PDA

Vis full versjon : Nedtur etter legebesøk

Pricilla
21-12-2004, 16:40
Var hos legen min i dag. Jeg har Lupus, så går bare til han - ikke fastlege.. bruker han til alt. Han skal skrive brev til Ullevål, så skal jeg til svangerskapskontroller der, han skal sjekke meg og sykdommen.

Tok en haug blodprøver. Ser ut til at jeg har for lite jern... Hadde også lavt blodtrykk.. 105 over 70. Så hadde jeg eggehvitte i urinen. :kokko:

Uff.. ble helt deppa jeg! Han mente det ikke var noe dramatisk, og at jeg bare må vente til første svangerskapskontroll på ullevål, han sender dem brev i morra.

Noen som har erfaringer med mine "feil"?

Må legge til at jeg har hatt eggehvitte i urinen mange ganger før, uten at det har hatt innvirkning på meg.. eller jeg har vært syk.

tigerstripa
21-12-2004, 19:18
Har nesten konstant en eller annen form for anemi - ikke noe pes - bare knask jerntabletter/mixtur (skjønt, de kan gi treg mage). Det lave blodtrykket er slett ikke kritisk - du vil ha nedsatt fysisk kapasitet og lettere bli svimmel. Du er langt fra å ha farlig lavt bt (for å ha et effektivt blodtrykk må begge tall være over 30... men man vil føle ubehag ved ganske mye høyere bt - alt ettersom hva "utgangspunktet" er. Ved bt på litt over 30 ligger man nok bare rett ut - men det er først under 30 det er livsfarlig. Da kan man gå inn i sjokk).
Det med proteiner i urinen... vel - ingen er like og du er tydeligvis av den typen som har proteiner i urinen, men legen(e) blir nok å holde et øye med det for å unngå svangerskapsforgiftning.

ladysoul
21-12-2004, 21:11
Jeg vil bare kommentere det om blodtrykk. Du hadde et BT på 105/70 og det er litt lavt systolisk trykk (det høyeste tallet), mens det diastoliske trykket er fint (det laveste) De to gangene jeg har vært til legekontroll hadde jeg 100/60 men jeg føler meg overhodet ikke svimmel. det kan være fordi jeg er ganske tynn.
Men det tigerstripa skriver om blodtrykk er altså ikke riktig.
Hvis man har et blodtrykk på bare litt over 30 som det høyeste tallet så er man jo døden nær!
Det vanlige BT for jenter (Ca. 20- 39år) er ca. 120 - 130 over 70 - 80
Dette har nå nettopp lest i en bok om allmennmedisin.

vennlig hilsen

tigerstripa
21-12-2004, 23:26
Øh, jah, det var det jeg skrev... under 30 går man inn i sjokk. Sjokk dør man av om det ikke blir behandlet. Og jeg leste det i boka Anatomi og fysiologi av herrene (tror det er herrene) Jacob, Francome og Lossow - side 343.

Direkte sitat: "Men det er først når blodtrykket er over 30-40 mm Hg (5 kPa) at den spiller en betydningsfull rolle"

kaudi
22-12-2004, 10:24
Blodtrykket mitt har ligget på mellom 50 og 60 i undertrykk hele tida, og jeg har ikke hatt noen problemer med det. Lege og jordmor sier at det er fint.

:klem: