PDA

Vis full versjon : NÅ starter grubleriene for fullt!

Steinbukk
19-08-2002, 16:16
Hei

Da er flytting og kjøp av leilighet og opppussing unna veien...

Da er permisjon og penger og maxs utbytte neste punkt på lista...

Man kan jo ha ferie innimellom permisjonstiden. Men hvordan blir det med røde dager som man vanligvis har fri ellers når men jobber?

jeg skal overføre 10 dager ferie til neste år og har da 5 dager igjen som jeg må bruke i år. Har termin 29/12

Dersom jeg da starter permisjonen f.eks. fra Mandag 2/12

kan jeg da ta ferie 23,24,27,30 og 31 desember og automatisk få ferie 25,26/12 og 1/1 da disse er røde dager og "følger" ferien..?

Lar dette seg gjøre?

Samme gjelder til påske...ta ferie før røde dager...og ha ferie de røde dagene også...altså vanlig lønn fra arb.giver og ikke perm.penger.????

NOEN SOM VET ???

Steinbukk

Metteb
20-08-2002, 15:10
Hei

Les innlegget mitt under uketelling og sånt...

Der får du svar.
Lurer du på noe mer, så send meg gjerne en PM eller en mail så skal jeg gladelig forklare.

:baby: 32+4

Tidl. bruker
22-08-2002, 21:16
En kan ikke legge ferien fra årdet før inn i permisjonen. Det fikk jeg problemer med. Men jeg har fått utbeltalt for den uken nå.

LeiaOrgana
22-08-2002, 22:05
Jeg mener å ha hørt at dette vil gå opp i opp uansett. De røde dagene blir da som permisjonsdager. Men jeg er litt usikker. Mener å ha lest dette i et innlegg på gamle SM.

Metteb
22-08-2002, 23:10
Hei igjen :)

Etter å ha undersøket dette i mangfoldige uker, har jeg kommet fram til hva som er lov og ikke lov og hva som egentlig lønner seg.

Når det gjelder dette med ferieavvikling, så har du i bunn og grunn lov til å avvikle ferie når du måtte ønske så lenge din overordnede sier det er ok.
Og ved å nettopp bruke ferie dager for å "fylle" ut en uke i de ukene det er helligdager, bli det også "opphold" i permisjonen. Dvs en uke forlenget permisjon.
Men det er ikke sikkert alle arbeidsgivere sier at dette er ok, men det er fullt lovlig!

Når det gjelder ferie, så hadde jeg 10 feriedager igjen dette året.
Jeg fører over fem til neste år, så tar jeg fem dager i desember. (i jula) Og det er selvfølgelig lov. Du har rett til å bruke ferien din!
Men mange steder kan man f.eks bare overføre maks 10 dager til neste år.

LeiaOrgana: jeg skjønner hva du tenker på. Og det er nettopp det som skjer. De røde dagene "forsvinner" som permisjondager. Ergo; du vil bruke en hel uke den uken det er røde dager. Men bruker du ferie dager vil du f.eks bare bruke 3 feriedager og ha en uke permisjon "til gode".