PDA

Vis full versjon : Noen som har erfaring med spinal (v. keisersnitt)?

Litagoo
19-11-2002, 02:00
Jeg skal ha planlagt keisersnitt denne gangen pga dramatisk førstefødsel.

Fikk da epidural og jeg har hørt at det ikke kjennes forskjell å sette den fra spinal.

Kan noen også fortelle meg om hvordan det "føles" under og etter keisersnittet (dvs når spinalen fortsatt virker)
Jeg fikk nemlig full narkose sist.

På forhånd tuuusen takk for alle svar :D

Litagoo 26+3

Litagoo
19-11-2002, 02:01
Hva jeg mente med epidural var at jeg fikk dette da fødselen først gikk som normalt, til det ble akutt keisersnitt...uff dette ble komplisert.....

Litagoo

Junita
19-11-2002, 11:59
Jeg skal også ha keisersnitt, og venter spent på svar.:eek:

Junita 37+0 (k-6/12)

:findag:

Rufus
19-11-2002, 12:43
Svarte på et spørsmål fra Junita igår som het Keisersnitt, der jeg skrev litt om opplevelsen før under og etter keisersnittet.

Men jeg kan jo svare igjen på det med selve spinalbedøvelsen:

Fikk tilførsel av mye væske rett før spinalbedøvelsen ble satt for å unngå spinalhodepine i etterkant. Nålen ble satt i ryggen, noe som ikke var vondt, men litt ubehagelig. Så ble spinalvæsken tilført. Følte umiddelbart en varmende følelsen nedover i rumpa og deretter beina. Så var jeg helt følelsesløs fra brystet og ned til tærne. Kjente absolutt ingenting under selve snittet, merket kun at de "dyttet" litt i meg. Bedøvelsen begynte å gå ut mens jeg lå på overvåkinga. Kunne begynne å bevege beina og hadde akkurat da ingen smerter. Etter noen timer kunne jeg bevege beina og kroppen ellers. Fikk smertestillende som hjalp for smertene som etterhvert kom i operasjonssåret. Fikk heldigvis ikke spinalhodepine (som mange sier er veldig ubehagelig).

Har ikke tatt epidural, men kan ikke tenke meg at det er så store forskjellen på hvordan de setter selve nålen.

Håper du har fått svar på det du lurte på.

Atilla
19-11-2002, 14:24
Jeg fikk spinalhodepine, og det var helt forferdelig...
De prøvde å sette spinal under fødselen, men dette var et hastekeisersnitt, og under pressrier er det vel ikke enkelt å treffe riktig. Det endte med full narkose i stedet, da spinalen ikke virket.
Etter fødselen fikk jeg spinalhodepine, det var som om jeg skulle ramle utav senga bare jeg åpnet øynene. Jeg var konstant kvalm og svimmel, og klarte ikke å gå. Hodepinen var uutholdelig og jeg klarte ikke å stelle hverken meg eller barnet mitt.
Heldigvis skjedde dette mens jeg ennå lå på sykehuset, og utfallet var at jeg fikk mitt eget blod i akkurat det samme sprøytehullet som de hadde satt spinalen i. De tok ut blod fra armen min og satte det inn igjen for å utjevne trykkforskjellen som hadde oppstått.
Min erfaring med keisersnitt er svært dårlig, jeg håper at jeg aldri må gå gjennom det en gang til. Sykehusoppholdet ble forlenget til det dobbelte, og jeg klarte ikke å stelle barnet mitt før den siste dagen. Keisersnittet er for meg en stor skuffelse - etter å ha gått gjennom det mest ubehagelige med hele fødselen får du ikke gjennomføre allikevel - og går glipp av det fine med å føde - å få møte barnet umiddelbart etterpå. Jeg gruer meg til min neste fødsel - men kun fordi jeg er redd for at jeg må ta keisersnitt en gang til.
Hilsen en som er smal...