PDA

Vis full versjon : Underlivs undersøkelse ???

kokkemor
19-08-2002, 16:38
Hei
skal til kontroll på onsdag.
Kom da til å lure på om de tar en kontroll nedentil siden det nærmer seg:???:
Det kan vel være greit å vite om livmorsbunnen har strukket seg ??(vi har 3 cm og gå på )
Har dere vært igjennom det???

Er det bare meg som innbiller meg at no sånt finner sted ??
:???:

kokkemor
:findag: :findag:

Mormona
19-08-2002, 17:00
Hei, Kokkemor :)

Jeg tror ikke det er vanlig å foreta underlivsundersøkelse mot slutten så sant det ikke er nødvendig. Men jeg vet jo at det er ganske vanlig at mange ber om det nettopp for å finne ut hvordan det ligger an der nede ;) Ifølge jordmor så er det flest flergangsfødende som ber om å bli undersøkt når det nærmer seg termin.

Jeg kommer ikke til å be om det hvis det ikke blir nødvendig av en eller annen grunn. Mormunnen skal jo flate ut når det nærmer seg, men sånn som jeg har forstått det så kan dette skje lenge før kroppen setter inn nådestøtet. For meg å få vite nå at den kanskje har flatet ut noe eller at jeg har 1-2 cm åpning vil bare være å pine meg selv enda mer. Så jeg foretrekker så lenge jeg kan å gå her i uvisse for så å forhåpentligvis troppe opp på føden med sterke rier og få vite der at jeg har 7-8 cm åpning ved ankomst :D:D:D

klem fra Mormona T-13

Wanja
19-08-2002, 18:37
Hei kokkemor:)
Tror og mener at det ikke er vanlig med underlivskontroller...har værtfall ikke hørt noe om det! Jeg hadde lyst på en sånn kontroll forje gang jeg var til kontroll,men jordmor sa det ikke var nødvendig såfremst jeg følte meg i fin form...
Men dagene etter hadde jeg timer med mensen murringer i mage og rygg,ble sent til sykhuset for å sjekke...just in case...men alt var fint og på ultralyden så vi at livmormunnen var laang?! Og med andre ord godt lukket :leiseg: :leiseg:
Men kan vell ikke forvente noe sånt 6 uker før fødselen...som jeg var da! ...Selv om det er lov å håpe...
På kurset vi gikk...sa jordmødrene at kom vi på sykehuset med avflatet livmor munn...var det en Go begynnelse...så jeg håper på det jeg:klapp: :klapp: For noen cm er vell for mye å be om når den tid kommer??:uff: :(

Wanja35+1:findag:

Vimsen
19-08-2002, 21:04
Heisann

Jeg har heller ikke fått noe underlivsundersøkelse

Så vidt meg bekjent så gjør de ikke det før u kommer på føden evt om jordmor/lege har mistanke om åpning

Klem
Vimsen T-15

Murmeldyret
20-08-2002, 01:31
Hei.

Var hos jordmor forrige uke, og fikk beskjed om at hun ville ta underlivsundersøkelse av meg 29. august. Dette for å skjekke modning samt at hun ville tøye litt åpning. Dette ble også gjordt da jeg ventet jenta mi i 1998. Da var jeg veldig moden, og riene kom en time etter at jeg gikk fra jordmor.

Tror nok praksisen er veldig forskjellig fra jordmor til jordmor, men det er jo lov å spørre...................dersom man er moden kan dette nemlig sette det litt igang!

Lykke til!

Klem Murmel og :baby:
T-15

Miro
20-08-2002, 12:03
Hei,
Jeg har ikke fått noe indikasjon at de skal ta underlivsundersøkelse. Jeg tror de kommer til å gjøre det, hvis jeg skal til kontroll i uke 41, altså hvis ingenting har skjedd før termindato. Jeg skal nemlig til kontroll da jeg akkurat er 40+0 (etter ul dato), og da vil vi sette opp time til 41+0. Da først tror jeg at jordmor kommer kanskje til å kjenne litt, men ikke før.

Ikke det at jeg kommer til å spørre, fordi jeg tror ikke det er behagelig. Ikke det at en fødsel er det, men det må man igjennom det, en underlivsundersøkelse er jo liksom litt frivillig.. eller...??:)

Hilsen Miro:) T-12

tevanga
20-08-2002, 16:40
Jeg spurte jordmor om det var vanlig med undersøkelse på slutten, og da sa hun at de fleste jordmødre hadde den holdningen at man skulle bare "rote" der nede når det var helt nødvendig. Når man kommer på overtidskontroll på
sykehuset blir man sjekket. Røsking der nede før termin gjør bare vondt og har liten effekt mente hun. Hun hadde aldri blitt bedt om det før termin og ville heller ikke gjøre det dersom hun ble spurt.
Husker da jeg ble sjekket for åpning med førstemann. Det gjorde vondt. Jeg vil ha minst mulig "tukling" der nede, bare når det er helt nødvendig. Det går jo ikke noe fortere selv om man vet hvordan det ligger an der nede. Man kan jo gå flere dager med flere CM-åpning. Da ville jeg blitt utålmodig da.

Hilsen Tevanga T-17