PDA

Vis full versjon : Vondt i magen...

Victoria
18-11-2002, 17:50
Hvordan vet man det om man har "vanlig vondt" i magen eller at det er noe annet som f.eks svangerskapsforgiftning eller morkakeløsning? Er nysgjerrig på dette siden de fleste advarer mot smerter øverst i magen. Men hvordan kjennes dette ut? Så vondt at man ikke er i tvil om at noe er galt? Så vondt at man ikke klarer å gå? En svak stikking? Hvor lenge varer det i såfall? Er det konstant?

Fikk litt vondt øverst i magen akkurat nå, men synes det er vanskelig å vurdere om det er det ene eller det andre....sannsynligvis bare mageknip, men...

Maz
18-11-2002, 18:18
Siden jeg har hatt dette får jeg vel prøve å svare.

Jeg skjønte ikke hva det var. Smertene var mer eller mindre konstante satt rett under brystkassen. Det var altså ikke snakk om knip. Smertene var værst om natten, jeg hadde varmepakke på for å få sove. Andre har fortalt at de ikke fikk sove når de lå og måtte sove i en stol.

Høres idiotisk ut i ettertid i og med at smertene satt langt oppe men jeg trodde det var fordøyelsesbesvær eller forstoppelse.

Jeg har snakket med en venninde som hadde morkakeløsning. Der var smertene også konstante.

Disse magesmertene i forbindelse med preeklampsi stammer fra leveren, og er vanligvis et tegn på HELLP syndrom. Når jeg og andre har advart mot slike smerter så er det der man alerede har andre tegn på preeklampsi. I så fall skal man oppsøke lege umiddelbart.