PDA

Vis full versjon : Hva betyr spor av blod i urinen?

Oschi
15-12-2004, 09:44
Hei.

Hos legen i dag fikk jeg beskjed om at det var spor av blod i urinen. De sa ikke mer, på tross av at jeg spurte. Men ville ha meg inn til ny sjekk i neste uke.
Hva kan det bety? Noen som vet? :undrer:

Lille*My
15-12-2004, 09:57
Sikkert bare urinveisinfeksjon, det er ganske vanlig når man er gravid. Har du vondt når du tisser? Drikk tranebærsaft!

I tilfelle skal de sjekke om infeksjonen har gått ned til neste uke. Hvis ikke gir de deg antibiotika.

Ellers vet jeg ikke hva det kan være. Sikkert ikke noe skummelt i allefall.

Oschi
15-12-2004, 10:01
Sikkert bare urinveisinfeksjon, det er ganske vanlig når man er gravid. Har du vondt når du tisser? Drikk tranebærsaft!

I tilfelle skal de sjekke om infeksjonen har gått ned til neste uke. Hvis ikke gir de deg antibiotika.

Ellers vet jeg ikke hva det kan være. Sikkert ikke noe skummelt i allefall.Takk for raskt svar. Nei, jeg har ikke vondt når jeg tisser. Hmm.. :hm: Det kan ikke være noe annet?

MTB
15-12-2004, 10:13
Takk for raskt svar. Nei, jeg har ikke vondt når jeg tisser. Hmm.. :hm: Det kan ikke være noe annet?Tror ikke alltid det trenger å svi når du har uvi. Har hørt om noe som kalles "stum" uvi,dvs uvi uten symptoner.Da min mor gikk gravid med meg var hun veldig plaget med uvi, men hadde aldri symptoner, så hun fikk "sjokk" hver gang legen sa hun hadde det....

Oschi
15-12-2004, 10:30
De kunne vel bare ha sagt det på legekontoret da! Det er vel ikke farlig med urinveisinfeksjon?

Ulva
15-12-2004, 10:36
Hei

Jeg fikk også beskjed om at de hadde funnet blodspor i urinprøven. Og hvite blodlegmer (det samme?). Prøven ble sendt inn til dyrking, pga mistanke om UVI.
Var til kontroll pga hodepine, vann i kroppen (rask vektøkning) og høyt blodtrykk. Skal til ny kontroll om en uke. Etter det jeg leser over ser det vel ut til at de nevnte blodspor i forbindelse med UVI kontroll. Fikk ikke vite hva blodspor kunne være symptomer på jeg heller :blush: Ikke helt inne i alle faguttrykkene....
Noen som vet sikkert?

:klem:

tigerstripa
15-12-2004, 18:24
Om de har funnet blodspor i urinen er det nok røde blodlegemer de mener. De kan komme av så mye rart - UVI er den mest åpenbare synderen her, men noen har blod i urinen uten noe sykdom. Hormoner kan også gi blod i urinen. Jeg (og mange andre - de fleste, tror jeg) har blod i urinen under menstruasjon - og det er ikke smitte fra kjønnslepper eller lignende - det er en forandring en eller annen plass i systemet pga hormoner.
Hvite blodlegemer i urinen kommer av en infeksjon en eller annen plassen mellom urinrøret og nyren.

Oshci: når de ikke hadde det så veldig travelt med å ta deg inn igjen så er det mest sannsynlig for å holde et øye med at det ikke blir mer blod eller at det skulle blusse opp en UVI. Da jeg og klassen hadde labkurs var det en del tilfeller av blod og hvite blodlegemer i urinen til en ca 4-5 stykker av 13 mulige... Man kan ha en betennelse som ligger og smågodter seg nedi der uten at man legger merke til den... enda. Den behøver ikke slå ut i noe - ingen av de med røde og hvite blodlegemer fikk noe særlige utfall på noe - bortsett fra lette forkjølelsessymptomer... Likevel burde de si i fra til deg om det bare er en vanlig sjekk pga mistanke om UVI eller om det er noe mer alvorlig.

bet30
16-12-2004, 10:14
Jeg var på føden pga smerter i mageområde. I urin prøven så hun spor av blod og betennelseceller. Legen sa jeg hadde urinveisinfeksjon og jeg fikk antibiotika som jeg gikk på i en uke. Det hjalp det. Jeg har hørt at appelsinjuice er bra og drikke, surt og sterkt. Drikk masse vann ved urinveisinfeksjon. Tynner ut urinen.