PDA

Vis full versjon : "Farlig" sminke?

Pompel
19-11-2002, 11:58
Har hørt at det finnes "farlig" sminke for gravide. Det har blitt forbudt i Sverige. Jeg vet ikke hvilken sminke det gjelder. Noen som har hørt noe? Det jeg straks kom til å tenke på er min MaxFactor lipfiner som sitter som støpt og lukter litt "malingslukt".. Denne har jeg brukt under hele svangerskapet.
Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette spm.

Happy
19-11-2002, 12:07
dette har jeg ikke hørt om... synd du ikke husker hva slags sminke det gjelder.

Maz
19-11-2002, 12:28
over kosmetikk som inneholder tvilsomme stoffer. Tror dette var generellt, men det er vel viktigere når en er gravid

Jeg får vel lete etter den og dele den med dere om jeg finner den

stormmamma
19-11-2002, 12:35
fant noe om det her....

http://www.agderavisen.com/index.php?vis=art&id=736

Men de sa ikke noe om hvilke sminkeprodukter det gjaldt....

de nevnte disse

"Både parfyme fra Christian Dior, hårmousse fra L'Oreal og hårspray fra Wella inneholdt giftstoffene."

men konkluderte med at ;

"Både Statens Forurensingstilsyn og Statens Næringsmiddeltilsyn sier i en pressemelding at også produkter som selges i Norge inneholder giftstoffet. - Hvilke merker må vi se nærmere på når vi får rapporten. Hvis det er funnet opptil 2 prosent av ftalater i et ferdig produkt vil dette i utgangspunktet øyeblikkelig bli forbudt for salg, sier seniorrådgiver i Næringsmiddeltilsynet, Hans Jørgen Talberg. - Vi har imidlertid grunn til å tro at det er mindre ftalater i kosmetikk solgt i Norge enn i Sverige, dette skyldes en gjeldende avtale mellom miljøvernmyndighetene, legger han til. "

Når jeg leser videre om Ftalater, som er den store synderen, finnes den mange rare steder, blandt annet i norsk melk, og dermed i morsmelks erstatning, men der i så små mengder at "de" folkehelsa etc... regner det for ikke skadelig.

Det var innhold av ftalater og PCB i myke plast barneleker som førte til et lovforbud mot dem i 2000 f.eks....

Kan anbefale å gå inn på søkemotoren WWW.Google.com
Finner som regel det jeg søker etter med den.....

u

;)

Maz
19-11-2002, 12:45
men jeg fant litt info hos forbrukerrådet.

Det kan du lese her (http://forbrukerportalen.no/Emner/Kosmetikk)