PDA

Vis full versjon : flere med placenta previa (morkake som ligger ned)?

Cassy
26-12-2004, 18:24
Er det flere som har fått beskjed om at de har placenta previa ? Det hadde vært spennede å utveksle erfaringer. Etter å ha lest litt på internett, har jeg inntrykk av at man får veldig forskjellig informasjon. Jeg tror jeg venter med å legge ut mer informasjon om mine erfaringer til jeg vet om jeg får noe respons her.

nurket
28-12-2004, 23:56
Jeg hadde det både ved UL i uke 12, og nå på UL i dag. Og skal derfor tilbake på sjekk rundt uke 33 for å se om den har flyttet seg oppover. Sjansen for at den drar seg oppover er veldig stor.

Ikke så mye erfaring akkurart. Men jeg må si at jeg ikke tenker spesielt på det. Regner med at den flytter seg oppover. Og gjør den ikke det, så får sykehuset komme med anbefalinger. JM mente at sjansen for at jeg måtte ta KS var veldig liten.

annsi
29-12-2004, 00:01
Hei hei. Jeg skal på ultralyd nå på torsdag 30.12 og er veldig spent. Var på ultralyd 25.oktober og da lå den ned.

For å si det som det er så gruer jeg meg såpass mye til fødselen at hvis jeg må ta keisersnitt, så er det helt greit. Jeg er veldig spent nå...

achillea
29-12-2004, 08:52
I mitt forrige svangerskap hadde jeg delvis forannliggende morkake, men den flyttet seg godt opp før fødselen.

Cassy
29-12-2004, 11:59
Har ingen av dere fått noe informasjon om hvordan dere skal forholde dere sånn i praksis? Placenta previa ble ikke oppdaget på den ordinære ultralyden hos meg. Jeg var inne på sykehuset akutt pga blødninger. Der fikk jeg en ultralyd som viste at morkaken lå ned. Jeg fikk beskjed om ny ultralyd (en placenta kontroll - som visst nok er mer omfattende enn en vanlig UL, og dermed tar lengre tid). Jeg fikk også sykemelding med beskjed om å ta det veldig med ro - ikke en gang løfte på mine egne unger. I tillegg fikk vi totalt sex forbud. Sammentrekninger i livmoren kan føre til blødninger. Da jeg var på jordmorkontroll etterpå, fikk jeg vite at det visst nok var ganske vanlig med blødninger når man hadde placenta previa. Og at jeg skulle ta dette på alvor. Jeg fikk også beskjed om at jeg bare skulle forberede meg på keisersnitt. Risikoen for komplikasjoner er stor hvis man føder med total placenta previa. Hos legen min har jeg fått beskjed om at jeg ikke skal tilbake i full jobb, da jeg har en jobb som kan være fysisk tung. Fysisk tungt arbeid kan føre til blødninger.

Hva har dere fått av informasjon av forhåndsregler dere skal ta? Jeg har en følelse av at det varierer veldig hvor mye informasjon man får.

Gabi
29-12-2004, 18:03
Jeg har også placenta previa, men har ikke fått noe info, annet enn at den sannsynligvis flytter seg oppover, og at jeg skal tilbake på kontroll i uke 32.
Skal til JM 6. Januar, og regner med at jeg får litt info der. Det jeg har lest meg frem til er jo ganske skummelt, så jeg synes det er pussig at JM på sykehuset ikke sa noe...

Unicorn
29-12-2004, 18:14
:???:

Jeg har også lavtliggende morkake, og har fått ny ultralyd 12. januar, en mnd før termin, for å avgjøre om det blir nødvendig med keisersnitt.
Jeg fikk nemlig beskjed om at jeg var såpass tidlig (!) i svangerskapet og at det ennå kunne rette seg...
Og jeg er jo mye lenger på vei enn deg!
Ikke fikk jeg noen beskjed om å ta det noe mer med ro enn jeg allerede gjør, og når det gjelder sex, så har ingen nevnt noe som helst om forbud, så elsklingen og jeg har hatt oss som bare det, vi...

Nei, nå ble jeg kjempeforvirret! :undrer:

Cassy
29-12-2004, 19:39
Jeg vet ikke om det er ekstra stor fare for blødning ettersom jeg allerede har hatt en? :undrer: Jeg gjorde jo ikke noe ekstra som skulle forårsake blødningen heller. Nei, ikke vet jeg. Jeg har jo også lest meg til at det kan være ganske skummelt. Men, jeg har jo heldigvis fått veldig god informasjon hos jordmoren min også da.

Elisen
29-12-2004, 19:43
Samme morkakeplassering her. Det har foreløpig ført til en kraftig blødning. Jeg fikk beskjed om å være forsiktig fremover for å unngå nye blødninger - blødninger kan føre til veer og dermed for tidlig fødsel. Skjer det nå snart, dør jo barnet. Kjempebra å utveksle informasjon om dette!

Cassy
29-12-2004, 19:50
Fikk beskjed om at sammentrekninger i livmoren kan føre til flere blødninger. Hvis sammentrekningene man kan få ved sex, kan føre til blødninger. Hva med sammentrekningene man får ved kynnere da? Det er jo også sammentrekniger i livmoren. :???:

Elisen: Du som også har hatt blødninger: Fikk dere sex-forbud?

Elisen
29-12-2004, 20:19
Elisen: Du som også har hatt blødninger: Fikk dere sex-forbud?

Legen sa ikke noe om det, og vi glemte å spørre. Men det føles ikke riktig å ha det nå. Skal spørre fastlegen ved neste kontroll på nyåret.

Cassy
29-12-2004, 22:06
Legen sa ikke noe om det, og vi glemte å spørre. Men det føles ikke riktig å ha det nå. Skal spørre fastlegen ved neste kontroll på nyåret.

Jeg fikk beskjed hos overlegen som undersøkte meg på sykehuset. Da jeg kom til jordmor spurte jeg nærmere om dette innebar alle typer for sex. Hadde jo et lite håp om at med litt god fantasi, så skulle det gå greit like vel. :rødme: Men neida, her var det beskjed om full stopp i alt, da det var selve sammentrekningene (for ikke å gå for mye i detalj....), som kunne skape blødningene.

Blir litt oppgitt over at informasjonen kan være så forskjellig. Begynner jo nesten å lure på om jeg er litt vel forsiktig. Vil jo nødig være "hysterisk" heller. Får vel bare fortsette å forholde meg til den informasjonen jeg har fått.

Elisen
29-12-2004, 22:21
Man kan sikkert få ulikt svar om man spør flere leger, så man må nesten følge magefølelsen eller en lege man stoler på. Vi velger å vente med sex, hvertfall en god stund. Det er bare for dumt om vi har sex - og så går det galt.

irk
30-12-2004, 09:42
Cassy: Det er nok på bakgrunn av at du allerede har hatt blødninger at du har fått så "strenge restriksjoner". Placenta previa kan være helt uproblematisk så tidlig i graviditeten og man trenger ikke få blødning av det, men siden du allerede har hatt det så må du ta det ekstra med ro.

Det vanlige er at placenta følger med oppover når livmoren vokser og slik trekkes bort fra mormunnen.

Elisen
30-12-2004, 12:13
Det vanlige er at placenta følger med oppover når livmoren vokser og slik trekkes bort fra mormunnen.

Når i svangerskapet pleier det å skje?

annsi
30-12-2004, 14:21
Hei igen. Nå har jeg vært på ultralyd og alt er i orden igjen (morkaka har visst flyttet seg i riktig retning). Så mye for det keisersnittet..

...Uten å være respektløs for dere som blir sykemeldte og virkelig sliter med dette. Jeg ønsker dere lykke til!

BabyLykke
30-12-2004, 14:40
Morkaka mi er festet over åpningen, er dette det samme??

Har ikke fått noe slags forbud eller noe.. men før siste UL, to
uker før ca, da vi hadde sex, hadde jeg skikkelige magesmerter,
klarte ikke være oppreist! hadde også skikkelig vondt i ryggen, til
og med dagen etterpå. heldigvis har jeg ikke blødd, og på ul var
babyen sprellende og i live, så det gikk bra:) men siden har jeg
ikke tort ha sex.. snart 4uker siden :kokko: ..!!!
venter til JM 12januar.. det er under to uker til.

noen andre som har fått slike magesmerter?

Cassy
30-12-2004, 18:14
Jeg hadde ingen smerter i forbindelse med blødningen jeg hadde. Jeg av og til ubehag og smerter i magen, men det er ofte mer ut på siden - ligamenter og ting som strekker seg når magen blir større.

Annsi: godt å høre at du slipper keisersnitt.

annsi
30-12-2004, 21:16
Jeg kunne tenke meg keisersnitt, men tør ikke å legge fram ønsket selv.. Derfor hadde det vært greit hvis noen andre kunne tatt avgjørelsen for meg. Det hadde kanskje vært tilfelle hvis morkaka lå i veien. Men takk for omtanken og lykke til selv! Det høres ikke noe særlig ut å holde seg i ro resten av svangerskapet. For min del ville det vært snakk om 3 måneder..