskapskløe forsvinner kort tid
etter du har født.:klemme:
:lykketil:
Off, stakkars deg. Det er nok mest sannsyneligvis svangerskapskløe. Hadde det selv i forrige svangerskap, og det eneste jeg synes lindret litt var å smøre på Aloe Vera gel.
:klemme:
jeg tror oxo at du har svangerskapskløe. Det er ikke noe å bekymre seg for. Hadde det jeg oxo i mitt første svangerskap. Det er irriterende men det er normalt.
Hmm.... så på http://www.barnimagen.com/forum/thread/2000008 at man skulle ta blodprøve for å se om alt var bra? Men jeg skønner ikke helt hva de mener man skal finne ved en blodprøve...... ????
Var hos jordmor og hun anbefalte meg hvitvask eller eurax. Kjøpte eurax, ettersom de anbefalte dette på apoteket. Så kommer jeg hjem og leser i bruksanvisningen at de ikke anbefaler å bruke middelet under graviditet, pga. begrensede erfaring på område.......:klask:
Noen som vet hva en blodprøve skal være godt for?
Evangelina
06-12-2004, 22:25
Dette kjenner jeg igjen (kanskje)!:nikker:
Du kan ha blitt rammet av detsamme jeg fikk i mitt forrige svangerskap;
PUPPP (står for Pruritic Urticarial Papillaes and Plaques of Pregnancy). Det er et vanvittig kløende utslett som oppstår i striene (strekkmerkene) på magen vanligvis og så sprer seg til armer og bein. Rammer oftest førstegangsfødende og oppstår ofte i siste trimester.
Selv måtte jeg ut på nettet for å finne ut hva dette var, siden jeg også hadde prøvd alt av kremer og oljer og legen min bare ordinerte allergimedisin (som jeg ikke hadde lyst til å ta på grunn av bivirkinger). :mumle: Gikk så til legen med utskrift fra nettet og sa: "Dette har jeg!". Han måtte kontakte en spesialist i gynekologi for å finne ut mer, siden han aldri hørt om dette selv. Er visstnok en ganske så sjelden form for svangerskapsutslett. Jeg fant ut at cortison-salve (fåes på resept) var det eneste som hjelpet på meg i hvert fall...:uff: Cortison skal man jo også være forsiktig med, men i dette tilfelle ble det min redning! Det klødde virkelig så at jeg holdt på å bli spik spenna grærn!!:urk:
Man kan risikere å få PUPPP på ny i neste svangerskap, men jeg har heldigvis klart meg denne gang. :kidoki: Har tre uker igjen til termin nå og ikke et utslett i sikte (tvi, tvi). Jeg har på følelsen at det også har hjulpet at jeg valgt å smøre magen meg kun med vegetabilsk olje (tilsatt eterisk mandaringolje for å minske strekkmerkene )denne gang. Forrige gang brukte jeg Natusan babyolje, men den har jeg i ettertid skjønt inneholder masse rare stoffer og er heller ikke basert på vegetabilsk olje, men mineralbasert, noe som tetter huden på en kunstig måte. Men..dette er kun en teori, da. Ellers tror jeg nok at stress er en faktor i dette også.:hyper:
Hvis dette høres kjent ut for deg kan det altså være PUPPP du har...Føler virkelig med deg skal du vite! Håper du finner ut av dette!:lykketil:
Det med bloprøve antar jeg kanskje vil vise om det er et virus med i bildet, f.eks. om utslettet er herpes-relatert...Er ikke sikker men noe ditåt vil jeg tro...
Heldigmor
08-12-2004, 14:34
Jeg fant ut at cortison-salve (fåes på resept) var det eneste som hjelpet på meg i hvert fall... Cortison skal man jo også være forsiktig med, men i dette tilfelle ble det min redning! Det klødde virkelig så at jeg holdt på å bli spik spenna gærn!!:urk:
En venninne av meg måtte også ty til cortison til slutt. Hun klarte nesten ikke sove fordi hun klødde hele tida, og hun klødde på seg åpne sår som det gikk infeksjon i... :au: Hun fikk forresten dette i sitt andre svangerskap, men ikke i det første. Det var forskjellige fedre, så kan det være der forklaringen ligger? At hun fikk en slags allergireaksjon mot den siste farens gener liksom...?
:undrer:
Jeg sliter med det samme. Fant en tråd på snartmamma, hvor det ble anbefalt å bruke A-derma krem fra apoteket. Jeg kjøpte den, og den har lindret den verste kløen - selv om jeg fremdeles har utslett.
Har lest at det kan være leveren som ikke klarer å jobbe like effektivt når man har stor mage som presser på.
I boka "På vei" står det at det skyldes at gallen ikke har fritt løp ut i tarmen på grunn av trykket i magen. Dermed kommer det for mye gallesyre over i blodet, og man kan bli gul i huden av det.
Blodprøven er for å se om det er dette som er problemet, tror jeg.
Jeg gikk å klødde kjempemasse kjeeempelenge.... var til 2 leger som sa det var sv.sk. kløe. 3 forskjellige jordmødre sa det var sv.sk.kløe. INgen av de syntes det var rart at sambo oxo klødde... de bare lo av det å syntes det var søtt... de mente han ble påvirka av meg. Meeeen... Han oppsøkte oxo lege før kløinga, 1 lege sa at det kunne være sopp i huden på han, han fikke en slags shampoo... Hjalp ikke... 2 legen sa det var sikkert allergi, henvendelse til hudlegen... Som fant ut at det var SKABB :kvalm:
Så fikk vi medisin før å bli kvitt skabben å nu e det endelig borte!!!! Men syns det e elendig at vi måtte gå å klø i 4 mnd ca før vi fikk rette "diagnosen"
Men vi hadde ikke noen synlige skabbganga eller noka som dem sir at du skal få mellom fingran å sånn...
E så hæslig å tenk på,syns egentlig det e litt flaut det at vi har hatt skabb, skjønna ikke korsen vi fikk det. Men det kan vesst skje kem som helst,men det smitte berre ved langvarig hudkontakt å har ingenting med renslighet å gjør.
Hves du ikkje får utslag blodprøvan ville æ ha krevd å fått time til hudlege ves æ va dæ.. Håpa kløen din går over hvertfall.. æ veit kor horribelt det e å gå å klø, å unne ikke min værste fiende å opplev sånn kløe...
Glemte å si det at æ fikk sånne røde nuppa og småe røde prikka der som e klødd.. Jordmor sa det va typisk før sv.sk kløa. Jau ræva.. bullshit.. E ennu litt irritert over at dem berre velle lettaste førklaringa før alt å ikke tar sæ tia tel å undersøk ordentlig, da kun æ ha slopp de fæle månedan som æ klødde
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.