PDA

Vis full versjon : Sjangse for å bli gravid mens en ammer

Brumleliten
09-12-2004, 12:38
Er det større eller mindre sjangse for å bli gravid når en ammer, enn utenom???? Ikke det at jeg trur det kommer til å skje pga nedsatt sædkvalitet og at dette barnet er prøverørsbaby. Men bare lurte. Tok jo 4,5 år før jeg endelig ble gravid. Men har da naturlig nok ikke brukt noen form for prevensjon disse årene og tenkte heller ikke å starte med det etter fødselen da sjangsen for å bli gravid på vanlig måte er ekstremt lav.

Tidl. bruker
09-12-2004, 12:45
Når du ammer produseres et hormon som heter prolaktin, som skal senke fertiliteten.

Vi prøvde 3 mnd å bli gravid, og da ammet jeg. Startet med Parlodel tabelettkur for å senke prolaktinnivået ved ammeslutt 10.juli, og testet positivt på CB 7.september. Så jeg har stor tro på at ammingen virket preventivt for oss.

Mer om prolaktin:
Hormonet prolaktin frigjøres fra forlappen av hypofysen. Prolaktin synes å virke direkte på målvevet uten å stimulere andre kjertler, og er som gonadotropinene sterkt involvert i å styre forplantningen. Prolaktin stimulerer brystet til å produsere melk. Når det finnes i store mengder, hemmer det også eggløsning og menstruasjonssyklusen. Hentet her (http://www.fertility.no/norway/pregnancy/Hormonal_Support/Hormonal_Changes.jsp)

Sima
09-12-2004, 13:05
Vet om flere som har trodd at amming er et effektivt prevensjonsmiddel også ooopps der satt´n igjen.... :vetikke:

tigerstripa
09-12-2004, 13:31
Har lest at om amming skal virke prevantivt må man fullamme - også om natten (maksiumum 6 - 8 timer mellom hver amming) og får man mensen kan man få eggløsning også - selv om man ammer og styrer værre. Barnet må også være under 6 mnd for at fullamming skal være effektivt som prevansjon.
Jeg har, som Sima, hørt om folk som har gått fem på - men de har ikke fullammet da de ble gravide igjen. Om man ikke fullammer eller at barnet er over 6 mnd er det 7% av de ammende kvinnene som blir gravide.
Har også lest at hos enkelte har første menstruasjon gått omtrent i ett med renselsen og da kan man ha en eggløsning like etter og bli gravid igjen med en gang. Vet ikke om disse har ammet eller ikke. Tror det er ganske skjeldent at man blir gravid med en gang etter fødsel, men det er mulig.
Alt i alt er amming en ganske usikker prevansjonsmetode som kan slå alle veier. Jeg vil ikke bli gravid på ei stund (om noen gang) og blir å få satt inn spiral så snart som mulig for ikke å tråkke i salaten. Selv om spiral ikke er så utrolig sikker er den mer pålitelig enn amming. Så svar på spørsmålet må da være at det skal en del mer til for å bli gravid mens man ammer enn ellers.
På mammanettet.com står det at ved fullamming vil 1 - 3 av 100 kvinner pr. år bli gravide og er da like sikkert som minipillen. Vanlige p-piller gir til sammenligning ca 0,2 - 0,4 gravide kvinner pr. 100 pilleknaskere pr. år.
Alle tall er hentet fra mammanettet.com under prevansjon.

Tidl. bruker
09-12-2004, 17:43
Det hovedinnlegger spurte om var om sjansen var større eller mindre når man ammer enn ellers. Og da er vel svaret i utgangspunktet mindre.

Og som andre sier - nei du er ikke sikret med tanke på prevensjon, men hvis du går inn for å bli gravid mens du ammer, så vil det kunne være vanskeligere enn hvis du ikke ammer. :nikker:

Tidl. bruker
10-12-2004, 11:51
Jeg fikk ikke mensen før en stund etter jeg sluttet å amme nr en etter 14 mnd .
Men med nr 2 fikk jeg den igjen litt raskere ....... og ammet fortsatt hele natten ( han sliter med søvnen ) en koseamming morgen, dag og kveld....MEN
vi fikk blink og ga meg med ammingen nå når nr 2 var 13 mnd ....
Så nopes ............å amme er IKKE en god prevansjon nei , den senker sjangsene ja , men ikke helt *ser ned på magen og smiler * :blush:

nurket
18-12-2004, 00:29
Flere som har bommet litt på det med amming, og trodd av de var sikre :knegg:

Hos noen fungerer det preventivt hos andre ikke :nikker:

shorty
28-12-2004, 21:36
Amming er ikke prevansjon... iallefall ikke her i huset!! Men det skulle vi nok innsett før..:blush: I tillegg til ammingen brukte vi kondom (men tydeligvis litt sen å sette den på....?) da vi enda diskuterte hvilken prevansjon vi skulle gå for (hormon spiral eller vanlig spiral)... men enda fikk vi bingo. Og det når Vetle var bare 3-4mnd.......

Lykke til iallefall..... :nikker:

Tidl. bruker
28-12-2004, 21:53
Å bruke amming som prevensjon er svært usikkert.

Krav for at det skal være mest sikkert, er:

*Amme minst ca hver 4. time hele døgnet og så og si fullammes så man har en del melk
*Barnet skal være under 6 mnd
*Ikke fått igjen mensen enda.

Problemet er bare det at man veit aldri når man vil komme til å få igjen mensen. Og før mensen, kommer jo som kjent eggløsningen.
Og om man da er så heldig å treffe rundt omkring de dagene, risikerer man jo stort i å bli man jo gravid før man i det hele tatt har fått igjen mensen :gal:

Derfor er dette så usikkert.
Noen påstår det er like sikkert som å bruke spiral (blant annet noen bøker, fagfolk o.l. som feks Nylander), men bruker man hodet litt, vil man se at det langt fra er såpass sikkert. Og man bør ikke bruke det med mindre det ikke er noen krise å bli gravid igjen tidlig.