PDA

Vis full versjon : Noen gravide med lavt stoffskifte ?

Meg_1
21-12-2004, 10:01
Hei,
etter første fødsel fikk jeg konstatert lavt stoffskifte etter 5 mnd ... - tror aldri jeg har vært mer sliten i hele mitt liv ! Trodde det hang sammen med ny tilværelse som småbarnsmor - men en annen grunn var det også.
Nå leste jeg i går at når man er gravid må typisk dosen med medisin (levaxin) økes - og gjerne med 50 %. Er det noen som har erfaring med dette ? Er nå snart 24 uker - og legen har ikke gitt signaler på at det er nødvendig. Tror hun har glemt å måle også ....
Formen er fin - så jeg tror ikke det er nødvendig pt. - men fint om noen med erfaring (eller noen som vet...) kommer med innspill.

Vinterhåp
21-12-2004, 10:33
Så merkelig at du ikke har fått sjekket stoffskiftet ditt da.

Jeg har lavt stoffskifte og tar blodprøver en gang i måneden for å sjekke utviklingen. Fra å gå på en dose på 1 tablett 0,1 mg før jeg ble gravid tar jeg nå to tabletter seks dager i uken og 1 tablett en dag i uken.

Synes dette høres helt merkelig ut. Det stemmer at man skal følges nøye opp i svangerskapet når man har lavt stoffskifte. Ville ringt jordmor jeg var jeg deg? Min jordmor spurte meg jo med en gang hun hørte at jeg hadde lavt stoffskifte på hvor jeg ble fulgt opp.

Lykke til!

Meg_1
21-12-2004, 10:36
Merket du noe på at du ble dårligere ? Eller var det bare prøvene som tilsa at du måtte ta mer medisin ? Når begynte du på mere medisin ? Får ringe legekontoret også tror jeg ....

achillea
21-12-2004, 11:34
Jeg har hatt lavt stoffskifte i alle mine svangerskap og har vært nødt til å øke dosen med Levaxin alle gangene. Eneste symptomet jeg har er tørr hud og tretthet.
Allerede ganske tidlig i svangerskapet begynner jeg med ekstra blodprver og har til nå i dette svangerskapet allerede tatt 3 stykker, samt øket dosen Levaxin, med 1,5 150 mikrogram tablett i uken. Tar nå 4x1,5 og 3x1 tablett i uken (0.15 mg)

I følge min lege er det viktig å kontrollere stoffskiftet, da det kan gå ut over veksten og utviklingen til babyen, hvis en går med for lavt stoffskifte i svangerskapet.

Meg_1
21-12-2004, 12:15
Jeg har hatt lavt stoffskifte i alle mine svangerskap og har vært nødt til å øke dosen med Levaxin alle gangene. Eneste symptomet jeg har er tørr hud og tretthet.
Allerede ganske tidlig i svangerskapet begynner jeg med ekstra blodprver og har til nå i dette svangerskapet allerede tatt 3 stykker, samt øket dosen Levaxin, med 1,5 150 mikrogram tablett i uken. Tar nå 4x1,5 og 3x1 tablett i uken (0.15 mg)

I følge min lege er det viktig å kontrollere stoffskiftet, da det kan gå ut over veksten og utviklingen til babyen, hvis en går med for lavt stoffskifte i svangerskapet.
Hmm - har snakket med legekontoret - som sjekket med legen - hun mente jeg ikke trengte å måle det igjen før jeg skal dit neste gang .... og det er i februar ! Det ble målt i september - da var jeg tidlig gravid...... merker ikke noe spesielt - men får kanskje bestille meg en time til prøve over nyttår ? Anbefaler dere det ? NOen leger er vel bedre på dette enn andre høres det ut som ?? Kan høre med JM også i januar.

Vinterhåp
21-12-2004, 12:44
Jeg ville absolutt ikke ventet til februar. Hos mitt legesenter kan jeg bare stikke innom og ta prøver når jeg vil - så ber jeg de sende svarene til legen min på Aker Sykehus så får jeg svar derfra på hvorvidt dosen bør økes eller ikke.

At du skal vente til februar synes jeg høres ualminnelig uansvarlig ut. Jeg har forresten ikke merket mye til endringer i formen men prøvene indikerer klart at dosen må økes og det tror jeg den må hos de aller fleste.

Krev å få tatt blodprøver nå du - herlighet, det koster jo ingenting jo! Og som de sier så er det ikke bra hverken for deg eller babyen og gå med for lave verdier! Jeg tok faktisk første blodprøve i uke 5 - så i uke 9, uke 14, uke 18 og uke 24 - altså fem blodprøver allerede!

Og ikke minst så kan jeg nevne at jeg går til oppfølging faktisk på hormonlaboratoriet på Aker under svangerskapet og det er de som anbefaler hver måned i begynnelsen - nå skal jeg ta hver sjette uke fremover. De er jo spesialister på hormonforstyrrelser så er det noen som bør vite dette så er det dem! Vis gjerne til dette når du snakker med legen igjen.

Det er overlegen på hormonlaboratoriet som anbefaler såpass tett oppfølging med blodprøver i svangerskapet.

Meg_1
21-12-2004, 13:16
Takk for gode innspill !
Jeg får dra innom etter juleferien og sjekke det opp ! Irriterende at ting skal avhenge av HVEM man snakker med - men sånn er det jo alltid uansett hva det er her i verden ... !

Takk igjen !:klem:

achillea
21-12-2004, 16:50
Takk for gode innspill !
Jeg får dra innom etter juleferien og sjekke det opp ! Irriterende at ting skal avhenge av HVEM man snakker med - men sånn er det jo alltid uansett hva det er her i verden ... !

Takk igjen !:klem:
Hvis det var opp til meg , hadde jeg stukket innom en av de først dagene og tatt prøve og ikke ventet til etter jul.

Meg_1
22-12-2004, 11:00
Takk igjen - tok affære i går - og har vært og tatt blodprøve idag morges - får resultatet i romjulen.

Har dere oversikt over hva verdiene bør ligge på ??

god jul :klem:

achillea
23-12-2004, 08:10
Referanseverdiene som blir brukt på SIR.
TSH 0,3-4,5
frittT4 12-19
Men disse kan variere litt fra hvilken lab som analyserer blodprøven.

Tidl. bruker
23-12-2004, 23:28
Jeg har også lavt stoffskifte, og har økt medisindosen to ganger i løpet av svangerskapet. Jeg har gått til stoffskiftespesialist annen hver måned, og har tatt blodprøver hver måned. Spesialisten min sier at TSH hos en gravid ideellt sett bør reguleres slik at den ligger mellom 0,4 og 1,4. :nikker:

achillea
24-12-2004, 08:21
Jeg har også lavt stoffskifte, og har økt medisindosen to ganger i løpet av svangerskapet. Jeg har gått til stoffskiftespesialist annen hver måned, og har tatt blodprøver hver måned. Spesialisten min sier at TSH hos en gravid ideellt sett bør reguleres slik at den ligger mellom 0,4 og 1,4. :nikker:
Når jeg er normalt dosert pleier jeg å ha en TSH på ca 0.3 og friT4 på 19. Da fungerer kroppen min best.
Sliter nå med å få ned verdien på TSH.

Første prøven hadde jeg en TSH på 4,5 (ca uke 7), 2,5 uker senere var den oppe i 17 (friT4 15). Øket dosen med 75 mikrogram/uken.
Tok ny prøve 6 uker senere og da var TSH 11 og friT4 14. Øket dosen med 150 mikrogram/uken.
Regner med at jeg må forsatt øke dosen med 150-300 mikrogram/uken, før jeg er ferdig med svangerskapet, for å få TSH ned på normalverdien.
Føler det får forholdsvis sent å få regulert stoffskiftet til normalen.

Har aldri hatt oppfølging av spesialist for Hypothyreosen min, er det vanlig at gravide får det? Heldigvis tar fastlegen min det alvorlig.

Meg_1
27-12-2004, 10:50
Vel overstått jul !
Har fått svar på blodprøven før jul: TSH = 1.27 - ikke nevneverdig over det jeg pleier - ligger vanligvis noe under 1 (husker ikke helt) - verdien er godt innenfor referanseområdet - så jeg regner med at det ikke blir noen regulering av medisinen ennå .... I forhold til noen av dere andre endres ikke mitt så veldig .....

achillea
27-12-2004, 11:03
Kjempebra at stoffskiftet er stabilt.