Vis full versjon : Den 5 barnesykdomm og graviditet.
Faithemor
10-12-2004, 11:48
Å hjelp!:vetikke:
Sønnen min har fått den 5 barnesykdom og det står i barnelegeboken at gravide bør holde seg unna barn med det utslettet. Jeg venter på telefon i fra legen :lege: men er det noen av dere som har noen erfaring med denne sykdommen og evt.graviditet?
Jeg er 18 uker på vei :gravid: og har nettopp hatt omgangssyke :kvalm: så jeg har tatt av meg alt jeg har lagt på meg under svangerskapet pluss en kilo. Så nå veier jeg 1 kilo mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. Liker det ikke. Stakkars baby.:baby: Noen som har noen råd slik at jeg kan få roa meg ned her jeg sitter?
Du har sikkert hatt den som liten. Tror legen vil (han bør) ta en blodprøve for å se om du har antistoffer. Har du ikke det skal du vanlighvis til videre oppfølging hos gyn eller sykehuset.
De fleste har hatt denne skykdommen som liten så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Lykke til:klem:
Hva er den 5 barnesykdom? aldri hørt om det....
Hva er den 5 barnesykdom? aldri hørt om det....
Den femte barnesykdommen
Publisert: 25.09.2003
Se under temaartikkelen "Barnesykdommer" Den femte barnesykdom (erythema infectiosum) er en virusinfeksjon som forekommer over alt i verden. Virussykdommen går over uten behandling og prognosen er utmerket for de aller fleste. Det finnes ingen aktuell vaksine mot sykdommen.
skrevet: 12.06.2002 10:19:09 - sist endret: 30.07.2002 11:12:15
Se under Hans Jacob Bangstads temaartikkel "Barnesykdommer".
Den femte barnesykdom
Leif Brunvand
Den 5. barnesykdom (erythema infectiosum) er en virusinfeksjon (parvovirus B19) som forekommer over alt i verden. Ved å ta blodprøver kan man se at mellom 40-60% av voksne har hatt sykdommen. Ved utspørring kan de fleste ikke huske at de har hatt sykdommen. Ut fra dette er det trolig at de fleste har et lett sykdomsforløp, eventuelt at de gjennomgår virusinfeksjonen uten å bli syke. Sykdommen smitter via små dråper fra luftveiene som spres ved hoste og ved direkte kontakt med infiserte overflater. Virus er påvist i luftveissekret 1 1/2 uke før utslettet begynner. Når utslettet først har kommet er barnet som regel ikke smittebærende. Det tar 4-28 dager fra man er smittet til man blir syk. Det viruset som gir sykdom hos mennesker gir ikke sykdom hos dyr og man blir av den grunn ikke smittet av syke kjæledyr. Sykdommen kan forekomme i lokale epidemier på skoler og i barnehager.
Symptomer
Den femte barnesykdom rammer oftest barn mellom 5 og 15 år og oftest i vinterhalvåret. Den starter med lett feber, hodepine og rennende nese. Allmenntilstanden er ganske god. Etter 6 11 dager kommer et rødlig utslett som starter i ansiktet og brer seg etter noen dager ut over kroppen, deretter affiseres ofte armer og ben. Det er sjelden utslettet kommer på innsiden av hendene og føttene. Utslettet blekner etter hvert av. Eldre barn kan få et lett kløende utslett som forsvinner etter 1-3 uker. Sol, varme, fysisk aktivitet og stress kan forverre kløingen og derved utslettet. Barnet kan også få hovne lymfeknuter, rødhet på øynene, sår hals og diare. Hos eldre barn og voksne kan man få lokal hevelse i ledd. Denne hevelsen kan bli stående i flere måneder (opp til fire år er beskrevet) og kan gi stivhet og ubehag.
Parvovirus B19 kan virke på benmargen og hemme produksjonen av røde blodlegemer. Dette kan gi anemi (blodfattighet). Spesielt for barn med et raskt forbruk av røde blodlegemer (sigdcelleanemi, sferocytose og talassemi), men av og til også hos ellers helt friske barn, kan dette føre til et dramatisk fall i de røde blodlegemene i blodbanen og uttalt anemi. Sykdommen går over uten behandling i løpet av noen uker, men det kan være nødvendig med blodoverføring og sykehusinnleggelse for å være sikker på diagnosen. Hvis mor smittes i graviditet vil hun kunne få en lettgradig infeksjon. I sjeldne tilfelle vil også fosteret kunne smittes og det er beskrevet tilfelle av alvorlig sykdom hos fosteret.
Hva kan jeg gjøre?
De aller fleste barna med den 5. barnesykdom kan behandles hjemme. Spesiell behandling finnes ikke. Hvis utslettet klør kan det være aktuelt med lindrene krem som fås på apoteket uten resept, eventuelt et kløestillende medikament som du må få på resept av en lege. Ikke bruk krem med karbamid da dette svir på sår hud.
Skal jeg kontakte lege?
Hvis barnet ditt har lett feber og utslett, men spiser normalt, er i god allmenntilstand, gir normal kontakt og ikke virker syk, kan man se det hele an uten å kontakte lege. Hvis utslettet ikke lar seg fjerne ved å trykke et glass på huden, så kan det dreie seg om en mer alvorlig infeksjon og lege bør kontaktes med en gang. Hvis du synes barnet virker sykt, ikke får god blikk kontakt med barnet, barnet får feber over 40 grader Celcius eller får frostanfall og kaster opp, bør du kontakte lege med en gang. Dette kan være tegn på alvorlig bakterieinfeksjon. Hvis du er gravid i første eller annet trimester og du er utsatt for smitte så kan du ta en blodprøve for å sjekke om du har hatt infeksjon eller har en pågående infeksjon med parvovirus B19. Hvis du har en pågående infeksjon bør du følges ekstra nøye i svangerskapet, selv om sjansene for at fosteret blir alvorlig sykt er små.
Hva kan legen gjøre?
Legens viktigste oppgave er å se etter tegn på alvorlig infeksjon. Hvis det er mistanke om dette skal barnet innlegges på sykehus som øyeblikkelig hjelp. Legen kan ta blodprøve for å se om blodprosenten er lav og om det er tegn på bekterieinfeksjon. Man kan også ta blodprøve for å bekrefte eller avkrefte mistanke om parvovirus B19 infeksjon, men dette er sjelden nødvendig da denne infeksjonen som regel er mild.
Er det alvorlig?
Hvis man utvikler en uttalt anemi kan dette være alvorlig og gi behov for sykehusinnleggelse. Fosteret kan også bli alvorlig sykt hvis mor blir smittet.
Medisinsk behandling
Det finnes ingen medisinsk behandling som begrenser eller reduserer virusinfeksjonen. Behandlingen går ut på å lindre plager som kløe og feber og å gi blod hvis det er nødvendig.
Prognose
Virussykdommen går over uten behandling og prognosen er utmerket for de aller fleste.
Vaksinering
Det finnes ingen aktuell vaksine mot Parvovirus B19.
</SPAN>
Faithemor
16-12-2004, 11:31
Beklager så mye at jeg ikke har vært inne og fortalt hvordan det har gått, men dataen har vært "nede" eller hva det nå kalles. :vetikke:
Det går bra med både meg,:gravid: babyen :baby: og resten av familien.
Legen sa at siden jeg var så langt ute i svangerskapet så skulle nok det gå greit. :lettet:
Tusen takk for svar og info.
Kjempeglad i dere!:nikker:
Mange klemmer fra Faithemor!:klem:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.