Vis full versjon : Hva vasker dere babyklærne i?
Brumleliten
07-12-2004, 19:00
Bruker dere Nøytral vaskepulver, Omo eller Blenda?? Tenkte kanskje å prøve Nøytral eller hva det nå heter, trur jeg har fått en reaksjon på det vaskepulveret som jeg bruker. Ingen av overnevnte. Og bruker dere tøymykner. Tenkte å begynne å finne fram klærne som jeg skal ha med på sykehuset å få vasket og gjort klart noe om en stund.
Jeg bruker flytende OMO vaskemiddel - og Neutral tøymykner :nikker:
Klærne har hengt til tørk nå - og de lukter absolutt ingenting... gleder meg til det lukter baby av de :nikker:
Sjöstjerna
07-12-2004, 19:08
Jeg hverken trenger eller kan vaske babyklær enda, men ville bare si noe fordet...
Den Neutral vaskepulver synes ikke jeg vasker rent...
Selv bruker jeg Blenda sensetive. Og er i grunn fornøyd..
Xanadine
07-12-2004, 19:08
Nå bruker jeg omo color eller blenda hvitt, alt etter hva jeg vasker. Har vaskemiddel og tøymykner med parfyme. Syns det er godt når klærne lukter litt. Prøver å ikke bruke så masse vaskemiddel, da.
-Men når barnet kommer (det er jo ei stund igjen for meg...), skal jeg vaske med nøytral, eller et eller annet parfymefritt i alle fall. Det gjorde jeg det første året med forrigemann også.
Tidl. bruker
07-12-2004, 20:47
Har vasket med noe billig vaskepulver kjøpt på rema, men ikke brukt tøymykner på babyklærne. Kommer kanskje til å kjøpe noe annet etter at barna er født, men tror ikke det er så ekstremt viktig igrunn. Men jeg syns ikke det skal lukte for mye av vaskepulveret.
Lille Ru
07-12-2004, 20:49
Bruker Neutral, både vaskepulver og skyllemiddel - sistnevnte kun på gulpekluter og håndklær så det blir litt mykere..
Nå brukte vi Neutral i utgangspunktet, jeg tåler ikke noe annet, men ellers er det vel bare å bruke det samme som før. Jeg hadde ikke byttet pga babyen.
I starten brukte jeg det samme vaskemiddelet med parfyme som jeg hadde brukt før og det varierte alt ettersom med Omo og Blenda. Brukte Neutral tøymykner fordi jeg syntes vanlige tøymyknere var altfor sterkt parfymert. Men så fikk Liten masse eksem og utslett. Fikk beskjed av legen om å bytte til "snillere" vaskemiddel og kutte ut tøymykner, så nå bruker jeg for det meste Neutral til alt: Neutral Color til farget tøy, Neutral Hvitt til hvitt tøy og Neutral Ull&silke til ...ull og silke. :blunk: Bruker ikke tøymykner lenger.
Hun ble ikke umiddelbart bedre av eksemen, men sammen med andre tiltak vi gjør har hun blitt bedre nå. :nikker: Tar ikke sjansen på å bytte tilbake igjen.
Hadde trodd jeg skulle komme til å savne tøymykneren veldig, men det har gått fint, tenker ikke på det lenger. Nå synes jeg tøy vasket med tøymykner er "ekkelt" fordi det er "oljete", liksom. :flau: Men jeg savner den svake parfymerte duften av "rene klær" og kommer nok med tiden til å prøve med parfymert vaskemiddel igjen, når ungene blir større... :nikker:
Ser noen har nevnt at de ikke synes Neutral vasker rent nok. Det kan hende det er noe i det, men hvis jeg er usikker på om det skal bli rent så bruker jeg litt ekstra vaskemiddel eller kjører et program med forvask. Synes det fungerer greit, selv om det sikkert hverken er økonomisk eller miljøvennlig. :flau:
Tidl.bruker
07-12-2004, 21:34
OMO color og Comfort sensitive.
Tvilling
07-12-2004, 21:47
Siden veslemann har veeeeldig sensitiv hud, har jeg brukt kun blenda sensitive til både hvitt og farget tøy. Han har ikke reagert på de, så de kommer jeg til å fortsette å bruke. Bruker tøymykner som er for sensitiv hud.
Vi bruker kun Neutral. Tøyet blir rent og ingen av oss klør :). Mannen min klør av vaskemidler og tøymyknere, bare ikke Neutral og da er det jo opplagt at vi bruker dette.
(...)Neutral til alt: Neutral Color til farget tøy, Neutral Hvitt til hvitt tøy og Neutral Ull&silke til ...ull og silke. :blunk: Bruker ikke tøymykner lenger.
(...) Ser noen har nevnt at de ikke synes Neutral vasker rent nok.:flau:
Samme som Huba! :nikker:
Her har vi veldig hardt vann, så jeg bruker ekstra vaskepulver, og så skyller jeg det en ekstra gang i maskinen istedetfor!
:lykketil:
Dette har jeg helt glemt fra forrige gang:flau: , takk for påminnelsen. Får kjøpe inn noe sensetivt når jeg kommer hjem fra sykehuset..
1 dag igjen.:hyper:
Tidl. bruker
08-12-2004, 11:31
Parfymefritt av alt. Blenda eller Neutral.
Vi vasker alle klær med Blenda sensitive( har prøvd neutral, men vasket ikke helt rent..). Skyllemiddel er unødvendig egentlig, så det har vi ikke brukt på flere år..
Utsetter hverken oss selv eller barna for parfymerte såper og vaskemidler. Jeg er allergisk og ingen av de andre har noe godt av det.
Lurer på en ting, overskriften på diskusjonen er" hva vasker dere babytøyet i?"
Hvorfor bare babytøyet? Skal det virkelig nytte å bytte til sensitive vaskemiddel må man holde seg til det til alt tøy. For det er igjen rester etter vask( selv med nye ultramoderne maskiner). Da utsetter man alikevel baby`n for vaskemidler med parfyme i om man bruker det til resten av familien.
I tilegg er det ikke nok å kun bruke det det første leveåret. Mange utvikler allergi etter mange år! Så å gå tilbake til parfymert vaskemiddel er jo ganske dumt hvis man vil unngå allergi.. Og det vil i hvertfall jeg prøve å unngå på mine barn.
Det blir jo som de røykende foreldrene som sier, barna reagerer ikke på at jeg røyker.. Ja i nuværende øyeblikk, men hva om 10 år? 20år?
tidl. bruker
08-12-2004, 20:42
Jeg begynnte for noen måneder siden å bruke blenda sensitive og neutral tøymykner, og da forsvant de tørre røde feltene på huden min nesten med en gang... Det er litt synd at klærne ikke lukter godt lenger men det er bedre at det lukter ingenting enn at jeg får tørre røde flekker fundt forbi;)
Jeg burde forstått at det var dette jeg reagerte på for lenge siden, siden jeg ikke tåler så mange parfymer heller.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.