PDA

Vis full versjon : Svangerskapskurs

Pope
19-08-2002, 15:22
Hei!

Bare lurer på hvem av dere som har (har ikke) vært på svangerskapskurs....Jeg selv har ikke gått på dette, men vurderer å leie en video på bibliteket, så jeg ikke er helt uforbredt på hva som venter meg og min mann.

Er det noen av dere som har det på samme måte eller har dere fulgt svangerskapskurs på førstefødte? Har dere i såfall noen tips fra fødsel eller sv.kurs som dere vil dele med meg og andre??

Og så vil jeg bare si at jeg er sjeleglad for at arbeidsgiver har aircondition på jobben. Det er sååååå varmt der ute!!!

Klem Pope og lille kråkebolle

MayaM
19-08-2002, 15:29
Pga. av at MayaMannen jobber mye kvelder, har vi valgt et dagskurs på sykehuset SIA. Dette bare for å se litt rundt der, og få litt tips.

Vi har leid mange videoer på biblioteket, og det var lurt mener jeg. Da fikk både jeg og min kjære et lite innblikk i hva som skulle skje....

Tror ikke en er nødt til å gå på slike kurs, da det finnes så mange andre steder å få info fra, som internett, bøker, video osv...

Og hvis du går til JM, kan dere jo prate om fødselen med henne...
Min sa i hvertfall til meg, at hvis vi ikke skulle på kurs, så skulle vi sette opp en klokke time og prate om fødsel o.l.

Lykke til med videotitting!

30+2/28+6 UL

Tiddelibom
19-08-2002, 15:32
Sist jeg var på kontroll, spurte jeg på helsestasjonen, og de fortalte at de arrangerer "kurs" - det er visst en kveld det er snakk om - på stasjonen. Dette skjer i midten av september, så det rekker vi være med på. Aner ikke hvordan praksisen er andre steder. (Dette er Helsfyr/Sinsen i Oslo.)

Ellers har jeg meldt meg på yoga for gravide - og starter om en uke. Det er jeg ganske spent på - har aldri forsøkt yoga tidligere.

Tiddelibom 30+4

Snoopy
19-08-2002, 15:43
Hei !

Her har vi ikke engang tilbud om svangerskapskurs, men det er visst fordi de fleste følte det var sløsing med tid :???: . De fleste av oss leser det vi kommer over, ser på video som jordmor låner ut, prater med jordmor, omvisning på sykehus og ikke minst så lærer jeg mye på SM og andre internettsider. Så jeg må nok klare meg uten, men det går nok fint det også! Jeg holder fødselen på god avstand ennå, og har egentlig ikke tenkt så mye på hverken det ene eller det andre (fødestilling, bedøvelser osv osv). Syns det er greit å fortrenge det.....:birth: iallefall litt til. Grur meg til å se video, jeg..... AU!!!! Og grur meg til at jordmor og lege skal gjøre masse ekkelt med meg...:blush: Utrolig hva vi finner oss i ,eller????;)

Snoopy

Divine
19-08-2002, 18:06
Et lite hint når det gjelder videoer:

Jeg fikk bibl. til å bestille samtlige videoer de kunne få tak i. Ikke at det var så mange, men jeg fikk i det minste lånt med meg to norske og en dansk. Den ene norske, som er relativt ny og som heter "Svangerskap og fødsel", tror jeg, er veldig bra. Veldig realistisk om følelser og fødsler. Fødslene var veldig "snille", men ga et godt bilde på hvordan lette fødseler arter seg. Anbefales!

Den andre norske het "Kjærlighet før første blikk". Karius og jeg hadde en liten diskusjon om denne. Hun syntes den var bra (syntes du ikke det, Karius :???: )mens jeg og Divine-mannen satt og himlet meg øynene. Veldig svulstig og påtatt pluss at noen av fødescenene så ut som de var filmet med sånn "soft light". Fikk rene Dynastiet-følelsen. Pluss at jordmora i filmen tydelig leste fra et manus som i tillegg var fullt av selvfølgeligheter.

Den siste var en dansk film, som også het "svangerskap og fødsel" eller noe i den dur. Skjønte ikke bæra av hva de sa, men de viste *mange* fødsler, også keisersnitt, så sånn sett var den interessant.

Er det noen av dere som har sett noen andre filmer som dere kan anbefale?

Pope: jeg har meldt meg på kurs på Bærum sykehus, en kveld basseng + en kveld kursing. Har du vurdert dette? Aner ikke om det er verdt det, altså... :uff:

Divine og Lilleulv

Malinmor
19-08-2002, 22:11
Hei og hopp!

Jeg var på sv. kurs i mitt første sv.skap og det hadde jeg null utbytte av, selv om det gikk over 2 kvelder:uff: Hadde klart meg fint uten å betale de 700kr for et så ubrukerlig kurs;) Man kan lese seg til mye og leie videoer, allt de tar opp på disse kursene står i bøkene som er å få tak i , og det heftet man får av jordmor om svangerskap og fødsel forklarer det meste, synes jeg.

Nå i dette svangerskapet har jeg også vert på sv.kurs(mest for å bli kjennt med folk i nærmiljøet som er gravide.....har jo netopp flyttet hit):p Dette var et bra kurs som var gratis, men mener fortsatt at man kan klare seg fint uten. Hvis man har masse spørsmål om fødsel og barselstid så ta det opp med jordmor;)

Klem :stakar:

Karius
20-08-2002, 22:20
Jeg gikk ikke på det med førstemann, og har ikke vurdert dette denne gangen heller.
Jeg leide den filmen som Divine snakker om på biblioteket, etter en anbefaling fra svigers:)
Vet ikke om det fantes noen andre den gangen heller...
Husker at jeg synes den var ok, men det er jo 5 år siden...
Det er jo verd et forsøk synes jeg, så får man heller spole litt der det blir for langtekkelig.
Ingen har jo lik opplevelse av det å se en fødselsfilm heller.....
Kjærlighet ved første blikk, er ikke en slik "blodig og aktions fyllt "fødselsfilm. Det er en film som følger et par fra a-å.....
hvis du føler at du vil ha nytte av et slikt fødselsforberedende kurs, så ring opp på Bærum Sykehus og hør når de har ledig plass.
HAr hørt av de jeg kjenner som har gått på slikt hurtigkurs der oppe, at det var bra og informativt. Spesiellt for faren:)

:findag: