PDA

Vis full versjon : Hvor mange dager før terminen tar di planlagt keisersnitt ?

snøkrystall
16-12-2004, 18:48
Noen som vet dette ?

cecca
16-12-2004, 19:05
Ca 14.dager før termin!!

tidl. bruker
16-12-2004, 19:19
JEg var på fødepliklinikken for to dager siden og hun sa 14 dager før termin, men jeg fikk bare 6 dager før, de hadde sluttet med 14 dager før for det er så mange som er umodne da forklarte de meg :undrer:

Jeg for min del synes 6 dager før er alt for lite for hvis fødselen starter før dette er det mye sansynlig at jeg må ha setefødsel og det vil jeg ikke:niks:

BabyLykke
16-12-2004, 20:19
Håper på 14dager, hvis jeg må ta.. må ha noe igjen for å ikke få føde!!!

Oj!
16-12-2004, 20:25
På sykehuset her (Sentralsykehuset i Rogaland) tar de normalt en uke før UL-termin. Dersom UL-terminen er på en lørdag eller søndag blir det påfølgende mandag, evt fredagen før. De lar "tvilen komme tiltalte tilgode" og venter lengst mulig. Dersom man kommer inn med vannavgang eller rier før dette tidspunktet tar de bare snittet da i steden. Ingen fare...

guggi
16-12-2004, 20:48
her i Bergen tar de det også ca1uke før,jeg fikk det 11dager før pga påsken...det syntes jeg var bra siden jeg fødte 7uker før sist og er redd jeg ikke kommer til å gå helt til termin...

guggi
16-12-2004, 20:53
På sykehuset her (Sentralsykehuset i Rogaland) tar de normalt en uke før UL-termin. Dersom UL-terminen er på en lørdag eller søndag blir det påfølgende mandag, evt fredagen før. De lar "tvilen komme tiltalte tilgode" og venter lengst mulig. Dersom man kommer inn med vannavgang eller rier før dette tidspunktet tar de bare snittet da i steden. Ingen fare...
ja,men da prøver de å overtale deg,iallefall om fødselen er godt i gang..det var min sist,de klarte å overtale meg(hadde hastesnitt og veldig traumatisk første fødsel)...og andre fødsel føde jeg normalt 7uker før termin,for meg ble denne fødselen nesten enda mer traumatisk-selv om det ikke var det medisinsk...så denne gangen håper jeg virkelig jeg skal få komme til mitt planlagte snitt....det har litt med at det er større komplikasjonsfare om fødselen er igang,men må de så må de...

Oj!
16-12-2004, 23:08
Dersom du får rett oppfølging, og gir beskjed om at det er keisersnitt som er den løsningen du skal ha, bør det være veldig gode grunner for å prøve å presse deg til noe annet enn et keisersnitt!! Dette har vært min store skrekk også, og jeg har blitt lovet på tro og ære at dette ikke vil skje MED MINDRE at fødselen er så langt at det vil være farlig for barnet og meg at det foretas keisersnitt.

Dersom man har stor åpning (da snakker vi 8-9 cm) og begynnende pressrier, vil et keisersnitt kunne være mye mer farlig enn dersom fødselen ikke har startet. Dessuten er det da antakelig så lite igjen av fødselen at det er noen vits i keisersnitt. Dette gjelder kun selvsagt dersom alt er normalt, og at årsaken til snittet ikke er "medisinsk" som smalt bekken, setefødsel eller andre risikofaktorer..

Regelen om en uke før termin er selvsagt også basert på normalt forløpte svangerskap. Ergo vil et tidligere svangerskap som endte med fødsel 7 uker før termin nok få andre hensyn tatt i betraktning enn tildligere svangerskap der fødsel startet innenfor "normalen" 3 uker før, 2 uker etter termin..

Uansett så er det uhyre viktig å få alle ønsker og tanker rundt snitt/vaginal fødsel med i journalen, og deretter forsikre seg om at vakthavende jordmor forstår dette. Min situasjon er et akutt hastesnitt etter 20 t med rier, men kun 4 cm åpning, og årsaken til snittet var truende asfyksi (ustabil/lav hjertelyd) Jeg vil ikke forsøkes overtalt til en vaginal fødsel, med mindre det er medisinske årsaker til at jeg ikke kan få snitt ved evt vannavgang eller rier, dersom jeg har avtalt et planlagt keisersnit. Avgjørelsen og argumentasjonen må man ta på forhånd, og dokumenteres i journalen. Eventualiteter rundt medisinske tilstander ved startet fødsel bør også være diskutert.

Har så masse meninger og synspunkter rundt dette med selvbestemt keisersnitt/valgmulighet og retten til å bli hørt og anerkjent underveis i svangerskapet. Vi har faktisk best ekspertise på vår egen kropp. Og avgjøreslene skal tas i sammarbeid med helespersonell, ikke over hodene på oss!!!!

tidl. bruker
17-12-2004, 12:54
Jeg har termin torsdag den 13 januar og får snitt fredag 7. januar og da er det 6 dager ikke en uke og ikke lørdag eller søndag... Dette er pga seteleie og de har ikke tatt røntgen av bekkenet mitt... Mor hadde ikke plass i sitt bekken til en vanlig fødsel engang med hodet først (ungen var 5,5 kg) da måtte de knekke kragebeinet på han for å få han ut.

Alikevel sa den j**** legen at hvis fødselen startet av seg selv og rompa begynnte å sige ned i bekkenet så måtte jeg føde i sete, uten engang og vite at bekkenet mitt er stort nok:sinna:

Dette er på SIR og jeg er ganske nervøs for dette... Siden mensterminen min er 3. januar og snittet blir 4 dager etter den terminen.....

Tidl. bruker
17-12-2004, 13:24
Alikevel sa den j**** legen at hvis fødselen startet av seg selv og rompa begynnte å sige ned i bekkenet så måtte jeg føde i sete, uten engang og vite at bekkenet mitt er stort nok:sinna:
:hake: - hjelp, det må da være mulig å få en annen leges mening, det høres jo helt :kokko: ut...

Oj!
17-12-2004, 13:51
Jeg har termin torsdag den 13 januar og får snitt fredag 7. januar og da er det 6 dager ikke en uke og ikke lørdag eller søndag... Dette er pga seteleie og de har ikke tatt røntgen av bekkenet mitt... Mor hadde ikke plass i sitt bekken til en vanlig fødsel engang med hodet først (ungen var 5,5 kg) da måtte de knekke kragebeinet på han for å få han ut.

Dette er på SIR og jeg er ganske nervøs for dette... Siden mensterminen min er 3. januar og snittet blir 4 dager etter den terminen.....
Det der hørtes helt sykt ut!!! Hvis du vil kan jeg sende deg en pm med navn på et par leger du kan kontakte... Det skal ikke være sånn i det hele tatt!! Mitt bekken er for smalt til setefødsel og også for barn med stort hode, hvilket min sønn har, og det fant de ut etter forrige fødsel. Du kan helt klart nekte å føde vaginalt iom at det er indikasjoner på at bekkenet ditt er for smalt....

tidl. bruker
17-12-2004, 21:01
Det der hørtes helt sykt ut!!! Hvis du vil kan jeg sende deg en pm med navn på et par leger du kan kontakte... Det skal ikke være sånn i det hele tatt!! Mitt bekken er for smalt til setefødsel og også for barn med stort hode, hvilket min sønn har, og det fant de ut etter forrige fødsel. Du kan helt klart nekte å føde vaginalt iom at det er indikasjoner på at bekkenet ditt er for smalt....
ja men de sa at hvis rompa sank ned så var det farligere å ta keisersnitt...

~Anna~
19-12-2004, 12:28
Da må jeg spørre.... jeg får vite ved neste ul om morkaken har flyttet seg eller ikke.
Termin min er 7 mars og ul termin 25 mars.Siden jeg er så bombesikker på termin min så har jeg allerede fått overtidstime 15 mars.
Men visst jeg får k-s.. når vil den evt skje?
Mine to andre barn har kommet til menstermin og ikke ul som var senere.
Og brukte 1 1/2 time i fødsel på nr 2...

Bounty
19-12-2004, 13:12
Dette er pga seteleie og de har ikke tatt røntgen av bekkenet mitt... ..
Da jeg fikk første barnet mitt i 1994, var jeg på UL 3,5 uker før termin, for å sjekke at hun fremdeles lå i seteleie. Reiste hjem og skulle få innkalling til røntgen i posten. Men vannet gikk natten etter, så innkallingen fikk jeg aldri. Derfor tok de røntgen da jeg kom på føden. Bekkenet ble betegnet som stort nok, og jeg skulle føde vanlig.
Det gikk veldig bra og jeg fikk en herlig jente som kom til verden med tærene først.

Dersom fødselen din starter før du skal ha k-snitt så håper jeg de tar røntgen av deg når du ankommer sykehuset, eller at de gjør klar til K-snitt. Men dersom bekkenet ditt er stort nok, og de sjekker størrelsen på babyen, så skal jeg overhodet ikke skremme deg fra å føde vanlig. Jeg har født en gutt etterpå og synes ikke den første fødselen var verre på noen som helst måte.

Lykke til :klemmer: Håper du får en flott fødselsopplevelse uansett hvilken vei den lille kommer ut.
Send meg gjerne en PM om du lurer på noe.