Vis full versjon : Fly når man er nygravid?
Pricilla
01-12-2004, 16:28
Fant ut i går at jeg er gravid. 4 + 2 i dag. Skal på seminar med jobben i begynnelsen av februar og vi må fly (innenlands, så tar ca 1 time). Men jeg har ikke særlig lyst til å fly litt fordi jeg har flyskrekk, men mest fordi jeg ikke vet om det er helt bra for spira..
Kan det på noen måte være skadelig å fly? Da vil jeg være 13 uker på vei i så fall..
På forhånd takk for svar!
Det er ingen problem å fly selv om du er gravid! Det er kun de siste ukene i svangerskapet at man ikke skal gjøre det, og det er vel helst fordi flyselskapene ikke vil risikere en fødsel i luften..
Håper flyturen går greit til tross for flyskrekken din!:klemme:
Tidl. bruker
01-12-2004, 16:38
Heisan.. Gratulerer med spiren.. Jeg tror ikke det er skadelig å fly men skal spørre legen om det selv nå når jeg skal dit.. Vi reiser nemlig til Thailand i midten av januar og er vel ca 10-11 uker på vei da. Og med en gang jeg kommer hjem derfra skal jeg til oslo på kurs med jobben.. Så jeg håper virkelig ikke at det er farlig å fly.... Men er nok ganske sikker på at slike korte innenlands turer ikke er skadelig... Får vel ikke fly når man er på slutten, men det er pga faren for fødsel.. :klemme:
tigerstripa
01-12-2004, 16:56
Det eneste er vel å ha litt betenkninger om man har hatt problemer med blodet - flyturer øker levringen av blodet - selve trykket inni kabinen eller no sånt er årsaken. Skulle selv egentlig ta fly nordover i jula, men har egentlig ombestemt meg - hadde drypp for noen år siden og jeg tar rett og slett ikke sjangsen på å ta fly. Det er da de færreste som har slike problemer og jeg regner med at risikoen for meg er minimal, men når vi har et alternativ som går på bakken føler jeg ikke for å fly.
Om jeg ikke hadde hatt slike problemer før, hadde jeg nok ha tatt fly.
Det burse ikke være noe problem for deg å ta en flytur i februar.
Selv reiste jeg til USA når jeg var ca. 10 uker på vei. Fikk beskjed om å reise meg en gang i timen, ellers ikke noe problem.
Flyselskapene vil ikke ha deg med de siste ukene av svangerskapet, men det er pga at de ikke vil øke faren for at DE må takle en fødsel i lufta.
Svarer som de andre: Ikke noe problem. Var selv ute å fløy mye i begynnelsen av graviditeten og flyr innimellom nå også...Har ikke hatt noe problem til nå. På utenlandsflyvninger har jeg hatt på støttestrømpe men det er bare fordi jeg hovner sånn opp i beina..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.